بررسی بازی Destiny 2: Shadowkeep
استدیو Bungie بانگو در حال کار بر روی آپدیت بازی، Destiny 2: Shadowkeep است. با این آپدیت جدید یکی از مکانهای گشتوگذار در بازی جان تازهای به خود میگیرد، یعنی ماه. این قمر که قرار است از نسخه اول بازی با کمی جذبه و رنگ و لعاب بیشتر به بازی برگردد، تغییرات بنیادی زیادی همراه خود دارد. این نسخه به همراه یکسری پیچوتابهای داستانی همراه است که با تغییرات فراوانی آن را به سادگی احساس میکنید. Destiny 2: Shadowkeep خود پارادوکسی نسبت به نسخه قبلی دارد. این بار به اندازه نسخه قبل بازی دراماتیک نیست. حالا با یکدیگر به بررسی بازی Destiny 2: Shadowkeep می پردازیم.
بازیکنان در جستجوی Eris Morn به ماه بازمیگردند، یکی از کارکترهای نسخهای اول Destiny که بیشترین رای را در سایت LiveJournal برای بودن در نسخه بعدی داشت. کمپین آپدیت Destiny 2: Shadowkeep شامل بدترین و بهترین خط داستانی بازی میشود، قبل از هر ماموریت با توضحیات Eris روبرو هستیم، توضیحاتی درباره ماموریت به شما میدهد که متوجه شوید واقعا چه کاری لازم است انجام دهید. نبردهایی بزرگ در بازی که احساس نیاز به ساخت ستهای زرهی جدید را به شما القا میکند، که البته به لطف مدهای جدید بازی کمی آسانتر شده است.
همچنین این حالت جدید بازی در سطحی وسیع یک پیروزی به حساب میآید، همه اینها به لطف انتقاداتی است که در این دو سال به بازی صورت گرفته است. به عنوان کسی که کلکسیونی از تمام بازیها و آپدیتهای دستنی را جمعآوری میکند، روبرو شدن با این آپدیت پشت ماه پنهان شدن کمی شوکه کننده است. شوکه کننده از این نظر که گاهی چگونه آنچه که بانگو به خیال خود یک موفقیت میپندارد شاید برای بازیکنان جهان دستنی آزاردهنده باشد.
خط داستانی Destiny 2: Shadowkeep مجموعهای از ماموریتها است که یک خط سیر ساده و عادی را طی میکند. مسیر بازی را به پیش میگیرید، در نهایت غولی عظیمالجسه را میکشید. دوباره یه مسیر خطی دیگر را پیش میگیرید تا یک کاپتان را بکشید و دوباره مسیر خطی بازی را پیش میگیرید تا یک جادوگر را بکشید و باز…. یک مسیر خطی که فقط باید به ته خط برسید که یکی را پس از دیگری بکشید. به هیچ وجه بازی شبیه به آپدیت سری Forsaken نیست. که از مهارتهای بدست آمده از هر Baron بارون برای شکست دیگری استفاده میکردید. التبه بازهم Shadowkeep بازی قابل قبولی است چون دستنی بازی قابل قبولی است. البته تیراندازی با سلاحهای مختلف نیز در نوع خود جالب هستند و از آن مهمتر محیط قمر ماه که اتمسفر و جوی تاریک و رمزآلود دارد.
ماه همیشه یکی از جذابترین مکانها در بازی دستنی بوده اما مناطق جدید Destiny 2: Shadowkeep به ویژه Scarlet Keep زیبایی حیرت انگیزی دارد. برج قرمز که از آن فاصله انگار نقاشی شده، یک نقاشی شوم و تاریک. بانگو با وجود برگردانندن نقشههای قدیمی حس بدی را برای بازیکنهای به وجود نمیآورد. این اولین بار است که قمر ماه بر روی پلتفرم رایانههای شخصی حضور مییابد ولی حتی برای کسانی مثل من که ساعتهای زیادی را برای جستجو کپسولهای هلیوم Helium Filaments در قمر ماه صرف کردهاند نیز جالب است. در یک کلام بانگو تلاش کافی در خلق یک اثر نو و هیجانانگیز را در زمینه بازدهی محتوای نسخههای قبلی انجام داده است.
ملاقات دوباره بعضی از کارکترهای بازی مانند کیت خائن نیز میتواند جالب باشد، مانند قسمتی از بازی که Taniks بازیکنان را به همان روش اسبق و یا با تونلهای زیر سطحی به چالش میکشد خاطر انگیز و در خور توجه است. بیشتر اسلحههای Destiny 2: Shadowkeep در کوئستهایی که در سرتاسر دنیای بازی پخش شدهاند گره خورده است. خیلی از بازیکنها برای پیدا کردن این اسلحهها به گوگل روی میآورند من از گم شدن در دنیای بزرگ بازی برای پیدا کردن اسلحههای خاص مانند جستجو در قلعه ناشناخته Hive لذت می بردم. زمانی بازی جالبتر میشود که شما مجبور میشوید برای انجام کاری، بارها و بارها به یک مکان بازگردید و متوجه تغییرات شکل گرفته در آن مکان میشوید انگار واقعا زمان تاثیر خودش را بر روی مکانهای بازی میگذارد. این تغییرات در یک بازی بسیار ارزشمند هستند زیرا باعث میشود که انجام کاری در بازی و یا بازگشت به مکانی برای بارها و بارها اصلا شما را بیحوصله و خسته نکند.
ممکن است که پایان کمپین بازی برای شما غیر منتظره باشد. اما مثل همیشه دلهرهآورترین قسمت بازی انتظار منتشر شدن فصل بعدی بازی برای پیدا کردن جوابها و یا عواقب اتفاقهایی است که در بازی رخ میدهد. در این میان بازیکنها با یک ریتم خوب بازی را شروع و به تدریج و صرف زمان در بازی به لولهای 900 در بازی میرسند، که کار سختی نیز به نظر نمیرسد. ولی رسیدن به لول 950 کمی نسبت به قبل سختتر شده است ولی هنوز نکات مشابهای را با قبل دارد. مانند gear های قدرتمند که از ماموریت های سه نفری هفتگی بازی بدست میآید، Crucible های انلاین، مچها، مراحل زیبای چند نفره Gambit به همراه مراحل جدید که همگی در کنار هم مانند پازلی که بازیکنان را یک چلنج بینظیر قرار میدهد کنار هم قرار گرفته اند.
بر روی غنایم و جوایز موجود در بازی بیشتر کار شده است به گونهای که اگر شما در هر هفته تعداد بیشتری ماموریت و چالشهای شکل گرفته بازی را انجام دهید جوایز بیشتری در بازی نصیبتان خواهد شد. به لطف سیستم امتیازی بازی که اکنون به غنایم تبدیل شده است جوایز بدست آمده از یک فصل میتواند در یک فصل دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد این تغییر مثبت در روند بازی اثرات مثبتی را در رفتار بازیکنان نسبت به بازی میگذارد. به گفته یکی از بازیکنان این اتفاق باعث شده است که برای جمع کردن غنایم بیشتر کمتر به زحمت بیفتد و هیچ تاخیری را برای تیمهایی که مایلند در همان روز جوایز خود را در بین جایزهدهنده به فروش برسانند ایجاد نمیشود.
از جمله تغییرات اضافه شده یک مد جدید به نام Nightfall است که با افزایش سختی بازی به شمار Ordeal های بازی اضافه میشود. همچین لیستهای Crucible بازسازی شدهاند که باعث میشود بازیکنان کنترل بیشتری را در مدهایی که بازی می کند داشته باشند.( و البته به شما این امکان را نیز میدهد که بدون عذاب کشیدن از Countdown های بازی موفق به کسب امتیازهای Glory گلوری سکورها شوید.) به همراه چند Strikes جدید در بازی، نقشههایی جدیدی که برای اولین بار است در پلتفرم پیسی مورد استفاده قرار میگیرند. اما تکرار کارهایی که بیش از یکسال است در نسخهای قبلی بازی انجام میدادیم نیز هنوز وجود دارند. استرایک Pyramidion را طی میکنید و یک Ten Paces (سلاح بازی ) را بدست میآورید. و یا وارد یکی از ماموریتهایی کنرتلمچ میشوید و باز هم مانند همیشه یک سلاح Does Not Compute بدست می آورید.
تعداد کم مکان جدید بازی و لوتهای کمتر شاید تعجبآور نباشد چون اگر به مقالهی لوک اسمات کارگردان بازی در پیش درآمد عرضه بازی توجه کرده باشیم متوجه می شویم Shadowkeep یک داستان خطی دارد و البته همین دلیل توجیهی برای نکات گفته شده (البته از نظر سازندگان محترم! بازی) میتواند باشد. زمانی این حس به بدترین حالت خود میرسد که متوجه میشوید بدستآوردن اسلحههای قدیمی بازی نه تنها هیجانی دیگر در بازی ندارد بلکه بسیار کسل کنند هم هستند و فقط یک جمله هست که در هنگام کسب این اسلحهها به زبان میاورید: اه لعنتی دوباره یه Go Figure دیگه!!!
البته به این معنی هم نیست که در بازی هیچ اسلحهای جدیدی وجود ندارد. آپدیت Shadowkeep و Undying ( آپدیتی که در موازات این آپدیت عرضه خواهد شد.) اسلحههای خاص خود را دارند. ولی بازی خیلی باید سخاوتمند باشد که یکی از آنها را بدست بیاورید. از زمانی که دو فصل از بازی Forge و Black Armoury از DLCها جدا شدند هر کدام رویکرد خود را در اعطای سلاح داشتند. تصمیمگیری برای کسب کدام اسلحه و یا زره آخرین فصل از مد Menagerie را به یک نقطه شیرین رسانده است. در ماموریتهای Vex دسترسی به تمام اسلحهها تقریبا ممکن است طوری که من ۸ بار این ماموریت را انجام دادم که منجر به پیدا کردن ۹ اسلحه دوربین دار شد. با این اسلحهها واقعا احساس خطرناکبودن را در خودم حس میکنم.
چرخه تکراری لوتها و کم بودن جایزهدهندگان در پشت مشکلاتی به مراتب بزرگتر در بازی پنهان میشوند. انگیزهی بدست آوردن سلاحهای جدید در بازی کمتر شدهاست. من یکی از اسلحههای ماموریت Undying را به اسم Loud Lullaby برداشتم. یک توپ دستی جالب که در برابر اسلحه Duke Mk. 44 قد علم میکند. ولی مشکل اینجاست که اگر برای مدت طولانی با این اسلحه بازی کنید احساس می کنید یک تیکه آشغال در دست دارید.
من الان یک توپ دستی خوب برای کارکتر خودم دارم البته من همیشه از توپهای دستی استفاده نمیکنم. ولی به طور کلی من توپهای دستی متعدد و متفاوتی دارم. تمایل من برای بدست آوردن ستها و پرکهایی خاص باعث میشود که من Loud Lullaby را به عنوان یک سلاح وحشی و باوقار ببینم. دقیقا مشکل هم اینجا است. با داشتن اسلحه Kindled Orchid حتی در صورت وجود تخفیفهای خاص باز هم احساس جستجو برای یک اسلحه جدید در من به وجود نمیآید. زمانی که یک مسلسل Recluse دارم چه نیازی است که به دنبال یک مسلسل جدید باشم. من در بازی اسلحه Pluperfect را نسبت به هر اسلحهای در بازی در الویت میدانم. این حس بی انگیزه بودن مشکل ساز شده است. احساسی که باعث میشود الویت های شما دیگر بدست آوردن یک اسلحه جدید در بازی و یا کسب یک پرک جدید دیگر، نباشد.
آن طرف دیگر سکه زرهای بازی هستند طوری که انگار در یک استخر لوت افتاده باشید، تنوع بسیار زیاد زرهها با یک سیستم انعطاف پذیر جدید وارد عرصه شدهاست. به جای باز کردن کامل یک ست زره میتوانید آن را تکه تکه باز کنید. هر زرهای که قبل از Destiny 2: Shadowkeep دریافت کرده با همان سیستم قبلی بازی عرضه میشود و وارد مد جدید نمیشود. اما حداقل با تجربه من، انگیزهای بیشتری در کسب زرهای بازی نسبت به سلاحهای بازی وجود دارد.
جابجایی بین مکانهای بازی در سیستم جدید متفاوت است. همچنین تجربه راحتتر مدهای بازی تغییراتی جهت بهتر شدن بازی است اما محدویتهای اساسی بازی که ریشه در سیستم قدیمی سبک MMO در بازی دارد با این سیستم جدید مغایریتهایی دارد. به شخصه داشتن کمی حساسیت را زمانی که صحبت در تغییر یک سیستم بازی میشود را ضروری میدانم. مثلا همین سیستم زره بازی به اندازهای کافی منسجم نیست. بزرگترین مسئله این است که اگر من از یک کلاه خورشیدی استفاده کنم، فقط میتوانم مدهای خورشیدی را ببینم. اینجا است که در این سیستم بازی، شما به شدت احساس نیاز به مجموعهای از این ابزار میکنید که بتوانید در بین مدهای مختلف مد مورد نظرتان را انتخاب کنید. این طراحی پتانسیل جالبی دارد ولی فقط در صورتی جوابگو است که بتواند به راحتی هر فضایی را در بازی ببینید.
به همین دلیل است که artifact هر فصل از جمله قدرتمندترین ابزارهای بازی هستند. به طور مثال شما میتوانید با استفاده از یکی از آنها به مجموعهای از مدها دسترسی پیدا کنید که فقط در فصل Undying در دسترس هستند. به عنوان کسی که دستنی را به عنوان یک بازی تمام نشدنی یاد میکنم در سومین سالگرد این بازی بسیار هیجان زدهام. گفته میشود که یکی از هدفهای این آپدیت بهبود تواناییها و استفاده از مسلسلهای بازی است که البته به همان دلیل همیشگی یعنی نداشتن انگیزه کافی، من به شخصه به داشتن اسلحه Recluse در مبازرات PVE اکتفا میکنم.
واقعیت جالبتر این است که زمانی که اپدیت Destiny 2: Shadowkeep با یک الگوی جدید جسورانه را در سومین سال بازی دستنی انجام داد، با یک آپدیت دیگر به نام New Light آشنا میشویم. تجربه کاربران این گونه بازی را تحلیل کرده است که New Light تاکید بیشتری بر فعالیتهای قابل تکرار مجدد و بازیهای تیمی دارد. یک تئوری بسیار عالی مخصوصا زمانی که شما ابزارها و چیزهای جالب جدیدی را در حالت رایگان بازی دریافت میکنید. و البته در نظر بازیکنان جدید کمی گیج کننده به نظر میرسد. بعد از یک ماموریت مقدماتی کوتاه در ابتدای بازی، وارد برج TOWER میشوید و خود را در میان انبوهی از ماموریت میبینید. اولین حسی که از این حالت به شما دست میدهد احساس گیج شدن و بیبرنامه بودن است. تا جایی که بعضی از دوستانم از من میپرسند که چگونه توانستم ماموریتهای اصلی بازی را پیدا کنم.
در نهایت Destiny 2 هنوز یک بازی شوتر جذاب است، زمانی که یک قدم به عقب میروید و یک نگاه کلی به بازی میکنید متوجه میشوید که با انواع اتفاقات مختلف در بازی روبرو هستید. Shadowkeep هم مجموعهای جدید از فعالیتها است و هم پایهی محکم نسبت به بازی اصلی است. اما Shadowkeep خیلی به فرم نهایی دستنی ۲ شباهت ندارد، هنوز این احساس متوجه بازی است که باید آپدیتهای بیشتری برای بهبود بازی منتشر شود.
شما می توانید از فروشگاه سی دی کی اورجینال آرسان گیم انواع نسخههای Destiny 2: Shadowkeep را خریداری کنید.
نسخه استاندارد: Destiny 2: Shadowkeep Steam CD Key
نسخه دیجیتال دلوکس: Destiny 2: Shadowkeep Digital Deluxe Edition Steam CD Key
منبع: آرسان گیم