بررسی بازی Horizon Zero Dawn
بازی Horizon Zero Dawn زیبا که نظر و حرف خاص خودش درباره ی جهان آخرالزمان را دارد. اگر هنوز هم متقاعد نشده اید، در این بخش از بلاگ آرسان گیم به بررسی بازی Horizon Zero Dawn خواهیم پرداخت.
در این بخش از بلاگ آرسان گیم به بررسی بازی زیبا و کم نظیر Horizon Zero Dawn خواهیم پرداخت عنوانی که باید آن را امتحان کرد.
اگر در روزهای اولیه ی عرضه ی Horizon Zero Dawn در سال 2017 نتوانستید آن را تهیه کنید، کل ماجرا این است: بازی Horizon Zero Dawn یک بازی Sandbox یا همان نقشه باز است که شما در آن نقش الوی، یک دختر رانده شده از قبیله را بازی میکنید.
دختری که نسبت به هیولاهای روباتیک بازی خصومتی شخصی دارد و در کشتنشان هم ماهر است. میپرسید چرا این هیولاهای روباتیک در دنیایی پرسه میزنند که اگر آنها نبودند انگار دقیقاً از یک میلیون سال پیش از میلاد مسیح بیرون کشیده شده بود؟ چون این بازی یکی از آن آثار نایاب است.
چیزی که در بررسی بازی Horizon Zero Dawn بیشتر از همه جلب توجه میکند این است که این بازی بجای اینکه داستان تکراری مبارزه ی مردمان ساده ی قبیله نشین با تکنولوژی شیطانی را روایت کند، به خود جرآت میدهد داستانی کاملاً جدید و با پیچیدگی زیاد بسازد.
چه داستان درباره ی موضوعاتی مثل ترک و طرد شدن باشد یا موضوعات حساسی مثل اعتقادات و پیچیدگی هایش، کمپانی Guerrilla games با این بازی مهارت و تبحری در داستان سرایی از خود نشان میدهد که هرگز قبل از این با عناوین دیگرش مثل Killzone روی کنسول PlayStation نشان نداده و حتی نزدیکش هم نشده بود.
بررسی بازی Horizon Zero Dawn: آزادی در دنیای بی رحم
چرخ مکالمات که شبیه بازی Mass Effect هم هست به شما حس مدیریتی روی جواب های الوی به دیگران میدهد. تقریباً تمام مراحل اصلی بازی به جواب شما به NPC های دنیای بازی نیاز دارد که این جواب ها میتوانند متفکرانه، دوستانه یا سرد باشند.
با اینکه جواب هایتان هیچوقت روی مسیر داستان اصلی بازی اثری نمیگذارد، ولی این مکالمات به شما کمک میکند که به شخصیت الوی نزدیکتر شوید. در واقع این چرخ مکالمات یک یک راه متفکرانه برای آشنایی و همدلی بیشتر بازیکن با دنیایی است که در ابتدا ممکن است خیلی غریب به نظر برسد.
اینکه بازی Horizon Zero Dawn میتواند دنیایی پر از هیولاهای روباتیک را تبدیل به داستانی عمیق و تکان دهنده کند نشان از مرغوبیت این بازیست. داشتن یک دنیای باز به این معنی نیست که میتوانید داستانی سطحی را برایش روایت کنید یا اینکه دیگر به چنین داستانی نیاز نیست. بازی ای مثل Maneater باید از این نکته ی Horizon Zero Dawn درس بگیرد.
بهترین نکته ی بازی Horizon Zero Dawn؟ همان هیولاهای مکانیکی. هیولاهای بزرگی که یک T-rex جلوی آنها شبیه عروسک است، یا آن روبات های شبیه دایناسورهای Raptor که در نقشه چرخ میزنند، مبارزه با همه ی این موجودات لذت بخش است. مثل موجودات هوش مصنوعی بازی Far Cry که هم احمقند و هم به نوعی باهوش، موجودات بازی Horizon Zero Dawn هم به راحتی گول میخورند امّا شکست دادنشان اصلاً ساده نیست.
با استفاده از گوشی ی عجیب و تقویت شده ی الوی – که بعداً در طول داستان بازی معنی آن را میفهمید – او میتواند مسیر حرکت این موجودات را تشخیص دهد و یا آنها را بکشد و یا تحت کنترل خود درآورد.
کارهای جدید و خاص
به آرامی نزدیک یک Strider شوید و سیستمش را هک کنید، حالا این موجود تبدیل به یک وسیله ی نقلیه شده است. تیربار یک Thunderjaw را با استفاده از هدفگیری دقیق الوی و تیرهای Sharpshot او منفجر کنید و بعد با سیم های شوک دهنده او را به زانو درآورید. پوسته ی زره مانند یک خرچنگ غول آسای آهنین را منفجر کنید تا قطعات داخلی آسیب پذیرش نمایان شود، و بعد به شکلی وحشیانه از منفجر کردن آن لذت ببرید. مبارزات این دختر با آن سلاح های تازه و نوآورانه اش و این غول ها هرگز تکراری نمیشوند.
همچنین تماشای این موجودات و تعاملشان با محیط اطراف وقتی فکر میکنند شما آنجا نیستید هم جالب است. مثل وقتی که در بازی Red Dead Redemption در دشت هایش به اسب های وحشی برمیخوردیم و با صحنه ی جادوئی غلت خوردن و بازی اسب ها در شبنم صبحگاهی روبرو میشدیم.
موجودات Horizon Zero Dawn هم به رفتارهایی مشابه آن دست میزنند. البته اگر بتوان شنا کردن یک کروکدیل روباتیک 35 متری درون آب را طبیعی دانست. یک لحظه شاهد چریدن گله ای روبات فیل مانند در علف های بلند هستیم، گویا روبات ها هم احتیاج به تغذیه دارند. لحظه ای دیگر روبات های کوچک دیگر از سر راه یک موجود عظیم و کشنده کنار میروند، یا پومای آهنینی که بدنبال وعده غذایی بعدی خود که احتمالاً آهنی هم هست میگردد.
الوی وارد دنیای بازی Horizon Zero Dawn میشود
جذابتر از همه ی اینها؟ وقتی دوربین بازی را برای دیدن و تمجید از یکی از آن روبات های غول آسای مرتفع به اسم Tallneck بالا میبرید، در حالی که او در همان محوطه مشغول پرسه زدن است. این موجودات عظیم الجثه نقشی تقریباً شبیه آنتن های بازی Far Cry را بازی میکنند، وقتی از آنها بالا رفتید و سر ماهواره ای آنها را هک کردید قسمتی از نقشه برایتان باز میشود.
این موجودات در میان اندک موجوداتی هستند که تا به حال با دیدنشان در یک بازی کامپیوتری نفس در سینه حبس کرده ام. بار اولی که یکی از آنها را دیدم مثل شخصیت Alan Grant در فیلم پارک ژوراسیک بعد از دیدن دایناسورهای برنچوساروس، از شدت تعجب کلاهم را از سرم برداشتم.
مواجه شدن با انسان های دیگر نسبت به بقیه ی موجودات کمی فرق دارد. وقتی Horizon Zero Dawn در 3 سال پیش عرضه شد، واضح بود که کمی در آن از بازی های دیگر اقتباس شده. و حالا در 2020 این اقتباس ها واضحتر هم به چشم میایند. قلعه های دشمنان در بازی Horizon مشخصاً از بازی Far Cry 3 اقتباس شده.
نقشه پر از نقاطی است که نشانگر قلعه ها و محل استقرار دشمنان است. شما هم باید این نقاط را با کشتن انسان ها به صورت مخفیانه مال خود کنید. چه چیزی این کار تکراری را لذت بخش میکند؟ خب شاید امکانات و قابلیت های جدید رام کردن موجودات ماشینی به عنوان مثال بد نباشد.
میخواهید مهارت فرود بی صدا از ارتفاع 30 متری را یاد بگیرید، یا میخواهید مهارت تیر اندازی در صحنه ی آهسته هنگام پرش را داشته باشید؟ پس بهتر است تک تک آدمهای دشمن در اقامتگاه نزدیکتان را با کمترین سر و صدا بکشید. این مبارزات مخفی کارانه چپ و راست اتفاق میافتند.
یکی از بهترین دنیا ها را تجربه کنید
در طول مدت بررسی بازی Horizon Zero Dawn کمی مأیوس کننده بود که این عنوان نتوانسته آن مهارت های مخفی کاری را برای الوی ایجاد کند، مهارت هایی که Ubisoft بالآخره در Far Cry 5 به آنها رسید. الوی در از پا در آوردن غول های عظیم آهنین در دشت های پهناور تبحر دارد، ولی او را با چند نفر دشمن در یک اقامتگاه قرار دهید و ناگهان او آنقدرها هم جنگجوی ماهری نیست.
البته دنیای بازی Horizon Zero Dawn نسبت به دنیای Far Cry و Hope County دیدنی تر است. بعد از Witcher 3 این دنیا یکی از جذابترین و واقعی ترین دنیاهایی است که در یک بازی کامپیوتری وجود دارد. با اینکه شروع بازی در همان مناطق یخ زده که در بازی های آخرالزمانی دیگر هم نشان داده شده است آغاز میشود، ولی دنیای زیبای بازی Horizon Zero Dawn خیلی سریع روی خودش را به عنوان یکی از پر تنوع ترین ها نشان میدهد.
همینطور که داستان پیش میرود و محدودیت هایی که الوی را دست و پا بسته کرده بود برداشته میشوند، این شکارچی خیلی سریع خودش را در حال طی کردن مناطق پهناور میابد. مناطق لم یزرع و برفی ای که به دنیای Tomb Raider پوزخند میزنند، تبدیل به کوه ها و دشت ها و صحراهایی میشوند که ما را به یاد دنیای پهناور Red Dead Redemption میاندازد.
عملکرد بهینه؟
خب در این قسمت از بررسی بازی Horizon Zero Dawn به بخش عملکرد سخت افزاری میرسیم، از این نظر، این بازی کمی بی ثبات به نظر میرسد. افراد زیادی از تیممان این بازی را روی سخت افزارهای متفاوت انجام دادند و نتایج باهم کمی فرق داشت. جدیدترین عضو تیم، بازی را روی رزولوشن 1440 و کارت گرافیک RTX 2080 انجام داد که بهترین عملکرد را هم تجربه کرد. تیم تست سخت افزاری ما هم توانست متوسط نرخ فریم 75 را با رزولوشن 1440 و کارت گرافیک RTX 2080 به ثبت برساند.
ولی روی سیستم خودم که یک کارت گرافیک RTX 2080 Ti دارد و پرازنده اش هم خیلی قوی تر است، نرخ فریم بین 40 تا 50 در رزولوشنی ثابت، در حال بالا و پائین رفتن بود. امیدوارید بتوانید بازی Horizon Zero Dawn را با کیفیت 4K روی سخت افزاری فراتر از آنچه PS4 ارائه میدهد تجربه کنید؟ متأسفیم ولی ممکن است این اتفاق نیوفتد.
در بهترین حالت و بالاترین کیفیت من توانستم در رزلوشن 2160 و روی جزئیات بالا به نرخ فریم 25 تا 40 برسم، که تجربه ی جالبی نبود و باعث تیک زدن بازی میشد. بسته ی رفع نقص اولیه هم برای من چندان کاری نکرد، گرچه گزارش ها هاکی از رضایت بقیه ی کاربران از این بسته دارد.
سخن آخر
خب در انتهای مقاله ی بررسی بازی Horizon Zero Dawn باید اعتراف کنم که گرچه نسخه ی کامپیوتر این بازی نمیتواند جلوی بازی هایی مثل نسخه ی کامپیوتر Red Dead Redemption عرض اندام کند، ولی بازهم این یک بازی با کیفیت، جهان باز و عالی است.
گرچه گشت و گزار و مخفی کاری هایش را از روی بازی های دیگر برداشته است، ولی دشمنان آهنین الوی و سیستم مبارزات تخیلی و نوآورانه اش باعث میشود مدتی که در این بازی گذرانده ام همیشه به خوبی در یادم باقی بماند.
شما می توانید در صورت تمایل از فروشگاه آرسان گیم، سی دی کی بازی Horizon Zero Dawn را خریداری کنید. یادآور میشود که این بازی در ریجن های مختلف برای پلتفرم استیم در فروشگاه آرسان گیم موجود است.
منبع : آرسان گیم