نقد و بررسی SEKIRO SHADOWS DIE TWICE
سکیرو: سایه ها دوبار می میرند (SEKIRO SHADOWS DIE TWICE) ، آخرین پروژه از سازندگان بازی Dark Souls، یعنی From Software است. رویداد این بازی در جنبهای فانتزی از منطقه سِنگٌکو ژاپن، که منطقهای پر از کشمکش بین قبیلههای آشینا و هیراتا است، جریان دارد. شما در بازی، کنترل یک شینوبی سرسخت به نام سکیرو – گرگ یک دست – که خود را موظف به محافظت از اربابی جوان که میتواند مرگ را گول بزند میداند، دردست دارید. این بازی، بیشتر شبیه به یک بازی در سبک اکشن است تا در سبک نقش آفرینی (RPG). شما دستهای مصنوعی گوناگونی را به دست خواهید آورد و تکنیکها و روشهای مختلف جنگی را یاد خواهید گرفت، و امتیازاتی که به دست میآورید را هم میتوانید برای بازگشایی موارد و مهارتهای جدید در قسمت (Skill Tree) استفاده کنید. توقع نداشته باشید که زره خود را فقط جابجا کنید؛ این بازی مربوط به جنگهای مختصر و خونین در عصر کاتاناها و کونایهاست.
سیستم مبارزه سکیرو (SEKIRO SHADOWS DIE TWICE) بسیار زیبا طراحی شده است. به جای اینکه تنها مقدار سلامتی دشمن را کم کنید تا کشته شود، باید در گارد و ایستادگی و مقاومتشان اختلال ایجاد کنید (با انواع حملات و دفاعها) تا بتوانید به گارد حریف نفوذ کرده و با یک Deathblow، کار او را تمام کنید. نوار میزان سلامتی دشمنان، تنها برای تاثیر گذاشتن بر میزان دریافتی آسیب آنهاست. زمانی که به گارد آنها نفوذ کرده و مستقیما به آنها آسیب بزنید، دشمنان شما از ضربات بعدی آسیب بیشتری میپذیرند و سلامتی آنها خیلی کندتر بهبود مییابد.
گاردها بالا!
شما میتوانید با استفاده از حملات پیدرپی (کمبو)، حملات مخصوص شمشیر، وسایل مصنوعی و فنون مخصوص شینوبی، به دشمنان خود حملهور شوید؛ اما همیشه هدف اصلی، از بین بردن استقامت و گارد حریف، و ضربه نهایی و کشنده آخر است.
لذت شکست دادن باسهای بازیهای تولیدی شرکت From Software همیشه ویژه بوده است. در بازی سکیرو (SEKIRO SHADOWS DIE TWICE)، سیستم ضربات مهلک (Deathblow) تمرکز و تاثیر خاصی بر روی احساسات، حتی در صدمهای ثانیه دارد. بعد از اجرای یک ضد حمله سهمگین، حس پیروزمندانه و غروری را، هنگامی که نشانه چشمک زن قرمز مربوط به آغاز اجرای Deathblow میدرخشد، تجربه خواهید کرد.
تنوع باسهای بازی ممکن است بیرحمانه باشد. اگر علاقهای به زمان بندی دفع حملات ندارید – باید درست زمانی که ضربه دشمن زده شد اینکارا انجام دهید – پس شاید بازی سکیرو به درد شما نمیخورد. برای مبارزه با بعضی باسها لازم است حتی بصورت پی درپی دفاع کنید. مثلا در مبارزه با موجودی به نام Long-arm Centipede Giraffe در فضایی بسته، باید خیلی ریتمیک و با دفاعهای زمان بندی شده مبارزه کنید. شما نمیتوانید از ضربات او جان سالم بدر ببرید، پس باید ضربات او را با امواجی از صوت و جرقه دفع کنید. دفاعهای دقیق، آسیبهایی که قرار است به شما وارد شود را به گارد و استقامت دشمن بر میگرداند؛ و بعضی دشمنان هم طوری طراحی شدهاند که تنها با استفاده از دفع حملاتشان میتوان آنها را شکست داد. مبارزه سخت ولی پر پاداشی را برای یادگرفتن درپیش دارید. حس فوق العادهای دارد وقتی که میتوانید دشمنانی را که زمانی چالشی بزرگ برای شما به حساب می آمدند، با دفاع و ضد حملهای دقیق از پا درآورید.
خوشبختانه زمان بندی دفاع حملات، بسیار بهتر و کارآمدتر از آن امواجی است که بوسیله سپرهایتان در بازی Dark Souls انجام میشد. همچنین میتوانید گارد خود را برای چند لحظه نگه دارید و بلافاصله شروع به حمله کنید تا در هنگامی که میخواهید الگوی مبارزه دشمنان را محاسبه کنید، سالم بمانید. دشمنان شما با حملات شمشیر، هل دادن، و کمبوهای پرتابی (Grab Attacks)، گارد شما را میشکنند؛ البته که اینطور حملات ضد حملات مخصوص خود را دارند. شما میتوانید در هنگام حملات شمشیر، جاخالی دهید، زمانی که میخواهند شما را زمینگیر کنند بپرید و با فشردن کلید A روی کنترلرتان، سرشان را با لگد له کنید تا از میزان استقامتشان کاسته شود. همچنین میتوانید برای اینکه شما را نگیرند هم جاخالی دهید، اما هرچه بیشتر که به عمق بازی وارد میشوید، انتظار این را داشته باشید تا دشمنانتان با استفاده از الگوهای حمله و مبارزه جدید، شما را فریب دهند.
همچنین شما میتوانید با استفاده از دست مصنوعی قدرتمندتان، به دشمنانتان آسیب وارد کنید. بعد از یافتن آیتمهایی برای ارتقا، میتوانید به مقرتان، یعنی معبد متروکه برگردید تا دوست بدخلق ولی تراشکار ماهر شما، آنها را نصب کند و یا ارتقا بخشد. این ارتقاها (Upgrade) شامل یک تبر برای شکستن سپر دشمنان، یک چتر فلزی قابل باز شدن برای دفع گلوله، یک وسیله برای پرتاب شوریکِن (گزینهای عالی برای از پا درآوردن دشمنانی که پیدرپی میجهند)، و بسیاری موارد دیگر است که برای لو نرفتن بازی، بیان نمیکنیم. شما میتوانید این سلاحها را همزمان با سلاح دیگری جایگزین کنید و هر موقع که خواستید در بخش Pause menu، آنها را تعویض و یا مکانشان را تغییر دهید. بیشتر آنها برای یک نوع خاصی از دشمنان طراحی شدهاند، مثلا زمانی که شکست یک دشمن کاملا غیر ممکن به نظر میرسد، میتوانید او را با عضو مصنوعی خود از پا درآورید، یا مثلا زمانی که از تبر استفاده میکنید، دشمنان سپر به دست ذرهای هم خطرناک نخواهند بود.
دنیایی متفاوت!
این بازی Dark Souls نیست، اما سکیرو نقاط مشترک بسیار زیادی با سری بازیهای نقش آفرینی با تم دارک دارد. بازی سکیرو شامل چهار منطقه وسیع اما جدا از هم است و مانند بازی Lordran، مناطقش به هم متصل نیست. ولی طرفدارهای بازی Dark Souls همچنان از این مناطق جدا از هم لذت خواهند برد و رازهای بسیاری در راه شما پنهان است، که معمولا با پرش از شاخههای درختان و سقفهای خانهها (با استفاده از کلید RT)، میتوانید آنها را بیابید. همچنین شما به مناطقی که قبلا در آن حضور داشتهاید برخواهید گشت تا با تاجران و یا NPC (شخصیتهای غیرقابل بازی) ملاقات کنید؛ البته که هر کدام از آنها نیازها و داستانهای مرموز خود را دارند. مثل همیشه، در هنگام بازی محصولات شرکت From Software، زمانی که برای اولین بار بازی را تجربه میکنید و آن را به اتمام میرسانید، تنها سطح ظاهری داستان را درک میکنید. قطعا برای درک مفاهیم و داستانهای عمیق بازی، بازیکنان ماهها باید سرنخها و روایتهای درون بازی را بیابند و آنها را به هم متصل کنند.
داستان اصلی سکیرو در گفتگوهای خود سکیرو با ارباب جوان، و یا بقیه NPCهای موجود، گفته خواهد شد. سکیرو هم صداگذاری شده است و داستان هم بوسیله گزینههای قابل انتخابی که در بعضی مکالمات طراحی شدهاند، پیش خواهد رفت. در ده ساعت اول بازی، شاید دنیای سکیرو برای شما دنیایی بی جان و روح – با همان مردمان معمولی و دشمنان تکراری – تلقی شود، اما تنوع این آیتمها زمانی که داستان بازی پیشتر می رود، به صورت فوق العادهای گسترش پیدا خواهد کرد و مناطق بسیار زیبا و جدیدی هم آزاد میشوند.
ولی بالعکس، سیستم مبارزه سکیرو بسیار چالش برانگیز است، اما بسیار بهتر از Dark Souls عمل میکند. مناطق بازی شامل مجمسههایی میشوند، درست همانند آتشها در بازیDark Souls ، زمانی که کشته شوید، بازی را از مکان آخرین مجسمهای که لمس کردهاید دوباره شروع خواهید کرد، اما نصف پول و بعضی از مهارتهایتان را هم از دست خواهید داد. زمانی هم که «Unseen Aid» برای شما به نمایش درمیآید، یعنی شانس 30 درصدی شما برای حفظ تمام پول و مهارتهایتان، به ثمر نشسته است.
اگر مرتبا هم کشته شوید، شانس دریافت Unseen Aid شما کاهش میباید، اما هرگز به طور کامل در بازی سکیرو گیر نخواهید افتاد. میتوانید پول خود را درازای خرید کیسههای طلا از فروشندگان، ذخیره کنید. و اگر هم خواستید چیزی بخرید، حتما در آن منطقه دوری بزنید تا قبل از ولخرجی، شاید چیز بهتری برای خریدن وجود داشته باشد. مهارتهای جدید، زیبا هستند ولی برای پیشرفت شما ضروری نیستند.
حالت سخت
تسریع وضعیت شما شدیدا به باسهای بازی بستگی دارد. شما میتوایند خاطرات جنگهای خود را با باسها مورد بررسی قرار داده و برای افزایش قدرت حمله و تعداد مهرههای بازیکن (برای افزایش میزان استقامت و سلامتی) از آنها استفاده کنید. شما این مهره ها را میتوانید از صندوقهای مخفی درون بازی، و یا با کشتن صریح دشمنان نیرومند خود دریافت کنید. این بدین معناست که برای تسریع و ارتقا وضیعت خود نیازی به حفاری جایی ندارید. در عوض، ترتیب قدرتهای بازیکنان، همانطور که انتظار میرود متعادلسازی شده. برای بسیاری از بازیکنان، این بخش پیشرفت بزرگی نسبت به بازی Dark Souls به حساب میآید. دیگر نیازی به نگرانی در مورد پایین بودن سطح و قدرتتان نیست: شما به چالشی که برایتان تعیین شده وارد میشوید و همانطور که پیش میروید، مهارتهایتان را ارتقا میبخشید.
همچنین بازگشت شما از مرگ، گزینهای کاربردی در این بازی است. هر باری که در زیر مجسمهای استراحت میکنید، می توانید 1 آیتم برای احیای سریع خود ذخیره کنید، و حتی با کشتن دشمنان خود میتوانید قادر باشید تا دوبار هم خود را احیا کنید. شما نمیتوانید چند بار مرتبا خود را احیا کنید، ولی با اینحال وجود این گزینه، استراتژی کاربردی برای شما به ارمغان میآورد؛ مخصوصا در هنگام مبارزه با باسها. بازی سکیرو (SEKIRO SHADOWS DIE TWICE) همیشه راههای مختلفی را پیش پای شما میگذارد؛ مثلا زمانی که دریک منطقه گیر افتادهاید، میتوانید تلاش کنید تا در منطقهای دیگر پیشرفت کنید، یا حتی برگردید و باس نسبتا ضعیفی را که تا قبل از این برای شما بسیار دشوار بود، از بین ببرید. همچنین مخفیکاری (Stealth) هم در بازی طراحی شده است. در بعضی مناطق که پر از دشمنان معمولی هستند، میتوانید راههای مخفی برای گذر از آنها پیدا کنید، که این گزینه میتواند بازی را از حالت نسبتا تکراری درآورد. همچنین استفاده ترکیبی همزمان مخفیکاری و مبارزه هم بسیار جالب است. تمامی بازیکنان عاشق این هستند تا حداقل قبل حملات رعد آسا با سلاحهایشان، یکی از دشمنان خود را بصورت Stealth نابود کنند.
برای خیلی از بازیکنان، 73 ساعت طول کشید تا بازی سکیرو (SEKIRO SHADOWS DIE TWICE) را بصورت کامل تمام کنند، اما همچنان تعدادی چالش سطح بالا و مخفی در سرتاسر بازی وجود دارد که می توانند 10 ساعت دیگر هم به زمان ذکر شده اضافه کنند. سیستم مبارزه سکیرو چالشهای جدید و جالبی را تا انتهای بازی برای شما فراهم میآورد و فانتزی بودن این شینوبی، مخصوصا بعد اجرای Deathblow و زمانبندی دقیق دفع حملات، حس خواهد شد. اگر آماده تجربه این چالشها هستید، سکیرو دوئِلها و مبارزات بینظیر و هیجان انگیزی بر روی رایانه شخصیتان به شما هدیه میدهد.
شما می توانید از فروشگاه محصولات اورجینال آرسان گیم سی دی کی بازی SEKIRO SHADOWS DIE TWICE را تهیه کنید.
منبع: آرسان گیم