بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey
بازی Assassin’s Creed: Odyssey یکی از جاه طلبانهترین عناوین یوبی سافت است که در این بخش از بلاگ آرسان گیم به بررسی آن میپردازیم.
شروع دوباره با بازی Assassin’s Creed: Odyssey
در میان تمام بازی های اساسینز کرید، عنوان Assassin’s Creed: Odyssey با لیاقتترین اثری است که در این سری میتواند نام اساسینز کرید را به دوش بکشد. اساسینز کرید ادیسی بازی است که خرافات و افسانهها در آن نقش بخصوصی دارند و شامل دنیایی وسیع، ولی پر از جزئیات میشود که در آن گم خواهید شد.
این بهبود گرافیک و توسعه بازی، تنها همراه با بهبود و گسترش دنیای بازیها و دریاهای موجود در سری بازیهای یوبیسافت نیست. این بازی همچنان از نمادهای آشنا برای نشان دادن 30 منطقه موجود در بازی استفاده میکند ولی ماموریتهای موجود در ادیسی، آنقدری متفاوت و زیاد هستند که رضایت شما را درپی خواهند داشت.
بازیهای قبلی اساسینز کرید، شامل ماموریت های دیوانه واری بود که صرفا برای خط خوردن از روی لیست ماموریتها آنها را انجام می دادید، اما در ادیسی، هر چیزی را که دنبال کنید، ماموریت مخصوص خودش را خواهد داشت. اکثر مناطق بازی در ادیسی، هرکدام پتانسیل قرارگرفتن به عنوان مپی مخصوص برای یک بازی را داشتند.
ولی تجمع و مجموعه این مناطق، باعث خلق دنیایی شده که پرشده از ماموریت ها و کارهایی مختلفی برای انجام دادن است. ادیسی بازی است که سری اساسینز کرید خواهان آن بود و میخواست از لحاظ داستانی، حرفی برای گفتن داشته باشد، که آن را هم به دست آورد.
اگرچه که داستان بازی در اوایل بازی چنگی به دل نمیزند، اما گزینههای متعدد برای تصمیمگیری و انتخاب، صحنههای فوقالعاده، و ماموریتهای فرعی متنوع، نه تنها بازی Assassin’s Creed: Odyssey را به بهترین عنوان درسری اساسینز کرید تبدیل نمی کنند، بلکه این بازی را به یکی از شاهکارهای سبک نقش آفرینی، که بعد از ویچر3 عرضه شده است، بدل می کند.
انتخاب ها در بازی Assassin’s Creed: Odyssey
گزینههای متعدد برای تصمیم گیری و انتخاب، صحنههای فوق العاده، و ماموریتهای فرعی متنوع، نه تنها ادیسی را به بهترین عنوان درسری اساسینز کرید تبدیل نمیکنند، بلکه این بازی را به یکی از شاهکارهای سبک نقش آفرینی، که بعد از ویچر 3 عرضه شده است، بدل می کند
سیستم دیالوگها دیگر مانند بازیهای قبلی این سری نیست؛ این سیستم جدید به شما این امکان را میدهد تا هم در ماموریتهای اصلی و هم فرعی، دیالوگی که خودتان میخواهید را انتخاب کنید (بعضی مواقع عواقبی وحشتناک درپیش خواهد بود).
برای مثال شما می توانید خادم معبدی را برای قتل عام خانوادهاش متوقف نکنید، باعث تحریک مردم برای شورش شوید، فرماندهانی که دشمنتان هستند را نکشید و جان آنها را ببخشید، و همچنین میتوانید افراد را دست بیاندازید و کارهایی لذت بخش (که اینجا جای مناسبی برای توضیح آنها نیست) با افرادی که داوطلب هستند، انجام دهید.
این ماموریتهای متنوع فرعی، درجهانی فوق العاده وسیع برای بازیای با سبک نقش آفرینی، پراکنده هستند. اما مساحت گسترده یونان باستان در بازی Assassin’s Creed: Odyssey به نفع بازیکنان است، مخصوصا وقتی که هر منطقه متمایز، و پر از جزئیات طراحی شده است.
دنیای بازی، دنیای بسیار پهناوری برای کشف است، و هرمنطقه دارای زیبایی محسوس و مخصوص به خود است که باعث بینظیر شدن آن می شود؛ از زمینهای حشک کِریت گرفته تا دشت های سرسبز آرکادیا. این شاهکار تنها بزرگترین بازی یوبیسافت نیست، بلکه زیباترین بازی ساخته یوبیسافت نیز است.
حالت اکتشاف (exploration) جدیدی که در بازی به کار رفته، گشت و گذار در جهان بازی را دلپذیرتر کرده است. این مود که بصورت پیشفرض فعال است، اکثر نشانگذاری مکان ماموریتها را غیرفعال کرده، و مسیرهای نامعلومی را برای رسیدن به اهداف در اختیار شما می گذارد.
هدف های جدید و راهکار های تازه
مثلا به شما می گوید که فلان چیز در شمال بازار آتن قرار گرفته است، و باعث می شود که خودتان مکان دقیق آن را بیابید. بعضی مواقع این مکان ها تنها با استفاده از عقابتان «ایکاروس» به سادگی پیدا می شوند، ولی بعضی مواقع باید برای یافتن ماموریتهایتان، از شخصیتهای موجود پرس و جو کنید و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر، ماموریتهای اضافه انجام دهید.
یکی ازبازیکنها برای یافتن هدف خود برای به قتل رساندن آن، پس از بارها شکست در ماموریتهای فرعی، راهی جز گشتن آن منطقه و استفاده از قدرت های ذهنی اش برای پیدا کردن مقر هدفش نداشت. اگر صبر و حوصله لازم را داشته باشید، این سیستم باعث می شود تا گشت و گذار در دنیای بازی برای شما درگیرکننده، و راضی کننده تر جلوه کند.
اگر این دنیای بزرگ در ادیسی قربانی داشته باشد، این قربانی قطعا داستان اصلی است. فرقی نمیکند که کدام یک از این خواهر و برادر را انتخاب میکنید – کاساندرا و الِکسیوس– تلاشهای زیادی باید برای متحد کردن دوباره این خانواده انجام دهید.
«اگر این دنیای بزرگ در بازی Assassin’s Creed: Odyssey قربانی داشته باشد، این قربانی قطعا داستان اصلی است»
به عنوان یک بازی از سری اساسینز کرید، یوبیسافت سعی در بیان کردن داستانی دارد که درآن کاساندرا با خیلی از افراد بزرگ و بزن بهادر در یونان باستان دست و پنجه نرم می کند، اما نتیجه داستان با اینکه دلرباییهایی دارد، ولی بیربط و گیج کننده است. این داستان بسیار پیچیده است و از شما فعالیت بسیار زیادی را طلب می کند، شما را از ساحل پشتی جزیره کِپالونیا، به برجهای بلند در آتن، و سپس به تماشاگران شاهان اسپارتان هدایت می کند.
شخصیت جدید بازی Assassin’s Creed: Odyssey
این راههای طولانی و آشفته بازار، زمان زیادی را برای تحسین و آشنایی با شخصیتها نمیگذارد، و بعضی مواقع حتی دلیل اینکه از مکانی به مکان دیگری میروید را هم نمیتوانید بفهمید. درست است که روایتی لذت بخش را بیان میکند، اما درویچر3 این اتفاقات رخ نمی دهد. این نوع داستان برای سری اساسنز کرید معمولی و استاندارد است.
بازیکن ها بیشتر علاقه مند به تجربه داستان کاساندرا هستند. اگرچه که بعضی آشکارگریها در داستان او گیج کننده و عجیب به نظر میرسند و شاید حتی از چیزی که اتفاق میافتد حیرت کنید.
چیزی که ارزش بیان کردن دارد این است که داستان بازی Assassin’s Creed: Odyssey به ما ماموریتهای فرعی و فعالیتهایی ارائه میدهد که برای ارتقا سطح و لول شخصیت، باید انجام شوند و مورد توجه قرار بگیرند. این نقطه قوتی برای بازی است، و درست نیست که شخصی تمام تمرکزش را برروی ماموریت های اصلی بگذارد.
مهم نیست که اگر بعضی مواقع داستان ادیسی خوب پیش نرود، زیرا این سبک نقش آفرینی بازی و محتویات آن (که شامل فعالیتهای عالی و متنوع است) بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. قابلیت جنگ کشتیها که در بازی اساسینز بِلک فِلگ بود، حالا یکی از ویژگیهای اصلی ادیسی است.
این موضوع کمی از حالت مدرن و پیشرفته فاصله گرفته است (باید هم بگیرد چون وقایع این بازی در عصری باستانی اتفاق می افتند). شما عاشق هدایت آدرِستیا ، گشت و گذار در آبهای آزاد، شکستن کشتی دزدان دریایی، ویا جنگ تن به تن با آنها خواهید شد.
سیستم های جذاب
همچنین سیستم جدید، جامعتر، و بهتری برای مقابله با خلافکاران طراحی شده که از بازی اساسینز کرید اوریجینز الهام گرفته شده. به جای 10 جنگجوی فوق حرفه ای که کل دنیا را برای به سیخ کشیدنتان می گردند، 39 مزدور مختلف وجود دارند که اگر مشکل ساز شوید، سر شما را برای دریافت جایزه، از تنتان جدا می کنند.
جدا از رفتارشان که بعد از هر رویارویی تغییر میکند، این مزدور ها تقریبا شمارا یاد سیستم موجود دربازی Shadow of Mordor می اندازند. اما این مزدوران ظاهر مخصوص به خودشان را خواهند داشت و همچنین به شیوهای مخصوص راه شما را سد میکنند.
ادیسی شامل سیستم لول بندی که در اوریجینز بود، است، یعنی دشمنانی که سطحشان از شما بیشتر است (اهمیتی ندارد که چقدر خوب مبارزه میکنید) تقریبا هیچ آسیبی نمی بینند.
این موضوع بسیار ناراحت به نظر می رسد – مخصوصا زمانی که میخواهید ماموریتی جدید را آغاز کنید ولی هنوز به سطح کافی برای انجام آن نرسیدهاید – اما همانند مزدوران، باعث یکپارچگی گیم پلی بازی میشود.
وجود سیستم رویارویی با مزدوران، تنها یکی از هزاران پیشرفتی است که در سیستم بازی Assassin’s Creed: Odyssey ارائه شده. مثلا ویژگی استفاده از بادبانها در بازی هم می تواند یکی از این پیشرفتها به حساب بیاید.
بازیهای جهان باز یوبیسافت به چیزهای بیشتر برای انجام نیازمندند، اما تمام سیستم های موجود در ادیسی به گونهای برروی افراد تاثیر گذاشته است که این بازی را، جهانی واقعی و زنده مینامند.
تب و تاب جنگ
در اکثر مناطق، اسپارتانها وآتنیها برسر حاکمیت برآن مناطق، درحال جنگ هستند، وقتی که یکی از جناحین برمنطقهای حاکم شود، شما میتوانید حکومت آنان را با کشتار سربازها، به آتش کشیدن ابزار و آذوقهشان، بیثبات کنید.
وقتی که منطقهای از کنترل یکی از جناحین خارج میشود، جنگی برای مالکیت آن بین این دو جناح شکل میگیرد و شما با انتخاب یکی از این دو جبهه در عوض ابزارآلات قدرتمند، میتوانید در این نبرد به یکی از آنها کمک کنید.
در این نبردها، صدها سرباز پا به میدان میگذارند تا برنده میدان را مشخص کنند. این ویژگی، چالشی بزرگ و جدی به حساب میآید، مخصوصا اگر جناح دشمن مزدورانی برای کشتن شما استخدام کرده باشد. دراین زمان است که سیستم جنگ بازی Assassin’s Creed: Odyssey به روشنی میدرخشد.
از لحاظ عملکرد، تقریبا شبیه به سیستم موجود در بازی اساسینز کرید اوریجینر است، که یعنی بعضی مواقع میتواند از بیاحتیاطی شما بر علیه خودتان استفاده کند، ولی ویژگیها و مهارتهای جدیدی که سطح و میزانشان در صفحه نمایش مشخص است، به شما امکان استفاده از چیزهای جالبی را در هنگام مبارزه با دشمنانتان میدهد که دیگر جای نگرانی وجود ندارد.
یکی دیگر از بخشهای بازی، نابود کردن افرادی است که باعث تفرقه بین مردم میشوند. کار بسیار سختی است که در دنیای وسیع بازی، تمام این 44 نفر را ازپا درآورید و این ویژگی یکی دیگر از نقاط قوت سیستم بازی است، زیرا بساری از این تفرقهگر ها در داستان اصلی بازی، هویتشان مشخص است، اما برای یافتن بقیه آنها باید به دنبال مدارک و سرنخها باشید.
کنترل را به دست بگیرید
بعضی مواقع کشتن آنها به عنوان یک ماموریت فرعی انجام میشود و بعضی موقع هم باید نامههایی را برای یافتن مکانشان بدزدید و آنها را مطالعه کنید. برای مثال، یکی از این افراد در غار خرسی پنهان شده و برای یافتن آن باید از عقاب خود یعنی ایکاروس، برای رصد مناطق خارج شهری استفاده کرد.
یکی دیگر از راههای بی ثبات کردن حکومت آتنیها این است که آنها را به نبرد دریایی فرا بخوانید تا بتوانید حکومت چند جزیره را یک دفعه دردست بگیرید. بعضی از آنها هم به راحتی قابل مشاهده نیستند و تنها با نفوذ به مقر پر از نگهبانشان از بین میروند.
طرفداران بازیهای قبلی سری اساسینز کرید میتوانند با خیالت راحت بخوابند، زیرا مخفیکاری هنوز بخش مهمی از بازی Assassin’s Creed: Odyssey به شمار میآید.
یکی از راههایی که میتوانید وقت خود را بگذرانید، نفوذ به قلعهها و مناطق پر نگهبان به صورت مخفی است. و سیستم مخفیکاری هم همچنان مانند بازیهای قبلی عمل میکند؛ هنوز میتوانید از عقابتان برای نشانه گذاری دشمنان و چیزهای دیگر استفاده کنید، و هنوز هم می توانید بدون آنکه دیده شوید، به درون کمپها و اردوگاههای دشمن وارد شوید.
«تنها مشکل بازیکنان با سیستم مخفیکاری این است که با استفاده از این ویژگی، ضعف و تناقض هوش مصنوعی موجود دربازی ادیسی، نمایان می شود»
تنها مشکل بازیکنان با سیستم مخفیکاری این است که با استفاده ازاین ویژگی، ضعف و تناقض هوش مصنوعی موجود دربازی ادیسی، نمایان میشود. در تعداد دفعات بسیاری میتوانید شاهد ایستادن ناگهانی نگهبانان هنگام گشتزنی باشد، و یا آنها را ببینید که بدون دلیل خاصی وحشتزده به جهات مختلفی میدوند.
سخن آخر
هیچی جز پرتاب شدن شهروندان از وسط راه، انگار که با قطار برخورد کردهاند، نمی تواند حس آرامش و لذت بخش اسب سواری را از شما بگیرد. درحالیکه ادیسی بهترین اساسینز کریدی است که بازی خواهید کرد، بخشهایی اساسی هم میتوانستند بهبود یابند.
اما بعد از تجربه بازی و حس تمام هیجان موجود در آن، این مشکلات حتی در ذهنتان هم نخواهند ماند. Assassin’s Creed: Odyssey وسیع و زیباست و به گونهای مبتکرانه انواع اکشن، مخفیکاری، دریانوردی، سیستم کنترل جناحین جنگ، مزدوران، و شکار تفرقهگرها را به هم گره زده است.
آنها را در بازی فراگیر و بینظیری که حتی بیش از 50 ساعت میتواند شما را درگیر خود کند، جای داده است. شما همیشه خواهان بازی ادیسی خواهید بود، زیرا این بازی چیزی فراتر از اساسینز کرید است،
این بازی ای در سبک نقش آفرینی است که دارای محتوایی بینظیر و کامل، همراه با داستانی راضی کننده و تحولات و پیشرفتهای عظیمی در سیستم گیم پلی است که تمام این اجزا، با همکاری درکنار یکدیگر، یونان باستان را بار دیگر برای این کره خاکی، زنده می کنند.
شما می توانید از فروشگاه محصولات اورجینال آرسانگیم سی دی کی بازی Assassin’s Creed Odyssey را خریداری کنید.