نقد و بررسی GTFO
در مطلب زیر به نقد و بررسی بازی GTFO میپردازیم
در بازی GTFO یا با هم تیمی خود مکالمه کنید یا تنها نتیجه برای شما مرگ خواهد بود
این اصلاً بازی ای نیست که در آن بتوان بدون فکر جلو رفت
با شروع انجام نقد و بررسی بازی GTFO، در همان ابتدای مرحله من و هم تیمی هایم به درون تاریکی مطلق انداخته میشویم تا مأموریت خود را شروع کنیم. تاریکی تمام وجودمان را می بلعد و تا مغز استخوان رسوخ میکند ولی قبل از اینکه چراغ قوه ام را روشن کنم لحظه ای صبر میکنم، چون تجربه ی قبلی به من ثابت کرده که نور میتواند باعث جلب توجه موجودات گوشتی با ظاهر زننده ای که در این راهروها پرسه میزنند شود.
بلاخره با احتیاط چراغ قوه ها را روشن میکنیم، تیم شروع به براندازی محیط وبررسی مأموریت میکند. فردی به نام Warden ما چند نفر را در این وضع انداخته تا برایش رآکتور اصلی را پیدا کرده و دوباره روشنش کنیم. نقشه این است که ابتدا به کامپیوتری دست پیدا کنیم تا بتوانیم با حرکاتی حساب شده، بی سروصدا و با احتیاط کامل خودمان را از درون این هزارتوی آهنین به رآکتور اصلی برسانیم. به نظر خیلی صاف و ساده میاید ولی مطمئناً توسعه دهندگان بازی در کمپانیِ 10 Chambers Collective برایمان نقشه های غیرقابل پیش بینی ای کشیده اند تا کار تیمی مان را به چالش بکشند.
“خیلی بازی ها وجود دارند که به صورت تیمی انجام میشوند، ولی در آنها تأکید زیادی روی وابستگی به همکاری نیست”، این مطلبیست که Svante Vinternatt از کمپانیِ 10 Chambers Collective به من میگوید. “در بقیه ی بازی های چند نفره شما میتوانید جدای از تیمتان هرکار میخواهید انجام دهید و واقعاً مهم نیست که آنها را در جریان کاری که میکنید یا جایی که هستید بگذارید یا نه. این بازی ها سرگرم کننده هستند، ولی ما میخواستیم درGTFO این کار تیمی و مکالمه بین بازیکنان را به سطوحی فراتر سطح فعلی ببریم”
بی سروصدا حرکت کردن، احتیاط، و مدام در جریان گذاشتن تیمتان از شرایطی که در آن هستید بهترین راه نجات شما از مراحل اهریمنانه ی این بازی است. غول های بازی با بدنی که از تکه های گوشت تشکیل شده در هر مرحله منتظر کوچکترین نشانه ای از موجودات زنده هستند تا به آن حمله و نابودش کنند، پس مخفی کاری بهترین راه حل است. مخفیانه نزدیک شدن به این تکه گوشت های تشنه به خونِ دوپا و از پا در آوردنشان بوسیله ی ضربه ای از نزدیک راه حلی مؤثر و مسلماً بهتر از بستن او به رگبار با تفنگی است که مسلماً با صدا و نورش باعث جلب توجه دیگر هیولاها خواهد شد.
در طول مدت انجام این نقد و بررسی بازی GTFO متوجه این نکته شدم که شما برای زنده ماندن اسحله دارید ولی در ابتدای هر مرحله میتوانید یک وسیله خاص هم برای خود انتخاب کنید، این وسیله در طول مرحله میتواند به کمک شما و هم تیمی های شما بیاید. به عنوان مثال اسکنر میتواند به شما محل دشمنان را نشان دهد و درب های مجهز به زنگ خطر که باعث جلب توجه هیولاها میشوند را با علائم خاص مشخص کند. همچنین شما میتوانید خود را بوسیله ی تیربار متحرک، مین های مختلف و یا خمیر چسبنده که دشمنان در آن گیر میکنند برای مقابله با موج ویرانگر این موجودات آماده کنید. همکاری در تیم و استفاده از این ابزار بهترین راه برای غلبه بر این هیولاهاست.
Svante Vinternatt میگوید: “بجای یک نقشه ی عادی، GTFO از یک حالت بازی شبیه Destiny یا World of Warcraft بهره میبرد، حتی اگر شما در سطح یک بازیکن حرفه ای بازی های کامپیوتری نیستید که هدف گیری بدون خطا داشته باشید، بازهم جایی برای شما در این بازی هست. اگر با این نوع بازی ها آشنایی ندارید، داشتن وسیله ای برای حمایت از دیگران یا کمک در کارگذاشتن تله ها، حتی مکالمه با دیگر افراد تیم برای رساندن اطلاعات به آنها برای زنده ماندن شما ضروری است. در این بازی به هیچ وجه یک نفر نمیتواند خود را رئیس تیم بداند و به دیگران دستور بدهد چرا که او به تمام اطلاعات لازم برای بقای افراد تیم دسترسی ندارد!”
تعدادی معما هم در GTFO گنجانده شده که باید بوسیله ی همکاری و کار تیمی حل شوند. به عنوان مثال در یک مورد، یکی از افراد باید یک کد را برای فرد دیگری که باید آن کد را وارد کند، بخواند.خوشبختانه خیلی از مراحل به قسمت های جدا از هم تقسیم شده اند، این به شما اجازه میدهد استراحت کرده و حرکت بعدیِ تیم را باهم بررسی کنید.
شما حتی میتوانید از یک نقشه که بین افراد تیم به اشتراک گذاشته شده استفاده کرده و هدف نهایی یا مسیر را برای تیم رسم کنید. این بازی شما را تشویق به برنامه ریزی حرکاتتان میکند، ولی گاهی وقت ها همه چیز آنطور که پیش بینی کرده اید پیش نمیرود، و اینجاست که هماهنگی تیمی شما مشخص میشود.
با اینکه این بازی دارای سکانس های هیجانی هم هست، ولی بالانس بین حالت ترس فضای بازی و هیجانِ آن، این بازی را تبدیل به یک اثرعلمی تخیلی ترسناک عالی کرده.
همانطور که Svante Vinternatt میگوید: “مجموعه فیلم های Alien برای ما محل اقتباس بزرگی بود، فضای ترسناک این بازی شکلی خاص دارد. ما هدفمان هیچوقت گنجاندن صحنات چندش آور و یا وارد آوردن شوک ترس به بازیکن نبود، گرچه بازهم تعدادی از این المان ها در طول بازی وجود دارند، ولی تمرکز فضا بر روی آنها نیست.”
این اقتباس به وضوح در محیط و فضای بازی قابل مشاهده است. ذرات معلق در هوا باعث میشوند احساس کنید که درون شکم یک هیولای آهنین افتاده اید. ممکن است در طول بازی به پل معلقی برسید که انتهای آن در تاریکی مطلق یا یک مه غلیظ ناپدید شده و در پس آن میشود سایه ای در حال تکان خوردن را به زحمت تشخیص داد.
مراحل GTFO با دقت و برای سطوح مهارت خاص بازیکنان طراحی شده اند و 10 Chambers Collective میخواهد به این روند برای تولید بقیه مراحل نیز ادامه دهد. همانطور که Svante Vinternatt میگوید: “کاری که ما میکنیم شبیه کار طراح مراحل در بازی Dungeons and Dragons است، ما بازی را طبق خواسته ی طرفداران آن تغییر میدهیم تا به آنها تجربه ای تازه داده باشیم، تجربه ای که برای آن آماده نیستند. و در این راستا ما زمان زیادی را صرف طراحی و خلق دستیِ مراحل میکنیم.”
سخن آخر
توسعه دهندگان بازی ایده های زیادی برای گسترش این بازی و افزایش مراحل آن دارند، آنها همچنین به ارائه مراحل تازه و حذف مراحل قدیمی ادامه خواهند داد. GTFO هم اکنون روی سرویس Steam قابل دسترسی است.
ترکیب بی نقص مخفی کاری، اکشن، و ترس این بازی را تبدیل به یک بازیِ سرگرم کننده و مسخ کننده در سبک تیمی کرده.
شما می توانید در صورت تمایل از فروشگاه آرسان گیم، سی دی کی اورجینال بازی را خریداری کنید. یادآور میشود که این بازی در ریجن های مختلف برای پلتفرم استیم در فروشگاه آرسان گیم موجود است.
منبع : آرسان گیم