چرا بازی Left 4 Dead 2 فراموش نمیشود؟
بازی Left 4 Dead 2 و یا بهتر بگوییم، سری بازی های Left 4 Dead با دیگر بازی هایی که تا به حال تجربه کردهایم متفاوت هستند. این بازی ها به صورت چند نفره و تیمی انجام میشوند و هر بار باید به کمک تیمتان یک مرحله را کامل کنید. دقت کنید که گفتیم به کمک تیمتان! در واقع در این بازی هیچ بازیکنی نمیتواند به تنهایی بار تیمش را به دوش بکشد، تمام کارها طوری طراحی شده اند که باید توسط یک تیم انجام شوند و انجام یک نفره ی آنها غیرممکن است. بهتر بگوییم، Valve برای طراحی این عنوان معنی بازیکن را عوض کرده، زیرا اینجا یک تیم 4 نفره به عنوان بازیکن تعریف میشود، و این یکی از تفاوت های Left 4 Dead با بازی هایی مثل Anthem، GTFO و بقیه ی بازی های تیمی است. البته بخاطر همین تفاوت هاست که این بازی نمیتواند سرگرم کننده نباشد. بازی Left 4 Dead 2 که نوامبر 2008 ارائه شده، با ایده های نوین و تفاوت هایش با بقیه ی بازیها، به معنای واقعی ژانر بازی های چند نفره را بازسازی کرد.
با برداشتن تعریف بازیکن به عنوان یک نفر و تعریف آن به عنوان یک تیم، کمپانی Valve بازی Left 4 Dead را حول این ایده ساخت، برای همین تنها تفاوت شخصیت های بازی در ظاهرشان است، بله، هیچکدام از کاراکترها قابلیت یا توانایی ای مخصوص به خود ندارند. برای همین اگر میخواهید زنده بمانید مجبورید روی هم تیمیهایتان حساب باز کنید و اگر اینکار را نکنید خود و تیمتان را محکوم به شکست کرده اید. البته سازندگان به این هم فکر کردهاند که تنبیه یک بازیکن تک رو، اگر خیلی قاطع و بدون دادن فرصت یادگیری از اشتباهش باشد، میتواند باعث از بین رفتن علاقه ی کاربران به بازی و ترک آن شود، برای همین هم با حرکتی زیرکانه هوش مصنوعی بازی را طوری طراحی کرده اند که تیم را مجبور به کنار هم بودن کند. خیلی از دشمنان هستند که به تنهایی از پسشان برنمیآیید و خیلی مواقع برای شکست دادن بازی و رد شدن از تعداد زیادی زامبی احتیاج به کمک دوستانتان دارید. این زامبی ها ممکن است صدمه ی چندانی به شما نزنند ولی هر ضربه ی آنها از سرعت شما میکاهد و روند هدف گیری و شلیک را مختل میکند. به طور خلاصه بازی Left 4 Dead 2 بازیکنان را در یک چرخه ی آزمون و خطا آموزش میدهد و به آنها اطمینان دارد که بالاخره کار درست را انجام میدهند، برخلاف بازی ای مثل Anthem که اگر از تیم فاصله میگرفتید به طور خودکار شما را به مکان آنها میبرد (البته این معضل بازی Anthem بعدها رفع شد).
اگر حرف های سازنده ی بازی Left 4 Dead 2 را بخوانیم میفهمیم که این بازی از روی بازی Counter Strike ساخته شده. در حقیقت این سازنده وقتی به فکر ساخت Left 4 Dead افتاده که در بازی Counter Strike تجهیزات تیم مقابل را به چاقو محدود کرده بود، اما در حالی که CS یک بازی با محیط روشن است، Left 4 Dead 2 تبدیل به دنیایی تاریک شد. البته در ابتدا Left 4 Dead هم دنیایی نورانی و پر از رنگ داشت ولی بعد از چند آزمایش سازندگان فهمیدند که این سبک نورپردازی نتیجه ای جز سردرگم کردن بازیکنان ندارد. بازیکنان مثل پروانه هایی که به دور شمع میگردند، مسیری را انتخاب میکنند که نور بیشتری داشته باشد و اگر سازندگان محیط را نورانی میکردند ضمن اینکه عناصر ترسناک بازی از بین میرفت، بازیکنان هم وقت خود را برای پیدا کردن مسیر درست از دست میدادند. برای همین مسیرهای صحیح تمام مراحل بازی Left 4 Dead 2 توسط منابع نوری مشخص شده اند، یک پروژکتور که توسط افراد دیگر نصب شده، لامپ سبز رنگ نشان دهنده ی درب خروجی، یک بشکه ی نفت در حال سوختن، خودروی پلیس رها شده با چراغ های روشن و امثال اینها راهنمای شما برای طی نقشه هستند.
اما با وجود تمام این نکات مثبت و خیلی چیزهای دیگر، این اواخر دوران سختی برای طرفداران سری بازی های Left 4 Dead بود چون در طول تمام این سالها Valve نسخه ی جدیدی از این بازی پرطرفدار را ارایه نداده است. قبلاً کمپانی Valve به شکلی گفته بود که میخواهد روی نسخه ای بلند پروازانه از بازی Left 4 Dead کار کند. بازی ای که قرار بود جهان باز بوده و داستانش در مراکش اتفاق بیافتد. ولی این بازی بعد از اینکه سازندگان تمام انرژی خود را روی عنوان Half-Life: Alyx گذاشتند کنسل شد.
بعد از آن Valve شروع به بررسی قابلیت های نسل بعدی کنسول ها برای ارائه ی یک بازی Left 4 Dead شد که البته این تلاش ها هم در نهایت بی نتیجه ماند و Valve در مصاحبه ی اخیر خود رسماً عنوان کرد که هیچ قسمت بعدی ای برای این بازی در دست ساخت ندارد.
ولی با این حال اوضاع آنقدرها هم ناامید کننده نیست، چون همین چند ماه قبل، طبق اخبار اعلام شده، متوجه شدیم بازی Left 4 Dead 2 قرار است بعد از 8 سال اولین بسته ی الحاقی خودش را دریافت کند. بسته ی الحاقی ای به نام The Last Stand.
ولی بسته ی الحاقی The Last Stand چیزی بیشتر از یک فریاد غرور آمیز قبل از فراموش شدن همیشگی بازی ای است که در سال 2009 ارائه شده. این بسته بیشتر حکم یک اظهار وجود دارد، و نشان دهنده ی جمعیت طرفداران روزافزون این عنوان میباشد. بله، گرچه ممکن است باورش برایتان سخت باشد، ولی بازی ای که 11 سال پیش ارائه شده هنوز هم روزانه دهها هزار بازیکن را از سراسر جهان روی پلتفرم Steam گرد هم میآورد.
خود من با اینکه بیش از 300 ساعت برای آن وقت گذاشته ام اما هنوز هم از آن خسته نیستم، و انجام چند مرحله به صورت چند نفره با دوستانم حالا تبدیل به چیزی شبیه یک عبادت هفتگی شده. بازی Left 4 Dead 2 از آزمون زمان سربلند بیرون آمده – مثل Portal یا Half-Life – و اگر در سال 2020 آن را نصب و بازش کنید متوجه میشوید بازی ای خوش ظاهر است که چرخه ی حرکات، داستان، کارها و در کل اتفاقاتش همه جا تقلید شده ولی هیچکس نتوانسته چیزی بهتر از آن تولید کند.
برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر از این بسته ی الحاقی جدید، با یکی از سازندگان این بازی در کمپانی Valve و چند نفر از تولید کنندگان این بسته که از طرفداران بازی Left 4 Dead 2 هستند صحبت کردم. در این صحبت ها مقدار زیادی اطلاعات درباره ی اینکه این پروژه چطور شروع شد و اینکه طرفداران میتوانند از آن چه انتظاری داشته باشند بدست آمد که حالا برای شما بازگو میکنیم.
Nondorf یکی از مدیران جمعیت بازیکنان هر 2 نسخه ی بازی Left 4 Dead در پلتفرم Steam است که در همان ابتدای کار، این بسته ی الحاقی را به عنوان بسته ی جشن 10 سالگی بازی در نوامبر 2019 به Valve معرفی کرد. به گفته ی Nondorf در ابتدا قرار بود این بسته یک نسخه ی بروزرسانی با آیتم های بازی Left 4 Dead و چند آیتم Left 4 Dead 2 باشد که برای نوامبر 2019 قرار بود در دسترس قرار بگیرد.
Kerry Davis که یک سازنده ی بازی در کمپانی Valve است میگوید که آنها از این ایده خوششان آمده بود، ولی متاسفانه استودیوهای Valve نمیتوانستند در مورد این بسته به آنها کمکی بکنند. چون تمام کمپانی در آخرین مراحل ساخت Half-Life: Alyx قرار داشت و برای همین تمام تلاش کمپانی روی آن متمرکز شده بود، به همین خاطر نمیتوانستند آن طور که باید برای این بسته ی 10 سالگی بازی Left 4 Dead 2 وقت بگذارند.
بعد از اینکه Nondorf فهمید که کمپانی Valve آنقدر مشغول است که نمیتواند به او در ساخت بسته الحاقی اش کمکی بکند، تصمیم گرفت به آنها پیشنهادی بدهد. او گفت خودش میتواند تیمی تشکیل بدهد که با کمک این تیم نقشه ی Lighthouse از بازی Left 4 Dead را به بازی Left 4 Dead 2 بیاورد و تنها خواسته اش از Davis این است که فایل های این نقشه را به او بدهند – نقشه ی Lighthouse تنها مرحله ای است که از Left 4 Dead به نسخه ی دوم نیامده.
وقتی ساخت بازی Half-Life: Alyx تمام شد، Davis تصمیم گرفت سری به Nondorf و تیمش زده و نتیجه ی کارشان را ببیند. بعد از این اتفاق و با دیدن پیشرفت کار، Davis تصمیم گرفت به آنها کمک کند. او میگوید: ما در کمپانی Valve فقط در زمینه ی کدنویسی و کمک به رفع باگ ها به تیم کمک کرده ایم، و هرآنچه کار دیگر که انجام و به بازی اضافه شده است توسط خود تیم بوده. چند ماه قبلتر، قبل از اینکه پروژه ی The Last Stand رسما تایید و معرفی شود، بازیکنان متوجه این شدند که چندتا از سرورهای کمپانی Valve نسخه ی دیگری از بازی را با نقشه ی Lighthouse ارائه میدهند و بازیکنان نمیتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند. این باعث شد این شایعه که Valve بالآخره در حال کار بر روی یک بروزرسانی برای Left 4 Dead 2 است سر زبان ها بیافتد.
Davis در یک ایمیل درباره ی این اتفاقات برای من توضیح داد که تمام اینها جزو پروژه ی The Last Stand بوده است. او میگوید: ما میخواستیم تکمیل کارمان را روی یک سرور اختصاصی تایید کنیم. در یک پروژه ی معمولی میتوانیم این کار را روی نسخه ی Steam خودمان که کسی جز افراد کمپانی به آن دسترسی ندارد انجام دهیم، ولی در پروژه ی The Last Stand مشکل اینجا بود که افرادی که تیم طراحی پروژه را تشکیل میدادند به دلیل اینکه عضو رسمی شرکت نیستند به سرور ما دسترسی نداشتند. برای همین تعدادی از سرورهایی که در اختیار عموم هستند را به این پروژه اختصاص دادیم.
برخلاف مرحله ی The Last Stand در بازی Left 4 Dead که حول یک فانوس دریایی انجام میشد و بسیار کوتاه بود، این بسته ی الحاقی برای بازی Left 4 Dead 2 آنقدر تجهیز شده که تبدیل به یک ماموریت جدا و کاملا جدید شده است. Hayward یکی از سازندگان این پروژه میگوید: کاری که ما در این بسته ی الحاقی انجام میدهیم این است که با نقشه ی Lighthouse به عنوان یک زیرساخت برخورد کرده و حول آن یک ماموریت کاملا جدید بنا میکنیم. ما کارمان را از ساختمان فانوس دریایی شروع کردیم و آنقدر به این نقشه منطقه ی جدید اضافه کردیم که ناگهان متوجه شدیم این نقشه آنقدر وسیع هست که باید ماموریتی جداگانه برای آن درنظر گرفته شود.
همچنین طبق اظهارات تیم سازنده ی پروژه، The Last Stand شامل مدل ها و اصوات جدید هم هست، و به قول Hayward برای هر نوع بازیکنی چیزی در نظر گرفته شده. و این صرف نظر از حالت بازی است. Davis همچنین میگوید که این پروژه فرصتی برای آنها بوده تا کدنویسی های Left 4 Dead 2 را اصلاح کنند تا تیم سازنده ی پروژه ی The Last Stand توانایی پیاده سازی خلاقیت خود را داشته باشد.
Zeekrocs117 که نام کاربری مدیر مسئول قسمت انیمیشن پروژه ی The Last Stand است و 2 تریلر اول این پروژه ساخته ی او بود – و در آنها بازیکنان شاهد چند تصویر زیبا از محیطی که تیم خلق کرده بودند، همچنین در این تریلرها شاهد بازگشت یکی از کاراکترهای قدیمی این سری به نام Bill، در حالی که تبر خود را از یک زامبی بیرون میکشید بودیم. به گفته ی Zeek تیم در حال کار بر روی یک تریلر دیگر هم هست. این انیماتور که عضوی از کمپانی The Source Filmmaker میباشد در طول پروژه ی The Last Stand به تیم پیشنهادهای خلاقانه میداده و به گفته ی خودش: کار بر روی این پروژه یک فرصت عالی برای کار روی چیزهای جدید و کمک گرفتن از افراد با تجربه بود.
دید Hayward به بازی Left 4 Dead 2 این است که اینکه بازی بعد از گذشت 11 سال هنوز هم پرطرفدار است بیانگر این است که طرفداران آن چندان هم منتظر یک نسخه ی جدید نیستند. ولی بروزرسانی روی نسخه ی فعلی به کسی ضرری نمیزند. او میگوید: این حقیقت که مردم بازی Left 4 Dead 2 را “بازی ای که نمیخواهد از بین برود” نام گذاشته اند نشان دهنده ی این است که چیزی در مورد این بازی هست که مردم را جذب میکند و آنها دوست دارند آن را بازی کنند، حتی اگر بازی های دیگری از همین ژانر در بازار وجود داشته باشند. عناوینی مثل Payday 2، Warhammer: Vermintide و GTFO همگی همین حالت را دارند ولی هیچکدام بازار را به کل در دست نگرفته اند، این به این معنی است که اگر در 2020 برای Left 4 Dead 2 انرژی گذاشته شود، این عنوان میتواند خیلی بهتر از اینها عمل کند.
Hayward میگوید که آنها تاریخ انتشار را در نظر گرفته اند، و فقط باید محتوا را جمع بندی کنند، کمی آزمایش نهایی انجام دهند و بعد هم کمی سوال و جواب و بعد از آن بسته ی الحاقی آماده ی ارائه است. اگر درباره ی آینده ی عنوان Left 4 Dead هم بپرسید Davis میگوید که کمپانی Valve هنوز هیچ برنامه ای برای آن ندارد، اما او از اینکه میبیند این تیم توانسته برای 10 سالگی بازی بسته ی The Last Stand را آماده کند خیلی خوشحال است. او درباره ی این بسته میگوید: من از اینکه توانستیم این پروژه را به سرانجام برسانیم تا هم برای بازیکنان تازه وارد و هم طرفداران قدیمی این سری چیزی مفید ارائه داده باشیم خوشحالم.
سخن آخر
پروژه ی The Last Stand در مجموع خیلی جالب توجه است، چون توسط افرادی ساخته شده که میخواستند از بازی ای که واقعا عاشقش هستند به نوع خود تشکر کنند. همانطور که Hayward درباره ی آن میگوید: ممکن است خندهدار به نظر برسد، ولی خیلی از اعضای تیم ما پای بازی Left 4 Dead بزرگ شدند، پس این عنوان برای ما با بقیه متفاوت است، و اینکه بتوانیم در ساخت چیزی برایش مشارکت داشته باشیم برایمان تحقق یک رویا است.
این تیم در صورت موافقت Valve مایل به کار بر روی بروزرسانی های دیگر برای بازی Left 4 Dead 2 هم هست، و من واقعا امیدوارم Valve با کار آنها موافقت کند. با توجه به بازخوردها و جلب توجه تریلرهای The Last Stand مشخص است که بازی Left for Dead 2 حتی بعد از تمام این سالها طرفداران خود را دارد. در آخر باید گفت ادامه ی ماجرای این عنوان و سرانجام آن به بازیکنان وابسته است، همان هایی که حالا میخواهند با The Last Stand دوباره آنرا زنده کنند.