بررسی بازی Gears Tactics
بازی Gears Tactics بدون شک یک عنوان عالی برای علاقهمندان به سبک استراتژی است که به شما حس خلاق بودن را ارائه میدهد.
بازیهای استراتژی هیچگاه تمامی ندارند. بر خلاف این که بسیاری مدعی به مرگ این بازیها هستند اما شاهد عرضهی عناوین بسیار خوبی از این بابت هستیم. به شخصه اعتراف میکنم که بازیهای RTS شدیدا محبوبیت خود را از دست داده اما به کاملا محو نشده و گذاشتن نام یک ژانر مرده و تمام شده کاملا اشتباه است. بازیهای استراتژی در این سالهای اخیر به شکلهای مختلفی بازسازی شدهاند و بیشتر آن Turn Base هستند. این نوع سبک بازیها به شما اجازه میدهد که زمان داشته باشید و فکر کنید. برخلاف RTS که به معنی استراتژی همزمان است و زمان فکر کردن کمتری دارید، Turn Base این اجازه را میدهد که در مورد حرکت بعدی دشمنان فکر کرده و استراتژی تاکتیکی خود را بچینید.
سری Gears دست خوش تغییرات بسیار زیادی شده است و خوش بختانه این تغییرات در جهت مثبت قرار دارد. در ساخت قسمت پنچم این اثر، با موضوعی روبهرو شدیم که نام بازی به کلی عوض شد. درست است که همهی آنها تحت Gears of War هستند اما قسمتهای بعدی با نام تنها Gears ساخته میشوند. زمانی که از تهیهکنندگان در مورد این تصمیم پرسیده شد، گفتند که این کار به آنها اجازه میدهد تا ژانرها و کارهای مختلفی را با بازی انجام دهند. مانند Gears POP که یک بازی موبایلی است یا همین بازی Gears Tactics که یک عنوان Turn Base استراتژی به حساب میآید.
سری Gears دقیقا راهیی را میرود که سری Halo پیش از آن روی آن قدم گذاشته بود. Halo به صورت عادی یک بازی اول شخص تیراندازی است که بین جوامه ایکسباکس مخصوصا در ایالات متحدهی آمریکا و اروپا جا باز کرده و حتی به عنوان یک فرهنگ هم شناخته میشود. در سال 2009 میلادی مایکروسافت قصد داشت که این اثر را در یک ژانر دیگر محبوب کند، به همین دلیل آنها ساخت Halo Wars را شروع کردند؛ یک عنوان RTS که شدیدا بین علاقهمندان به بازیهای استراتژی و حتی طرفدران Halo محبوب است. بازی Gears Tactics را نمیتوان انکار کرد، مخصوصا طراحی بی نظیر آن که شدیدا با ریشههای بازی آن مطابقت دارد.
داستان Gears Tactics یک سال پس از حملهی لوکاستها به زمین که با نام Emergence Day شناخته میشود، روایت شده و داستان جداگانهای را بازگو میکند. قهرمان اصلی این بازی، Gabriel Diaz پدر شخصیت اصلی بازی Gears 5 یعنی کیت دیاز است. گابریل یک گروهبان است که برای COG خدمت میکند اما مانند بیشتر افرادی که در سری Gears دیدیم، او با سیاستهای این سازمان شدیدا مخالف است. گابریل از شهرت بالایی برخوردار بوده و یکی از بهترین گروهبانان شناخته میشود که برای مدتی از دستورات مافوقش سرپیچی کرده و برای حفظ جان جوخهی تحت فرمانش، با آنها مخفی شده است. داستان از آنجایی شروع میشود که شخصی از طرف رئیس سازمان یعنی Prescott، گابریل را پیدا میکند تا ماموریت فوقالعاده خطرناکی را به او بدهد. گابریل دستور میگیرد تا لوکاست خطرناکی به نام Ukkan را پیدا و از پای در بیاورد. Ukkan در واقع مهندس لوکاستها به حساب میآید که این موجودات را با جهشهای ژنتیکی روبهرو کرده است.
حال در این قسمت به صورت آشکارا مشخص میشود که چرا لوکاسهای این گونه هستند یا نوعهای مختلفی دارد. در واقع داستان تیکههای یک پازل ناقص را کاملتر میکند. اگر بخواهیم صداقانه باشیم، Gears Tactics از نظر داستانی هیچ ایرادی نمیتوان به آن گرفت، به دلیل اینکه ما را با شخصیت غریبهای رو به رو کرده که میشناسیم و داستانی را روایت میکند که میدانیم به کجا ختم میشود و میفهمیم که چرا Kait یک خارجی بوده و پدرش در آخر چرا دیگر با COGها همکاری نمیکند. شخصا به عنوان یک طرفدار قوی سری Gears از طریقهی جمع کردن پازل گم شده به شدت حیرت زده شدم. اگر علاقه به خرید بازی Gears Tactics دارید، میتوانید اکنون آن را از آرسان گیم خریداری کنید.
بخش گیمپلی بازی ما را بیشتر با عنوان XCOM مقایسه میشود. کاور گیری، زاویه شلیک و بسیاری از المانهای دیگر در این اثر هستند که به درستی در یک بازی Turn Base قرار دارد اما این روند بسیار بهتر و طبیعیتر از XCOM بازسازی شده است. در واقع Gears از قسمت چهارم تصمیم گرفته شد که یک بازی واقع گرایانهتر باشد. همانطور که میدانید، همیشه سایز بدن شخصیتها از سرشان بزرگتر بود. این کار درواقع از قصد بود که میزان خشونت و بازوهای کاراکترها را به رخ بکشد و دنیای بی رحم و قوی را نشان دهد. اما از قسمت چهارم به بعد این روند درست شد. دیگر از شخصیتهای با هیکلهای رانی کولمن خبری نبود. شخصیتها خاکستری شدند و دیدیدم که قهرمان داستان یک انسان ساده است. گیمپلی و طراحی مراحل هم به طبع به این شکل در آمد. حال Gears Tactics هم این بحث را به وسط گذاشت، شما در این بازی کنترل گروهی از انسانها را بر عهده دارید نه ابرقهرمانان دیوانهی جنگ که همه را اره برقی میکنند. بنابراین باید بابت هر کاری که میکنید فکر کنید.
به لطف طراحی مراحل بسیار عالی بازی، شما آزاد هستید. در واقع بازیکن میتواند در فضایهای این بازی نقشههای خود را پیاده کند و مانند یک کماندو واقعی از آنها بهره ببرد. در کنار این موضوع، بازی اصلا آسان نخواهد بود. هوش مصنوعی به خوبی یاد میگرد که چگونه با شما مبارزه کند و به کجا برود. پس با این حساب شما وارد یک چرخه درگیری میشوید اما هر کاری کنید، شما تحت فشار حملههای دشمن خواهید بود، زیرا تنوع آنهای بسیار بیشتر و قدرت بیشتری دارد.
بخش دیگری که شدیدا میخواهم روی آن تمرکز کنم، شخصی سازی کاراکترهای بازی است. همانطور که گفتیم سری Gears of War دست خوش تغییرات مثبتی شده و یکی از آنها شخصی سازی لباس یا سلاحهاست که نشان داد که تیم سازنده در حال آزمون خطا برای پروژههای آینده هستند از همه مهمتر شخصی کردن سلاح است که در این بازی به شدت روی آن پرداخته شده و شما میتوانید، لنسر خود را میتوانید به خشابهای بزرگ و کوچیک و حتی نوع هدف گیری آن را مشخص کنید. این کار مثل بسیاری از بازیها ممکن است بخشی از کارایی سلاح بالا رود اما بخشی دیگر سقوط کند.
در هر صورت بازی Gears Tactics شدیدا جذابیت یک بازی از سری Gears را دارد و با وجود المانهای جدید باید شاهد تغییرات بزرگی در آیندهی این سری باشیم.