بررسی بازی Three Kingdomes
در این بخش از بلاگ آرسان گیم به بررسی بازی Total War Three Kingdomes می پردازیم. پس با ما در این بررسی همراه باشید.
دو تن از ژنرالهای من از اسب خود پیاده شده بودند و با فرماندهان دشمن دوئل میکردند. ادامه نبرد در دوردست این دو نفر ادامه داشت؛ به نبرد هیچ توجهی نمیکردم. گاهی در پسزمینه این دوئل سواری رد میشد یا موجی از تیرها از روی سر آنها گذر میکرد ولی هیچ کدام نمیتوانست حواس مرا از این دو ژنرال که مانند بازی تیکن با یکدیگر نبرد میکردند پرت کند.
بازی Total War Three Kingdomes یک اثر عاشقانه و حماسی
بازی Total War Three Kingodme با الهام از یک افسانه عاشقانه و حماسی توسط لوو گوانژنگ نوشته شده است که بیشتر از اینکه یک واقعه تاریخی را یادآوری کند، سعی در کاوش افسانهها دارد. سربازان میتوانند بدون اینکه خسته شوند در میدان نبرد ساعتها بجنگند، رهبران جنگی دارای فیزیکی بزرگتر از دیگر سربازان هستند.
همچنین دارای تواناییهایی هستند که میتواند جوخههای دشمن را به آسانی از میان بردارند. شخصیتهایی مانند سائوسائو به عنوان شخصیت و مغز متفکر شرور بازی ایفای نقش میکند. در صورتی که طبق کتب تاریخی نشان میدهد که او حاکمی آرام و شاعر بوده است.
در تنظیمات بازی گزینهای با نام Record Mode وجود دارد که می توانید بسیاری از این ویژگیهای عجیب را غیرفعال کنید، مقاومت و خستگی سربازان نقش بسزایی در سبک جنگیدن دارد و ژنرالها نیز دیگر با یکدیگر دوئل نمیکنند. بر عکس این حالت، حالتی است که با نام Remance Mode از آن یاد میشود.
شاید این حالت مجموعهای از دستآوردهای بازی از ابتدای امر تا اکنون بوده است. بازی بیشتر در اتمسفر حماسی غرق میشود. حالتی که بسیاری از ظرافتهای بازی را کنار میگذارد تا مخاطب را در محیطی حماسیتر قرار دهد.
به گفته سازندگان بازی هر قسمت از بازی دارای داستان خود است که در ابتدای امر با مقدار کمی نیرو و قلمرو شروع میشود و رفته رفته به مرور زمان قدرت و نفوذ شما افزایش مییابد. در بازی Total War Three Kingdomes سیستمهایی که برای بازیهای Warhammer یا تاج و تخت بریتانیا در نظر گرفته شده بود نیز با مقدار زیادی بهبود به بازی برگشتهاند.
بررسی بازی Total War Three Kingdomes : سیستم جاسوسی و دیپلماسی
سیستم جاسوسی نیز منوی خاص خود را دارد و مملو از گزینههایی است که هر کدام روش خاص خود را در جاسوسی دارند. میتوانید با جاسوسان خود شهر را به آشوب بکشید و یا برای ترور ژنرال های دشمن اقدام کنید. شخصیتها هم، وابسته به مقدار رضایتمندی از شما عمل میکنند، اگر به طور مرتب از آنها پشتیبانی نکنید مقدار رضایتمندی آنها کاهش مییابد.
شما باید مواضع خود را به درستی انتخاب کنید تا با ایجاد کردن ژنرالهای ناراضی باعث نابودی خود و ایجاد یک جنگ داخلی نشوید. (همچنین میتوانید برای افزایش رضایت آنها غنیمتهایی را به آنان هدیه بدهید.)
دیپلماسی یکی از مهترین و قابل قبولترین قسمتهای بازی است که تغییر کردهاست. درباره سیستم دیپلماسی بازی قبل از انتشار حرف و حدیثهای بسیاری وجود داشت. نسخههای قبلی بازی دارای سیستم دیپلماسی قدرتمندی نبودند و نهایت دیپلماسی بازی با این کلمات که آيا میخواهید که با من متحد شوید و یا خیر منتهی میشد.
ولی در Three Kingdomes به جرات میتوان گفت که دست شما بازتر از قبل است. همچنین به لطف سیستم هوش مصنوعی به ما میگوید که برای هر همسایه چه نوع واکنشی را نشان دهیم تا بتوانیم به بهترین جواب برسیم.
گزینه های دیپلماتیک نیز ظریفتر شدهاند. بین پیمانهای غیرتجاوزگرانه و اتحادها، پیمانهایی شکل میگیرد، پیمانهایی که به عنوان گامی در طول مسیر پیمان عمل میکنند بدون اینکه برای همیشه تضمین کننده دوستی شوند. هر پیمان اکنون بیش از دو عضو را مجاز به اتحاد می داند، همپیمانان من برای شکست بربرها رهبران جدیدی را برای پیوستن به پیمان استخدام و یا تعلیم میدهد.
هرکس در این پیمان حق رای دارد که مشخص کند که چه کسانی میتوانند در این پیمان حضور پیدا کنند. بنابراین غالبا کسی که به عنوان ملکه گروه و شخص مشهوری باشد در این رای گیری برنده میدان خواهد بود. البته نکته منفی این حالت خاله بازی آن است که باعث میشود که بگوییم دیدی ژنرال ژين ژائو رفت اونجایی که من دوست داشتم رو فتح کرد من که بهش رای نمیدم.
کمی ضعیف
سیستم دیپلماسی بازی زمانی که دیگر سیستمهای بازی در حال پیشرفت بودند و این سیستم در جای خود ساکن بود به عنوان نقطه ضعف بازی شناخته میشد. بنابراین هر جور هم که باشد این تغییرات بازی حتی با آن حالتهای خالهزنک خود با استقبال زیادی همراه شده است. البته یک گزینه در بازی وجود دارد که به راحتی میتوانید متوجه شوید که چه کسانی در بازی سودای مخالفت و یا موافقت با شما دارند.
مردم عوام بخش مهمی از بازی به شمار میآیند، هرچه حزب شما بزرگتر و محبوبتر باشد مردم درآمد بیشتری از دارای خود را در اختیار شما قرار میدهند تا بتوانید ارتشی قدرتمندتر بسازید. اگر چه ممکن است در همان زمان نیز خواستار آزادی و استقلال بیشتری باشند. حتی دشمنان شما میتوانند با تحت فشار قرار دادن مردم شما برای پایان دادن به جنگ و پیروزی بر شما از مردمتان استفاده کنند.
نبرد ژنرالها
شما به جای انتخاب یک حزب در شروع بازی Total War Three Kingdomes باید یک ژنرال را انتخاب کنید. برخی از آنان جنگ سالارهایی هستند که توسط پادشاه قبلی انتخاب گشتهاند برخی نیز راهزنهای مشهوری هستند و البته یکی از این ژنرالها دونگ زوو Dong Zhuo است، فردی مستبد و زورگو که فرزند امپراطور را به گروگان گرفته است.
این شخصیتهای بسیار متمایز میتوانند شروعهای بسیار متفاوتی را ایجاد کنند. سائوسائو بهترین انتخاب برای افراد مبتدی است. داشتن قدرت تجارت بیشتر در کنار موقعیت خوب در نقشه و یک ارتش تقریبا مجهز در ابتدای بازی شروعی بسیار عالی است. همچنین میتوانید به راحتی قلمرو کناری خود را با یک حمله تسخیر کنید.
اینگونه میتوانید اولین مقر حکومت خود را که با نام فرمانداری شناخته میشود دایر کنید. در همین حال ژنرالی مانند لیوبی Liu Bei شاید دارای ارتشی مجهز در کنار ژنرالهایی افسانهای باشد ولی برای ایجاد قلمرو خود باید با دشمنان زیادی بجنگد و در کنار این دشمنان حزب پرچمداران زرد وجود دارد که بسیار قدرتمند هستند.
هر کاراکتر مکانزیم خاصی دارد که تعریف کننده شخصیت او نیز است. مثلا حکومت گنگسون ژان که مملو از افراد نظامی است این توانایی را دارد تا بازرسان نظامی را به قسمتهای مختلف سرزمین خود ارسال کند. در حالی که سان ژیین این توانایی را دارد تا بر قیمت تعلیم سربازان و یا رضایت دیگر شخصیتها تاثیر بگذارد.
سائوسائو در هر نوبت تعداد محدودی اعتبار میتواند بدست آورد که با جمع کردن آنها میتواند از آن برای تاثیرگذاری بر دیگر حزبها و دشمنان استفاده کند و یا با جمع کردن مقدار زیادی از آن یک ضربه کاری به دشمن وارد کند. در حالی که اصلا به نظر نمیرسد که اقدامی علیه دشمنانش کرده باشد.
در عمق دیپلماسی
این مقدار اضافهکاری در دیپلماسی بسیار به جذابیت بازی کمک کردهاست. مانند روشی است که الفها در نسخه قبلی بازی Warhammer2 از این استراتژی استفاده میکردند. اما در اینجا مسلما با انعطاف بیشتری با آن روبرو هستیم. اینکه بتوانید تاثیر مستقیمی بر دیپلماسی موجود در بازی بگذارید باعث میشود که حالت داستانی بازی جذابتر باشد.
بعد از هر نوبت پیغامی را در بازی مشاهده خواهید کرد که چه کسی علیه چه کسی لشکرکشی کرده است. این پیغام البته شاید کمی در نگاه اول خنده دار باشد مثلا پیغامی که از یکی از ژنرالها به رسید اینگونه بود: (دوستی من با پادشاهی وو WU به اتمام رسید، اکنون پادشاهی وی WEI بهترین دوست من است.)
سایر بخشهای مبارزاتی بازی از حس شوخ طبعی کمتری برخوردار است. جمعیت در بازی بسیار تاثیر گذار است. سرعت رشد و قدرت گرفتن شما مستقیما با ساخت ساختمان جدید و بهتر، همچنین با بهبود و بازسازی ارتش شما در ارتباط است. که تمام این عناصر در کنار افزایش جمعیت شکل میگیرد. البته جمعیت مقصر اصلی اغتشاش نیز است؛ داشتن جمعیت زیاد نیز باعث ناتوانی در کنترل مواد غذایی میشود.
در همین حال شما باید با ساخت ساختمانهای بهتر و بیشتر به رشد خود کمک کنید. اعتبار و درامد کسب کنید؛ رتبه و مقام خود را بالاتر ببرید و در نهایت خود را به عنوان یکی از سه پادشاه چین معرفی کنید.
من نمیگویم که ساختن و ارتقا توانایی ها یکی از بخشهای مورد علاقه من در سری بازیهای توتالوار (Total War) است یا نه ولی مطمئنا داشتن بیش از بیست شهرک و شهر در قلمرو خود، که باید یک به یک آنها کنترل و ارتقا دهید میتواند کمی خسته کننده به نظر برسد.
حکومت داری در بازی Total War Three Kingdomes
در سیستم حکومتداری خود میتوانید هر کس را بر منسبی نائل کنید. به آنها کارهایی را بسپارید و به خاطر تواناییهایشان به آنها پاداش دهید. برای انجام اینکار نیاز نیست که یک به یک به شهرهای خود سر بزنید و در نقشه قدم بزنید. دقیقا مانند سیستم جاسوسی دارای منویی از انتخابهای مختلف هستید.
شاید بعضی از رفتارهای این مامورین برای شما با روند بازی تکراری شود ولی آنقدر این مورد محسوس نیست که باعث دلخوری شما شود. همچنین شما آنها را فقط بروی نقشه خواهید دید پس بهتر است بیشتر نگران ارتش خود باشید.
درحالت داستانی بازی آنقدر موارد و منویهایی زیادی موجود است که شاید نتوان تمام آن را در این مقاله جا داد. حتی من خیلی از اصطلاحات بازی را هنوز بازگو نکردهام. در بازی یک درخت پیشرفت وجود دارد که تصویر آن بر روی یک درخت واقعی هک شدهاست و با هر پیشرفت شروع به شکوفه دادن در قسمت خود میکند.
این موضوع خود نشانهای بسیار عالی برای تکرار بازی است زیرا حتی بازی با یک ژنرال تکراری را میتوان با تغییر در روند پیشرفت به یک خط داستانی دیگر متصل کرد.
به شخصه از داستان بازی بسیار لذت بردم. حتی اگر نسبت به داستانهای و روایتهای دیگر چاشنی منطق بیشتری را همراه خود داشته باشد و از تخیل کمتر استفاده کرده باشد. برای مثال شما میبیند که چینی که امروز توسط سه قلمرو جکومت میشود مملو از فساد شدهاست.
خائنان بسیاری در جای جای این این سرزمین هستند و باعث شده این کشور از هم پاشیده شود. در بازی حتی نواری وجود دارد که مقدار فساد خود شما را به صورت درصد به شما نشان میدهد. موردی که بسیار جالب و در عین حال خندهدار است.
نیازهای بازی
برای اینکه بتوانید از اخرین نسخه بازی Total War Three Kingdomes لذت کافی را ببرید کافی است که یک هارد اساسدی تهیه کنید در نسخه قبلی بازی اگر بازی را با هارد عادی بازی میکردید زمانی حدود ۵ دقیقه لازم بود که وارد حالت داستانی بازی شوید.
با این وجود برای این نسخه حتی با هارد معمولی حدود یک و نیم دقیقه زمان لازم است تا وارد حالت داستانی شوید و حدود دو دقیقه زمان لازم است که وارد نبرد بشوید ولی کافی است تا یک اساسدی تهیه کنید تا ببیند چگونه این زمان کاهش مییابد.
از جمله قسمت هیجان انگیز بازی نبردهای بازی میتواند باشد. وجود نیروهای کماندار که از دور دشمن را زمینگیر میکنند در کنار سوارنظام قدرتمند که میتواند در عرض چند دقیقه نتیجه بازی را تغییر دهد در کنار پیادهنظام سنگین و زره پوش که به راحتی شکست نمیخورند همگی دلیلی بر جذابیت این بخش است.
آرایش و چینش ابتدایی ارتش دوباره بازگشته است، البته اکنون استفاده از آن به آسانی قبل نیست. تعداد زیادی ژنرال در بازی وجود دارد که هر کدام فرم و استراتژی جنگی شما را مشخص میکنند. بعضی کلاسها مکمن است در ابتدا از دیگر کلاسها ضعیفتر باشند ولی با روند پیشرفت در بازی جز قوی ترین استراژيها میشوند.
بعضی از پیروان و هم پیمانان شما نیز از روشهای شما پیروی میکنند به این معنی که میتوانید از یک سربازی معمولی رفته رفته یک ژنرال بسازید که خود نشان از قدرتمندی و گستردگی بازی است.
هر ارتش توانایی داشتن ۳ ژنرال را دارد که هر کدام از آنها میتواند با شش همراه و مرید باشند. این امر خود استانداردی است که ارتش شما را میتواند به سه قسمت تقسیم کند یک ژنرال برای پیاده نظام یک ژنرال برای سواره نظام و یکی برای کمانداران و منجنیقها.
جدال بین قلمروها
البته این اصلا به این معنی نیست که شما نمیتوانید یک ارتش نامتعادل از نیروها و یا فوق تخصصی بسازید. فقط شاید یک اشتباه در بازی باشد و خوب دست شما برای اشتباه کردن نیز باز است. هر ژنرال اخلاق و شخصیت مربوط به خود را دارد و متناسب با نقشی که دارد از بازی شما تاثیر میگیرد.
حتی آنها با یکدیگر رقابت و جدال نیز میکنند و یا اینکه باعث میشوند با دوستی پایداری که با یکدگیر ایجاد میکنند به شما وفادارتر شوند. این شما هستید که باید به آنها فرصت دهید تا خود را نشان دهند و آنها را پرورش دهید که به قوی ترین مردان زمان خود تبدیل شوند و وفادارتر از قبل به شما خدمت کنند درست مانند بازیهای نقش آفرینی.
واحدها و جوخههای شما به اندازهای ژنرالهای شما شخصیت و رفتار خاصی ندارند. بازی Total War Three Kingdomes مسلما از نسخه قبلی Warhammer در این زمنیه پیشی میگیرد زیرا وجود ارکها و یا خوناشامها در بازی خود برتری به وجود فقط انسانها در بازی دارد.
هنوز هم بعضی مشکلات نسخههای قبلی در بازی وجود دارد مانند نبرد نیروهای تیرانداز برای مدت طولانی و اینکه نیروهایی که شکست میخورند پا به فرار میگذارند و نیرویهای شما باز هم آنها دنبال میکنند به جای اینکه با نیرویهایی که هنوز حاضر به نبرد هستند بجنگند. میتوان که گفت که اگر چه نقطه ضعف بازی هوش مصنوعی بازی نیست ولی مطمئنا نقطه قوت بازی نیز نیست.
در حالی که ژنرالها در بازی مانند فیلمهای کنگفو با یکدیگر مبارزه میکنند، اگر به گروهی از سربازان برخورد کنند آنها را مانند کوهی از کاه به اطراف پرت میکنند و شاهد صحنه پرواز هر کدام از آنها به یک سو هستم. البته مطمئنا با افسانههای بازی Warhammer روبرو نیستیم.
بازی Total War Three Kingdomes جدید و خاص
در بازی گلوگههای آتشی و یا غولها و عنکبوتهای غول پیکر وجود ندارد. ولی خوب بازی شبیه به بازی Shougun 2 هم اصلا نیست و مسلما محیطی به مراتب جذابتر را برای مخاطب ایجاد کرده است. نبردها از دور بسیار جذاب و دیدنی هستند ولی اگر میخواهید از نزدیک و به صورت آهسته شاهد میدان نبرد باشید کافی است که دکمه K صفحهکلید خود را فشار دهید تا HUD بازی غیر فعال شود و شاهد یک نبرد هیجان انگیز از نزدیک باشید.
نبردهای بازی در شب نیز فوقالعاده به نظر میرسد؛ سربازان در شب با خود فانوسهای قرمز رنگی را حمل میکنند، شهرهای تحت محصاره نیز آسمان را انواع فانوسهای زیبا که همچون ستارگانی آسمان را پوشانده است محیط را درخشان میکنند. جنگها در زمینهای پوشیده از برف با جزئیات بسیار بالا شکل میگیرد. درحالی که ممکن است در بسیاری از دیگر فصول سال کشاورزانی را ببینید که در مزارع خود مشغول به کار هستند. شهرهای بندری که مملو از کشتی و جرثقیلهای کشتی هستند. به جرات میگویم در این قسمت شاهد یک بازی پر جزئيات هستیم.
در بازی دیگر خبری از نبردهای دریایی نیست. زمانی که شما به یک رودخانه و یا دریا میرسید ارتش شما خود به خود مجهز به کشتی میشود. رودخانه یانگتسه در چین یکی از استراتژيکترین مکانهای چین بوده است. و مانور ندادن بازی روی این موضوع میتواند به کسب امتیاز منفی برای بازی منجر شود. فیلم صخره سرخ را به یاد بیاورید، اگر جانوو در فیلم بعد از ساعتها تلاش و ساخت و ساز ارتشش خود به خود صاحب کشتی میشد چه حسی داشتید.
چین محور اصلی بازی است
به طور کلی نبرد بین سه قدرت برای بدست آوردن و حکومت بر کل سرزمین چین است. در قسمتی از بازی باید توسط یکی از سه فرمانده جنگی ژنرالهای خود را برای رسیدن به حکومت چین به پیروزی برسانید. جنگی که مشخص میکند چه کسی تنها امپراطور است. زمانی که من اولین بار ارتش قدرتمند خودم را برای لشکر کشی به یکی از سرزمینهای همسایه حرکت دادم.
تمامی آنها تسلیم من شدند. پس من هدفم را به آخرین و نهایی ترین هدف بازی تغییر دادم یعنی تغییر سلسله پادشاهی وو Wu . بعد از نوبتهای زیادی که در بازی سپری شد توانستم با یک وضعیت خوب اقتصادی و ارتشی قدرتمند با گذر از رودخانه به پایتخت حمله کنم و بقیه ارتش من به شهرها و روستاها دیگر حمله کردند.
بعد از گذشت چند فصل نهایتا توانستم با نیرویهای امپراتوری Wu وو مبارزه کنم ولی متاسفانه ارتش وو برای من کمین زده بود. به لطف یکی از ژنرالهایم که قدرت دید وسیعی داشت توانستم آن کمین را شناساسی کنم. حمله برقآسایی را برای آنان تدارک دیدم و شکست آنها حتمی شد.
پیروزی در این نبرد خونین و موفقیت آمیز نزدیک بود، اگر پیغام تسلیم را قبول میکردم میتوانستم مقدار زیادی غنیمت کسب کنم و یا اینکه این جهنم خونین را ادامه میدادم. در آن لحظه حساس، به نظر رسید که پیغام او را قبول کنم اینگونه کمتر احساس شرارت به من دست میداد. همان طور که گفتم در بازی حوادثی نهفته است که ممکن است شما را به سمت جنگ سوق دهد ولی اتفاقاتی هم هستند که شما را از جنگ دور میکند.
نکات پایانی
بر سری بازیهای Total War انتقادهای زیادی همچون پایانهای عجیب، انیشمنهای نبرد با کیفتی کمتر از استاندارد امروزه و هوش مصنوعی قدیمی وارد است. ولی Three kingdomes از بسیاری جهات اصلا دارای این اشکالات نیست بازی از بسیاری از نسخههای قبلی خود بهتر است و با بقیه نسخه ها قابل رقابت و حتی برنده شدن در این رقابت است.
من بسیار مشتاقم که ببینم مواردی که در این نسخه از بازی است مانند سیستم دیپلماسی و دوئلها چه تاثیری بر نسخه بعدی بازی Warhammer خواهد گذاشت. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم بازی Three Kingdomes آنقدر جذاب است که بخواهیم از فرمول ساخت آن در دیگر نسخههای توتال وار استفاده شود.
مشکلی عمدهای که شاید بتوان به تمامی بازیهای توتالوار وارد ساخت این است که در حالی نسخهای جدیدی از بازی در حال انتشار است هنوز با نسخهای قبلی در ذهن ما تازه است. در Three Kingdomes میتوانید چین قرن دوم را ببیند و ساعاتها با این بازی سرگرم شوید. زمانی که شما به جزئیات بازی متمرکز میشوید و صفحه خود را زوم میکنید خواه بر روی دوئل ژنرالها باشد یا نبرد سربازان شما و یا تیرهای رها شده از کمان واقعا هیجان در رگهای شما به وجود میآید.
شما می توانید از فروشگاه سی دی کی اورجینال آرسان گیم سی دی کی بازی Total War Three Kingdomes را خریداری کنید.
منبع : آرسان گیم