بررسی بازی Mount & Blade 2: Bannerlord
در دوره زمانه ی فعلی که تولید کننده ها یا درگیر مسائل اقتصادی هستند و یا به دلیل نبود زمان کافی تا زمان ارائه ی بازی به بازار، اجباراً بازی ها را با انواع و اقسام مشکلات روانه ی بازار میکنند، بعضی از بازی ها مسیری متفاوت را انتخاب کرده اند، اینها خودشان داوطلبانه مشکلات را انتخاب میکنند. این انتخاب مشکلات در مورد سری بازی های Mount & Blade و همینطور نسخه ی اخیر این سری به نام Mount & Blade 2: Bannerlord صدق میکند و اینجاست که واقعاً باید گفت هر کسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش! باید اعتراف کنم که چند سالی بود که سراغ بازی های Mount & Blade نرفته بودم، برای همین هم انتظار داشتم در هنگام بررسی بازی Mount & Blade 2: Bannerlord در مقایسه با سری اصلی بازی، با چیزی شسته رفته روبرو بشوم، که از آن شکل بازی گونه ی آن بکاهد. ولی اصلاً اینطور نیست. آن مشکلات جزئی جدا نشدنی از جاه طلبیِ عظیم این بازی و حجم بهت آورش هستند، که تلاش میکند آنقدر کارهای مختلف انجام دهد و چیزهای مختلف داشته باشد که برخی جزئیاتش به نظر ناپخته میرسند. ولی بگذارید همینجا بگویم که هیچوقت اجازه نمیدهم کسی به من بگوید که نباید جاه طلبی را در این سطح دوست داشته باشم. بعد از بررسی بازی Mount & Blade 2: Bannerlord باید اعتراف کنم که این عنوان یک بازی کامپیوتری اصیل، زیبا، و شجاعانه است که خیلی مشکل بتوان عاشقش نشد.
معرفی بازی
حتماً میپرسید “خب حالا اصلاً این چه بازی ای هست؟”، خب بازی Mount & Blade 2: Bannerlord یک بازی شخصیت پردازی یا همان RPG است، البته چیزی متفاوت از انواع شخصیت پردازی ای که امروزه به آنها عادت داریم. سری بازی های Mount & Blade بیشتر مکانیکی و استراتژیک هستند. یک کاراکتر میسازید و بلافاصله در دنیایی انداخته میشوید که شامل فرقه های زیادی است که توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند و طرز کارشان هم پر از جزئیات و وسیع است. دنیای جزئیات معمولی فعلی بازی های کامپیوتری شخصیت پردازی در مورد بازی Bannerlord صدق نمیکند و جایی که بازی های دیگر با داستان های عمیق و گرافیک دقیق شروع میکنند، این بازی شما را در این دنیا رها میکند تا هرکار دلتان میخواهد بکنید. صد البته که مأموریت هایی برای انجام وجود دارند، ولی به شکلی افراطی پایانشان نامعلوم است. اما با بررسی بازی Mount & Blade 2: Bannerlord متوجه میشوید که این بازی بیشتر به ماجراجوئی آزادانه میپردازد که در آن برخوردهای فرقه های هوش مصنوعی در وسعتی عظیم رخ میدهند.
قلب تپنده ی بازی، نقشه ی زنده ی آن است که هر تکه اش را فرقه ای در اختیار دارد و رفت و آمد سربازان، راهزن ها، و بازرگانان را کنترل میکند. به عنوان بازیکن، شما میتوانید گروه سربازان خودتان را در این نقشه هدایت کنید و به دیدن مکان های مختلف بروید، رد گروه های دشمن را بزنید، با آنها درگیر شوید و خیلی کارهای دیگر. وقتی وارد اماکن میشوید، میتوانید از طریق منوهای بازی با آن تبادل داشته باشید که به این ترتیب میتوانید چیزی بخرید و بفروشید. یا برای گروهتان سرباز استخدام کنید، حتی میتوانید در این شهر ها پیاده روی کرده و با افراد ساکن صحبت کنید. در واقع صحبت با افراد عالی رتبه، فروشنده ها، یا دوستان خودتان در حالتی 3 بُعدی و پر از باگ رخ میدهد. و اینجا تعداد افراد هم خیلی زیاد است، انگار Taleworlds میخواسته یک دنیای واقعی را پر از انسان کند!
با بررسی بازی Mount & Blade 2: Bannerlord میبینیم که از این نظر کمی خالی است، که شاید به خاطر همان عظمت و جاه طلبی اش باشد. باید اول کاراکترهایی که برای شما کاری سراغ دارند را پیدا کرده و بعد سراغشان بروید (البته خوشبختانه میتوانید از طریق منوها مستقیم سراغشان بروید) و با اینکه میدانم قابلیت گردش با اسب در شهرها و اماکن مختلف جزئی جدا نشدنی از سری بازی های Mount & Blade است، ولی در این نسخه کمی وقت کشی به نظر میرسد. با گردش با اسب در شهر کارهای زیادی نمیتوانید پیدا کنید که همان اول از داخل منوها قابل دسترسی نباشند. قابلیت جالبیست ولی در کل به خاطر وسعت بازی ناخوشایند و در نهایتِ مثبت اندیشی، وقت پر کن است، مخصوصاً نسبت به بقیه ی جزئیات بازی. نمیفهمم، وقتی ازدواج و احساسات در منو ای در بازی Bannerlord با این همه جزئیات لحاظ شده، چه احتیاجی به اسب دوانی ای وقت گیر هست؟ شاید چون جالب است و احساس خوبی دارد و میخواسته اند اینطوری در بازی غرقمان کنند؟
مبارزات بازی Mount & Blade 2: Bannerlord
اما در کنار اینها باید در بررسی بازی Mount & Blade 2: Bannerlord به مبارزاتش هم پرداخت. در این قسمت بازی باید سوار بر اسب ( یا اگر روانی هستید با پای پیاده) با دشمنانی که به آنها برمیخورید بجنگید. نقشه ی این جنگ ها بر اساس منطقه ی استراتژیکی که مبارزه در آن اتفاق می افتد ساخته میشود ــ که یعنی میتوانید در آن دره های پر از درخت و رودخانه، دشت های باز، روستاها، و کاخ های عظیم را ببینید ــ و در مورد دشمنانی که با آنها روبرو میشوید هم همین قوانین و تفاوت را میتوان دید. احتیاجی به گفتن نیست، ولی بازی در مبارزاتی ساده و کم تعداد که در آن تعدادی افراد با ریش بلند، تعدادی راهزن با ریش بلند با لباس های پارچه ای را قلع و قمع میکنند شروع میشود! ولی بعد از آن همه چیز به سرعت تغییر میکند، و چیزی نمیگذرد که در حال قلع و قمع کردن گروه های راهزن بزرگتر هستید (یا قلع و قمع شدن توسط آنها) که بعضاً اسلحه و زره درست و حسابی هم دارند. بعد از آن هم، مبارزه با ارتش های بزرگ در مبارزه ای پیچیده، شامل نیروهای کمکی و گروه تیر اندازها و شوالیه های تشنه به خون که زره ای آهنی به تن دارند. وسعت این مبارزات وحشت آور است…مبهوت کننده است. بگذارید کمی بیشتر صفت عالی برای توصیفش پیدا کنم چون واقعاً نمیدانم چطور آنها را شرح دهم.
بگذریم، در بازی Mount & Blade 2: Bannerlord شما نقش رهبر گروه مبارزان خودتان را بر عهده دارید، برای همین مبارزات برایتان خیلی درگیر کننده خواهند بود، چون هم باید در مبارزات روی استعداد های شخصیتان و هم سلاح های مختلف در اختیارتان حساب باز کنید ( مثلاً من دوست دارم مردم را از دور با نیزه ام از روی زین اسبم هدف بگیرم) هم روی دستوراتی که به عنوان رهبر گروه با صرف امتیازاتتان برای هدایت گروه به دست آورده اید و هم روی لوازمی که معمولاً از اجساد در منطقه ی مبارزه جمع کرده اید. این رهبری میتواند به شدت خطرناک باشد، چون در عین حضورِ شخص خودتان در میدان نبرد و مبارزه تن به تن با دشمن، باید توسط کلیدهای میانبر هم نیروهای خودتان را هدایت کنید تا بهترین بازده خود را در میدان نشان دهند. این مبارزات یک شبیه سازی هم هستند، پس به فکر چیزهایی مثل تسلط داشتن به میدان نبرد از زمینی بلند هم باشید. بیشتر نبردها به مبارزاتی از نزدیک و عظیم ختم میشوند، ولی دقایق ابتدائی حمله و تیرباران ها، مثل نبردهای واقعی تاریخی، نتیجه ی نهائی مبارزه را همان ابتدا مشخص میکنند. مخصوصاً اگر تیری به زانوی کاراکتر خودتان بخورد!
این هرج و مرج در حالت چند نفره هم ادامه پیدا میکند و اینجا چندین بازیکن به همراه ارتش عظیم هوش مصنوعی میتوانند همدیگر را در محوطه ی کاخ های زیبای اروپائی تقریباً به مدت نامحدودی تکه تکه کنند. به اندازه ی بازی ای مثل For Honor مجذوب کننده نیست، ولی عظیم است، و خیلی نشاط آور، و در هر حال مبارزه ای عظیم و پر هرج و مرج محسوب میشود. تعداد بهت آور زره ها و سلاح برای هر خوره ی تاریخی بهشت محسوب میشود، با اینکه بازی Mount & Blade 2: Bannerlord ورژنی ساختگی از تاریخ حقیقی اوراسیا است.
خصوصیات بازی
در بررسی بازی Mount & Blade 2: Bannerlord میتوان به وضوح دید که این بازی عنوانی غیر تخیلی است، ولی در عین حال واقعی نیست، دوران قرون وسطی منطقه ی اوراسیا، که در آن مردانی با ریش های بلند با خشم به هم خیره میشدند و بعد با شمشیر های خمیده سر از بدن هم جدا میکردند. ( بعضی جاهای بازی میتوانید رهبر تیم مقابل را به دوئل دعوت کنید، که پیروزیتان باعث بالارفتن محبوبیت شما در گروهتان میشود، ولی تماشای کشته شدنشان به دست گروهتان میتواند خیلی خنده دار باشد)
فرقه های بازی Mount & Blade 2: Bannerlord تمام مدت مشغول انجام کار خودشان روی نقشه هستند، و معمولاً این کارها با نقشه های شما تداخل پیدا میکنند. این مزاحم ها که توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند تمام مدت باهم در جنگند! و بعد از مدتی بازی کردن میتوانید ببینید که کدام فرقه در حال برتری بر بقیه است. و اگر این فرقه، فرقه ی انتخابی شما نباشد، خیلی هولناک و در عین حال هیجان انگیز خواهد بود. این ها همه یک شبیه سازی محسوب میشوند در نتیجه بازی های سری Mount & Blade همه بر اساس قانون شانس خودشان پیش میروند و بر اساس هیچ داستان یا قانون قبلی ای نیستند. همین یک دلیل برای متعجب شدن از دستاورد بازی Bannerlord کافیست.
و فکر میکنم مجبورم این را هم اضافه کنم که احتمالاً بخاطر یک اشتباه در هنگام رفع باگ های بازی میتوانید نقش یک بچه ی کوچک را هم بازی کنید!
برای من چنین چیزی معرف Bannerlord است.
مشکلات بازی Mount & Blade 2: Bannerlord
ولی خب این مشکلات چرا باید مهم باشند؟ ببینید، این بازی باگ دارد و بعضی از قسمت های بازی احتمالاً برای همیشه ناپخته به نظر خواهند رسید، ولی به یاد داشته باشید که این یک بازی عظیم است و هنوز بعد از 8 سال توسعه، تازه به مرحله ی آزمایشی رسیده! ولی برای اینکه از این بازی لذت ببرید باید بتوانید آن سوی عظمتِ جاه طلبیِ سازندگانش را ببینید. اگر برایتان محتوای اصلی مهم است و زیاد به مشکلات اندکش اهمیت نمی دهید، فکر میکنم عاشق این بازی خواهید شد. بلأخره ما همه میدانیم که چجور بازی هائی دوست داریم.
علاوه بر اینها این نکته هم هست که بازی Mount & Blade 2: Bannerlord مثل نسخه های قبلی اش، قابل دستکاری با ماد های مختلف خواهد بود – این چیزی است که در زمان انجام بررسی بازی Mount & Blade 2: Bannerlord تایید شد – و قابلیت های اصلی بازی، خودشان به عنوان ماد بارگذاری میشوند. این بازی، به این ترتیب، با این وسعتش، میتواند زمین بازی ای برای یک آینده نگر باشد تا هرطور خواست آن را به میل خودش تغییر دهد، و من به شخصه نمیتوانم برای اتفاقات هیجان انگیزی که برای این عنوان در سال 2020 خواهد افتاد صبر کنم.
سخن آخر
خب میپرسید که آیا باید این بازی را تجربه کنید؟ باید بگویم شاید! چون علایقتان ممکن است با من فرق کند. پس از بررسی بازی Mount & Blade 2:Bannerlord من فکر میکنم این بازی به عنوان بازی ای حول مبارزات، جلوی رقبایش آنقدرها حرفی برای گفتن ندارد. ولی این بازی فقط حول مبارزات نیست!
به عنوان یک بازی شخصیت پردازی آنقدر بی ثبات است که کمی حالت کمدی دارد، ولی وسعت و تعداد کارهایی که میتوانید انجام دهید آنقدر زیاد است که به سختی بتوان بلافاصله در دنیایش غرق نشد. شاید کمی سخت بتوان درباره ی قسمت چند نفره اش در برابر رقبای سرسخت و وضعیت رقابت در بازار، قضاوت کرد. ولی Bannerlord چیزی بزرگتر از تمام رقبایش است؛ این یک بازی تک نفره و چند نفره ی عظیم است، بازی ای پر از مبارزات، نبرد های عظیم و پیچیده، مکالمات بی پایان با مردانی عصبانی با ریش انبوه و کلاه های نوک تیز، و پادشاهی هائی که تمام مدت مشغول حمله به هم هستند. و فقط هم این نیست، این بازی یک ماجراجوئی عظیم است. شما با تعداد انگشت شماری افراد شروع میکنید که تنها خواسته تان دفاع از روستا و انتقام گرفتن از راهزنان است، و در نهایت به عنوان شوالیه ای با زرهی براق با ارتش بی پایان دشمن خونی تان روبرو میشوید. و این کار را هم بر خلاف بقیه بازی های شخصیت پردازی با دنباله روی از خط داستانی بازی یا کارهای از پیش تعیین شده انجام نمیدهید. بلکه با تلاش خودتان در این دنیای مشکل دار، باید افسانه ی خودتان را بسازید. و این نکته ای کلیدی برای بازی Mount & Blade 2: Bannerlord محسوب میشود.
خب دوستان بگذارید جمع بندی کنیم، بازی Mount & Blade 2: Bannerlord از آن دسته بازی هاست که فراتر از توضیحات روی کاغذش عمل میکند. هر کدام از جزئیات بازی نسخه ای برابر در بازی ای دیگر دارد که در آن بازی بهتر هم اجرا شده است. خیلی از قسمت هایش دست و پا شکسته به نظر میرسند، سیستم خلق کاراکتر و توسعه ی کلی بازی ناکامل به نظر میایند و سیستم مبارزات رقبا خیلی بهتر از آن است، ولی چیزی که در این بازی هست، آنقدر خوب عمل میکند که تمام اینها را از یاد میبرید… و چقدر هم این عملکرد جذاب است. من فکر میکنم Bannerlord بعد از حدود 10 سال توسعه تازه شروع به کار کرده و باید منتظر نسخه ی نهائی و درخشش بی پایانش باشیم.
شما می توانید در صورت تمایل از فروشگاه آرسان گیم، سی دی کی بازی Mount & Blade 2:Bannerlord را خریداری کنید. یادآور میشود که این بازی در ریجن های مختلف برای پلتفرم استیم در فروشگاه آرسان گیم موجود است.
منبع : آرسان گیم