بررسی بازی Star Wars: Squadrons
با سرعت از فضای وسیع و خالی ای در یک کهکشان بسیار دور رد میشوم و همزمان یک جنگنده ی TIE را دنبال میکنم؛ باقی نیروهای ارتش در حال مراقبت از یک محمولهی ارزشمند هستند. به صفحهی نشانگرهای جنگنده ام نگاهی میاندازم، ابزارهای ظریف مختلفی روی این صفحه ی عجیب هستند که هرکدام از خود نوری منعکس میکند، نورهای آبی، سبز، و سرخ دیواره های فلزی و به ظاهر سرد سفینه ام را روشن میکنند. روی شیشه ی اتاق خلبان جنگنده ام ترک بزرگی هست، ولی این ترک تغییری در کار و تمرکزم نمیدهد، با همین تمرکز جنگنده ی TIE را پیدا کرده و موشک خودم را روی دم آن که ناامیدانه سعی دارد از من فرار کند قفل میکنم. موشک به پرواز درمیآید، چیزی طول نمیکشد که جنگنده ی TIE تبدیل به یک گلوله ی آتش شده و روی یکی از سنگ های معلق در فضا میافتد. به نظرتان سناریوی جالبی میآید؟ پس در ادامه ی بررسی بازی Star Wars: Squadrons با آرسان گیم باشید.
بررسی بازی Star Wars: Squadrons
بازی Star Wars: Squadrons بهترین بازی جنگ فضایی بر اساس سری فیلم های Star Wars است. بازی ای که لحظاتی مثل نمونه ای که در بالا توصیف کردم را – که در بازی های دیگر معمولا چیز معمولی برایم هستند – را به شدت لذت بخش میکند، نمونه ای عالی از مهارت های خلبانی من! عنوانی که در ادامه ی بازی The Last Jedi ساخته شده، تنها شکایتم این است که ای کاش کمی بیشتر بود.
با اینکه خیلی ها به این بازی به چشم یک بازی چند نفره ی آنلاین نگاه میکنند، ولی این عنوان در خود یک حالت داستانی هم جای داده که در طول بررسی بازی Star Wars: Squadrons با توجه به قیمت 40 دلاری اش، خیلی فراتر از توقع من هم بود.
داستان این حالت درباره ی دو خلبان تازه کار است. یکی در نیروی هوایی New Republic و دیگری در ارتش Galactic Empire. زمان اتفاق داستان هم در نزدیکی پایان نبرد Galactic War است و در مدت نزدیک به 8 ساعتش داستان از دید هر دوی این خلبان ها روایت میشود، و این یعنی بازیکنان میتوانند داستان را از چشم هر دو جناح ببینند و بفهمند امپراطوری چطور از نقشه های لو رفته ی جمهوری جدید سواستفاده کرده اند … و یا چطور در تله ی آنها گیر افتاده اند. البته با تشکر از Admiral Ackbar! اسم Ackbar به میان آمد، بله تعداد زیادی از کاراکترهای سری داستان های Star Wars اینجا حضور دارند، چهره هایی شامل Wedge Antilles، و Hera Syndulla که برای طرفداران پر و پا قرض این سری یک جایزه ی ویژه به حساب میآیند.
بقیه ی کاراکترهای موجود هم جالب هستند، و بجز سر و صداهایی که مدام در بیسیم خود میشنوید و نمیتوانید جوابشان را بدهید، خارج از ماموریت ها میتوانید در سفینه ی فضایی رهبر ارتشتان با آنها صحبت کنید و بهتر با آنها آشنا شوید. من که علاقه ی چندانی به گوش دادن به حرف های هم تیمی هایم نداشتم، ولی طرفداران Star Wars مسلما از این فرصت برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره ی داستان دنیای این سری استفاده خواهند کرد. ضمن اینکه محل فرود جنگنده ی شما در کشتی فرماندهی همان جایی است که قبل از هر ماموریت میتوانید جنگنده ی خود را تعویض و یا دستکاری کنید.
داستان بازی
در طول بررس بازی Star Wars: Squadrons، شانزده مرحله ی حالت داستانی بازی با داشتن سناریو ها، اهداف و جنگنده های مختلف، آنقدر تنوع دارند که اکثراً سرگرم کننده باشند و باعث شوند تجربه ی این حالت برای بازیکن خسته کننده نشود. اواسط مراحل، حس میکردم که اهداف کم کم دارند تکراری میشوند، ولی بعد از تجربه ی اولین دقایق مراحل بیهمتای پایانی، این موارد به نظرم آنقدر کوچک آمدند که بهتر است بگوییم اصلا اثری منفی روی تجربه ی کاربر ندارند.
مقدار زیادی از این تنوع در مراحل بازی را مدیون وجود انواع مختلف جنگنده ها هستیم – که در Star Wars به Starfighter معروف هستند. مدل های X-wings و TIE fighter جنگنده های همه فن حریفتان هستند، این جنگنده ها هم میتوانند به جنگنده های دیگر صدمه بزنند و هم به کشتی های بزرگتر. TIE Bomber و Y-wing هم بمب افکن های شما هستند که کارشان تخریب و از کار انداختن کشتی های بزرگ ارتش دشمنشان است. جنگنده های A-wing و TIE Interceptor بهترین وسیله برای مقابله با انواع Starfighter هستند، و در نهایت TIE Reaper و U-Wing هم برای حفاظت از دیگر کشتی ها و پشتیبانی طراحی شده اند، این جنگنده ها میتوانند به جنگنده های صدمه دیده ی خودی کمک کنند و همینطور بیسیم جنگنده ی دشمن را از کار بیاندازند.
هرکدام از این وسایل کاملا با دیگری متفاوت است و شما در طول 16 مرحله ی حالت داستانی هدایت تمامی آنها را تجربه خواهید کرد. میتوانید اسلحه ی جنگنده ی خودتان را دستکاری کنید، وسایل نصب شده روی بال ها را تغییر دهید، بدنه را تقویت کنید، موتور و زره جنگنده را تقویت کنید که البته هرکدام از اینها میتواند روی قدرت آتش، سرعت، و استحکام جنگنده و همینطور قابلیت جنگنده ی شما در برابر نوع بخصوصی از جنگنده های دشمن، تاثیر بگذارد. در مجموع، این قابلیت ها باعث شده اند که در طول بررسی بازی Star Wars: Squadrons، حس کنم که این عنوان چیزی شبیه بازی سنگ کاغذ قیچی در فضا است. من که در اواسط مراحل تمام مدت مشغول تعویض جنگنده ی خود برای سو استفاده از نقاط ضعف جنگنده های حریف بودم.
چیزی که بین تمام این جنگنده ها مشترک است، حس رضایتی است که از هدایت و منهدم کردن جنگنده ی دشمن به شما میدهند. چرخاندن ته این جنگنده ها برای من به نوعی امضا تبدیل شده، اول مسیری مستقیم را با سرعتی سرسام آور حرکت میکنم و بعد در حالی که به سرعت 180 درجه دور خودم میچرخم، جنگنده های دشمن را هم منهدم میکنم…بعد هم پرواز در فضای بیکران را ادامه میدهم.
تقسیم نیروی موتور
استفاده از قابلیت این جنگنده ها برای تزریق نیرو از بخش های دیگر به یک بخش مشخص هم نشان دهنده ی مهارت شما در هدایت آنهاست. در حالت پیش فرض قدرت جنگنده ی شما به طور مساوی بین موتور، سلاح ، و – اگر به آنها مجهز باشد – زره، تقسیم شده است. جنگنده های امپراتوری معمولا از زره بی بهره اند. ولی شما میتوانید در هر لحظه این میزان برابر را دستکاری کرده و نیرو را روی یک یا چند بخش خاص متمرکز کنید.
اگر نیرو را به موتور جنگنده بفرستید، قابلیت مانور و سرعت آن را افزایش خواهید داد، و اگر تمام آن را به موتور بفرستید، قابلیتی برای افزایش سرعت ناگهانی را شارژ خواهید کرد. فرستادن نیرو به اسلحه ها باعث بالا رفتن سرعت شارژ شدن آنها شده و در صورت انتقال تمام نیرو به آنها یک شلیک شارژی قدرتمند را خواهید داشت، اگر هم نیرو را به زره منتقل کنید سرعت شارژ آنها را بیشتر خواهید کرد و در صورت انتقال تمام نیرو به زره، زرهی اضافی بدست خواهید آورد.
البته با انتقال تمام نیرو به یکی از این سه عنصر جنگنده ی خودتان باعث ضعف شدید دو بخش دیگر خواهید شد. برای همین هم دقت در تقسیم این نیرو در حالت داستانی میتواند شکست یا پیروزی شما را تعیین کند و در حالت چند نفره میتواند به معنای مرگ و زندگی باشد. همچنین باید روی مقدار سرعت خودتان دقت کنید تا بتوانید در برابر موشک هایی که روی شما قفل شده اند مانور دهید. میتوانید در برابر این موشک ها از سیستم تدافعی استفاده کنید، ولی این سیستم خیلی سریع خالی میشود و برای استفاده ی مجدد باید آن را شارژ کنید.
برای پیدا کردن اهداف ماموریت، سیستم های کشتی های بزرگ و یا فقط پیدا کردن راهتان در بین جنگنده های دشمن، یک دایره ی هدف گذاریدر بازی Star Wars: Squadrons وجود دارد که میتوانید به آن دسترسی داشته باشید. در ابتدای امر استفاده از این سیستم کمی برایم عجیب بود، ولی وقتی به طرز هدایت جنگنده عادت کنید، استفاده از این وسیله خیلی آسان میشود، و صد البته خیلی هم قابل استفاده است – گرچه در حالت چند نفره آنقدرها به چشم نمیآید.
صحبت از حالت های بازی Star Wars: Squadrons شد
اوایل بازی فکر میکردم که حالت داستانی آن فقط برای این وجود دارد که بازیکن را برای حالت چند نفره آماده کند، که البته تا مقداری هم این فکر درست است. ولی آنطور که فکر میکردم خالی از محتوا و فقط جهت آموزش نیست، بعد از تجربه ی این حالت خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و برای ورود به حالت چند نفره نمیتوانستم صبر کنم.
در حالت چند نفره ی بازی Star Wars: Squadrons ، دو حالت وجود دارد. حالت Dogfight و حالت Fleet Battle. در حالت اول با یک بازی 5 در برابر 5 کلاسیک روبرو هستید، و باید با استفاده از جنگنده های مختلف در اختیارتان و همکاری با هم تیمی ها، قبل از اتمام زمان بیشتر تعداد کشته را بدست بیاورید.
چه بگویم؟ این حالت بخاطر لذتی که در پرواز و انهدام جنگنده های دشمن هست بیهمتاست. سرورها به نظر خوب بودند ولی این تجربه وقتی بدست آمد که هنوز بازی ارائه نشده بود و فقط تعداد کمی خبرنگار در حال انجام بازی بودند. ولی حالت Dogfight بعد از معرفی حالت Fleet Battle بیشتر به حالت دوم بازی Star Wars: Squadrons تبدیل میشود.
حالت Fleet Battle یک حالت با چند مرحله، با هدفی مشخص و شبیه به حالت Conquest بازی Battlefront است. بازیکنان ابتدا وارد یک بازی 5 در برابر 5 میشوند (هوش مصنوعی هم به بازیکنان هر جناح کمک میکند) و در این مرله باید به اولین هدف خود، که بدست آوردن تعداد مشخصی کشته است، برسند. وقتی به اندازه ی کافی کشتید، باید به دو کشتی بزرگ دشمن حمله کنید. برای منهدم کردن این کشتی ها نیاز به میزان بسیار زیادتری زمان و صدمه زدن به آنها دارید. چون آنها علاوه بر داشتن جانی بیشتر، زره هم دارند. بعد از نابودی آنها هم باید کشتی فرماندهی دشمن را منهدم کنید.
به نظر ساده میآید، ولی سطح پیچیدگی، همکاری و هماهنگی تیمی بین شما و هم تیمی هایتان در هر مرحله افزایش پیدا میکند. وقتی به کشتی های بزرگ برسید باید از توپ های ION استفاده کنید تا بتوانید به زره آنها صدمه ی زیادی بزنید و آنها را کاملا از کار بیاندازید. در عین حال به جنگنده های Interceptor نیاز دارید تا بتوانید جنگنده ها و نیروی پشتیبانی دشمن را از بمب افکن های خود دور نگه دارید.
این مجموعه در قسمت کشتی فرماندهی به نقطه ی جوش خود میرسد. در بررسی بازی Star Wars: Squadrons مشخص شد که این مراحل چند قسمتی هستند و در هر قسمت باید از ترکیب متفاوتی از جنگنده ها و تسلیحات برای از کار انداختن بخش های مختلف کشتی استفاده کنید. از کار انداختن سیستم های کشتی فرماندهی – سیستم زره، سیستم نیرو و سیستم هدفگیری – آنهم در ترتیبی صحیح میتواند منجر به نابودی کشتی شود. استفاده از Interceptor ها برای دور نگه داشتن جنگنده های دشمن کار را برای بمب افکن های شما راحت میکند و به این ترتیب زره کشتی را راحتتر از کار میاندازید، بعد از آن هم میتوانید با جنگنده های خودتان سراغ کشتی فرماندهی آمده و سیستم زره را به کل نابود کنید.
چیزی که میتوانست خیلی تکراری و بدون هیجان باشد، تبدیل به یک پازل پیچیده شده که باید حلش کنید. چه کسی میتواند با انتخاب جنگنده و تسلیحات درست از دیگری سبقت بگیرد؟ در نهایت باید گفت منهدم کردن یک کشتی فرماندهی خودش حس یک جایزه را دارد، و این قبل از ورود ما ره سیستم پیش روی و سیستم جوایز بازی است.
اگر درباره ی بازی Star Wars: Squadrons و سیستم بازی چند نفره اش شک داشتید، باید بگویم که بخاطر اتفاقات بازی Battlefront II حق دارید. ولی EA از اشتباهات گذشته درس گرفته و آنها را تکرار نکرده است. در Star Wars: Squadrons چیزی به اسم خرید درون بازی وجود ندارد. در عوض همه چیز، از چیزهایی که میتوانید با آنها ظاهر جنگنده ی خود را تغییر دهید تا وسایلی که با آنها قدرت جنگنده و تسلیحاتش را دستکاری میکنید، و همچنین بقیه ی قابلیت ها را میتوانید توسط چیزهایی به اسم Glory و Requisition خریداری کنید.
هردوی اینها با بالا رفتن سطح شما به شما داده میشوند، ولی با انجام ماموریت های روزانه میتوانید Glory بیشتری هم بدست آورید. لوازم تزیینی آنقدرها گران نیستند، و بر اساس کمیاب بودنشان به ترتیب در دسته ی 400 تایی ها (Rare)، 800 تایی ها (Epic)، و 1200 تایی ها (Legendary) دسته بندی میشوند. با توجه به اینکه با تکمیل هر ماموریت روزانه 100 Glory میگیرید و همینطور مقدار زیادی هم بعد از هربار افزایش سطح، دستیابی به این آیتم ها اصلا آنقدرها که در Battlefront II سخت به نظر میرسید، سخت نیستند.
تا به سطح Level 40 برسید آنقدر Requisition دارید که بتوانید تمام جنگنده ها را برای هر دو جناح آزاد کنید، و احتمالا آنقدر Glory دارید که تقریبا تمام آیتم های تزیینی را هم بدست آورده باشید. در نهایت در بازی Star Wars: Squadrons چیزی به اسم Operations داریم، که معادل Seasons بازی های قبلی هستند. سطح ارتشتان را افزایش دهید (بر اساس سطح مهارتتان) تا به مقدار زیادی Glory اضافه دست یابید. Operations به مدت هشت هفته طول میکشند و همچنین چالش های سخت تر و مخصوص به خودشان را دارند که این چالش ها در نهایت آیتم هایی با کیفیت بالاتر را به شما میدهند، آیتم هایی که از طریق دیگری نمیتوانید به آنها برسید.
همه ی اینها در جمع سیستمی را ساخته که همیشه چیز جدیدی ارائه میدهد تا هیجان شما را بالا نگه دارد، و در عین حال دسترسی به این آیتم ها آنقدر سخت به نظر نمیرسد که شما را از پیگیری و دنبال کردن آنها منصرف کند. XP را هم با انجام هر کاری در حالت چند نفره بدست میآید و به این ترتیب بدست آوردنش خیلی ساده است، و خیلی سریع شما را به حدی میرساند که بتوانید آیتم های جنگنده ی خود را باز کنید. و این چرخه باعث تشویق شما به ادامه ی بازی و تلاش بیشتر میشود.
سخن آخر
در همان اوایل بررسی بازی Star Wars: Squadrons به راحتی میتوان گفت که این عنوان بهترین تجربه ای است که بر اساس سری داستان های Star Wars ساخته شده و من تجربه ی بازی کردن آن را داشته ام. و این تجربه وقتی از یک هدست VR استفاده کنید 10 برابر میشود. تمام حالت داستانی و چند نفره ی این بازی را میتوانید به حالت VR هم تجربه کنید، و به احتمال زیاد انجام Star Wars: Squadrons به این نحو، روش مورد علاقه ی خیلی از بازیکنان خواهد بود. حتی در حالت های 5 در برابر 5 آنلاین هم حس نمیکردم که با VR نسبت به حالت معمولی از دیگران ضعیفتر باشم – چیزی که در بازی های دیگر زیاد احساس میشود. ضمن اینکه وقتی عینک VR را میگذارید حس خلبانی را خواهید داشت که کلاه خود را بر سر میگذارد تا به میدان جنگ پرواز کند، خود این حس برای تشویق شما به استفاده از آن کافی است. پس کلاهتان را بگذارید و بر ضد جنگنده های امپراتوری بجنگید … یا نیروهای جمهوری تازه را از بین ببرید.
تنها شکایتم این است که ای کاش بازی محتوای بیشتری داشت، مخصوصا در حالت بازی چند نفره اش.
با داشتن تنها دو حالت، که یکی از آنها خیلی هم ساده است، شش نقشه، و تعداد انگشت شماری وسایل تزیینی برای هر جناح، فکر میکنم بازیکنان سخت کوش بتوانند در چند هفته به سطح 40 رسیده و همه چیز را آزاد کنند.
بازی Star Wars: Squadrons یک بازی 40 دلاری است، ولی یک بازی تمام شده نیست. با اینکه با ارائه ی هر Operations جدید، آیتم های جدیدی هم ارائه خواهند شد، Ian Frazier کارگردان بازی تایید کرده که از همین حالا برای بازی محتوای جدید هم در نظر گرفته شده. با توجه به قسمت بازی، این امر قابل بخشایش به نظر میرسد، ولی این بازی آنقدر خوب است که دلتان میخواهد از همین حالا محتوای بیشتری داشته باشد.
اگر از جنگ هوایی یا داستان های Star Wars لذت میبرید پس در خرید Star Wars: Squadrons تردید نکنید. این بازی تمام آن عناصری که نبرد های هوایی فیلم های Star Wars را جادویی میکند را در خود دارد، و شما را هم درست در قلب ماجرا قرار میدهد. از یادآوری صحنات خاطره انگیز فیلم ها گرفته تا نعره ی موتور یک جنگنده ی TIE در حال عبور، همگی اینجا هستند.
در نهایت باید بگویم بازی Star Wars: Squadrons به شما یک حالت چند نفره با طولی تقریبا مناسب و یک حالت چند نفره ی لذت بخش ولی در عین حال محدود با پشتیبانی از VR برای تمام حالت ها روی PS4 و PC ارائه میدهد، و همه ی اینها فقط برای 40 دلار. فقط اگر چندتا نقشه بیشتر داشت و چندتا حالت بازی دیگر…دیگر هیچ عیبی نمیشد روی آن گذاشت.
شما می توانید در صورت تمایل از فروشگاه آرسان گیم، سی دی کی بازی Star Wars: Squadrons را خریداری کنید. یادآور میشود که این بازی در ریجن های مختلف برای پلتفرم استیم در فروشگاه آرسان گیم موجود است.
منبع : آرسان گیم