بررسی بازی Hitman 3
شاید بازی Hitman 3 برای بازیکنان تازه وارد عنوان مناسبی نباشد، ولی یک پایان عالی برای یکی از بهترین سه گانه های صنعت بازی سازی است. با بررسی بازی Hitman 3 با ما همراه باشید.
بهترین لحظات بازی های Hitman درست لحظه های قبل از کشت هدف هستند. اگر تجربه ی انجام یکی از این بازی ها را دارید، میدانید منظورم دقیقا چیست – وقتی بعد از ساعت ها آماده سازی و شکست خوردن و تلاش دوباره بالاخره با هدفتان رو در رو میشوید. درست در همان لحظه انتخابی به شما داده میشود که معمولا برای مغز حسی فلج کننده دارد، یا به نقشه ای که همگام با داستان بازی و فضای کلی آن است بچسبید یا راهی جدید و بداهه را ابداع کنید، راهی که به خیال خودتان هدف را سریعتر و بی خطر تر از بین خواهد برد.
پایان یک قاتل با بازی Hitman 3
به نظر من، بازی Hitman 3 برای توسعه دهنده ی آن یعنی IO Interactive چنین انتخابی بوده. آنها یا باید راه ساده تر را انتخاب میکردند – که همان پیگیری روش سابق و انجام کارهایی از همان دست بوده، و مسیر امنی هم به نظر میرسد – دقیقا همان کاری که با بازی Hitman 2 کردند. ولی این نسخه ی سوم آنقدرها هم شبیه یک بازی همیشگی این از این سری نیست؛ این نسخه دنبال فرصت است و حتی چند جایی هم از مسیر همیشگی خودش خارج میشود، دقیقا به همان شکلی که بازیکن هم امکان خروج از مسیر تعیین شده و کشتن هدف مرحله در نیم ساعت اول آغاز ماموریت را دارد.
این بار IO Interactive میخواسته بیشتر روی داستان تمرکز کند، چنین کاری – همانطور که ذات اینجور بازی ها هم هست – باعث شده که بازی عمق بیشتری داشته باشد، و البته حس تجربه ی بازی مانند تجربه ای هدایت شده و کارگردانی شده است. آن مکانیزم های ظریف و دقیقی که در ساخت مراحل شاهدش بودیم و برای غلبه بر ماموریت ها بازیکن باید تک تک آنها را یاد بگیرد هنوز هم وجود دارند، ولی اینبار نقاطی روی نقشه مشخص شده اند و صدای پشت بیسیم هم واضحتر از همیشه است، تمام اینها هم برای این است که Hitman 3 یک بازی داستان محور باشد و نه صرفا یک بازی محیط باز. باید اعتراف کنم که به خوبی هم جواب میدهد.
گفتم صرفا یک بازی محیط باز، منظورم این بود که این سبک هنوز هم در بازی Hitman 3 وجود دارد. حتی Hitman 3 هنوز هم به شوخی های تاریک خودش میبالد، از آن دایلوگ های مامور شماره 47 گرفته تا لباس هایی که میتواند بپوشد و اسلحه هایی که میتواند استفاده کند، ولی بین تمام این ها فضای بازی حس روان تری دارد که آن هم به علت وجود همان اولویت قسمت داستان است. در نسخه های قبل این فضا بیشتر مثل روکش شکلات بود و فضای باز بازی هم محتویات آن محسوب میشد، اما حالا فضای باز همان شکلات همیشگی است و داستان تبدیل به مغز خامه ای و خوش مزه ی آن شده، مغزی که مانند یک کیک در دمای مناسب سری بازی های Hitman پخته شده و الان دیگر قسمتی جدانشدنی از Hitman 3 است. برای اولین بار در این سه گانه، داستان کلی بازی که به فضایی چیزی فراتر از داستان تک تک ماموریت ها میرود توجم را جلب کرد. به نظر من چنین چیزی یک برد بزرگ برای این عنوان است.
میخواهم این بررسی تا جای ممکن چیزی را لو ندهد، اما از آنجا که بیشتر مخاطبان نوشته ی من افرادی هستند که قبلا دو نسخه ی پیشین را بازی کرده اند – یا حداقل تجربه ی آنها را دارند – بگذارید با کمی مثال منظورم از اینکه IO Interactive مسیر داستانی را پیش گرفته را بیان کنم. برای این کار هم میخواهم نمای کلی ای از محتویات بازی را برایتان بازگو کنم و وارد جزئیات هیچ داستانی نخواهم شد.
بازی Hitman 3 شش محیط جدا از هم دارد، دقیقا همانطور که دو نسخه ی قبلی اش داشتند. به نظرم دو محیط از این شش تا، محیط هایی هستند که در کل بازی های World of Assassination یا همان سری سه گانه ی Hitman حضور داشتند، این محیط ها از همان الگویی استفاده میکنند که در دو نسخه ی قبلی تجربه اش کرده ایم. دوتای دیگر از آنها هم محیط هایی آشنا هستند ولی در انتهای ماموریت هایی که در آنها باید انجام دهید به سمت اتفاقاتی که به شدت با فضای بازی همخوانی دارد میروند، محیط باز بازی هم در این شکل آنها کنار میرود تا بجایش همان حس کارگردانی شده جایگزین شود و از آنجا به بعد هروقت به هدفی برسید یا کاری که مقرر شده را دقیقا انجام دهید مرحله پایان مییابد. یکی از محیط ها به شدت با پایه های این سری در تناقض است – که در چند پاراگراف بعدی درباره اش بیشتر توضیح خواهم داد. مراحل باقی مانده بیشتر حالتی خطی دارند، البته بازیکن قابلیت انتخاب شکل روبرو شدن با آنها را دارد.
چیزی که در این ساختار دیده میشود اعتماد به نفس است. همانطور که گفتم، تک تک مراحل هنوز هم مانند یک شهربازی ساخته شده اند، چون تمام آنها طوری ساخته شده اند تا روزی بتوانند میزبان حالت های مختلف بازی باشند که این حالت ها تکیه ی زیادی روی هوش مصنوعی بازی دارند. ولی هر مرحله ی داستانی و ماموریت اصلی اش واضح تر و مشخص تر از نسخه های قبلی است.
Dartmoor یکی از مراحل بازی Hitman 3 است که جزو دسته محیط های سنتی بازی هم محسوب میشود، ولی بازهم جاه طلبی IO Interactive را به خوبی میتوان در آن دید. در این مرحله مامور شماره 47 نقش یک کاراگاه خصوصی را دارد که فرد مورد هدف در ماموریت، برای حل معمای یک قتل که در املاک انگلیسی اش اتفاق افتاده او را استخدام کرده. مامور 47 میتواند با استفاده از همین پرونده ی قتل به هدف نزدیک شود، به این شکل که میتوانید جرم را گردن یک بیگناه بیاندازید یا حداقل سعی کنید قاتل را حدس بزنید. همچنین میتوانید معما را به درستی و با دقت حل کنید، آنهم با جستجوی املاک و مکان ها و بدست آوردن سرنخ از گفتگو با اهالی محل و متهمین. صد البته که میتوانید این خط داستانی را به کل کنار گذاشته و ماموریتتان را به شکل دیگری انجام دهید.
انتخاب با شماست، ولی طبق معمول مراحل بازی های Hitman، این بازی هم سعی میکند شما را تشویق به تجربه ی دستان های پایان بازش کند. Dartmoor یکی از بهترین تک داستان هایی است که تا به حال IO Interactive در یکی از مراحل بازی های خود گنجانده – البته اگر به عنوان Sandbox یا جهان باز به آن نگاه کنید بازهم به Sapienza نمیرسد، همان مرحله ی دوم بی نقص بازی سال 2016.
تنوع مراحل
گفتم یک مرحله ی غیر معمول هم در بازی Hitman 3 وجود دارد، مرحله ای که به سنت های این بازی پایبند نیست. معمولا قبل از مراحل مقداری اطلاعات به شما داده میشود – که تمامش هم درباره ی همان هدف اصلی شماست – ولی در یکی از مراحل Hitman 3 اصلا نمیدانید هدفتان چه کسانی هستند. در عوض این مرحله یک بازی مرگبار موش و گربه بین مامور 47 و تعدادی از همکارانش است – هرکدام از این قاتل های موجود در نقشه سعی دارد دیگری را زودتر پیدا کرده و بکشد، این مرحله در یک محیط وسیع و با وجود تعداد زیادی مردم در حال رفت و آمد رخ میدهد – هرکدام از این مردم میتوانند یکی از همان قاتلین باشند. این مرحله برای من حس یک نامه ی عاشقانه به طرفداران بازی Hitman را دارد، آن هم با حذف تمام جوانب بازی و تمرکز روی اصلی ترین عناصر آن – که البته به خوبی با فضا و حس حال مامور شماره 47 جور است.
میدانم که احتمالا طرفداران بازی به این مرحله واکنش های متفاوتی خواهند داشت. مراحلی با سیر اعمال خطی معمولا بیشترین نقد را به خود اختصاص میدهند. ولی راستش را بخواهید برای من خیلی هم خوشایند بود. این مرحله دقیقا بر اساس طرز پیشروی و کارگردانی داستان بازی Hitman 3 ساخته شده. انگار که این مرحله ساخته شده تا مثل یک کاتالیزور عمل کرده و سیر جهان باز مراحل دیگر را به فضای داستان کارگردانی شده ی بازی متصل کند، و در این امر هم فوق العاده است. ضمنا بازی Hitman 3 قسمت پایانی یک سه گانه است، قسمتی که این سه گانه در آن به نتیجه ی نهایی میرسد، سه گانه ای که در طول نسخه های مختلفش انواع و اقسام محیط های عالی Sandbox را برای بازیکنان مهیا کرده بود – و این مراحل میتوانند در Hitman 3 هم وجود داشته باشند، البته اگر صاحب نسخه های قبلی هم باشید. این نکته ی آخر برای بازیکنان تازه وارد مفید است، چون بعضی نکات بازی Hitman 3 بدون داشتن تجربه ای از نسخه های قبلی اش، کاملا نامفهوم هستند. همان مرحله ی آموزشی دو نسخه ی قبل اینجا هم وجود دارد، ولی بعد از آن دیگر خبری از شیب ملایم نیست و شما مستقیما به وسط اقیانوس پرت میشوید.
چیزی که هیچ تغییری نکرده، همان مکانیک های اصلی بازی هستند. بازی Hitman 3 بهترین نسخه از نظر گرافیکی بین بازی های این سری سه تایی است، و در خود بعضی تغییرات را دارد که باعث بهبود کارایی برای بازیکن و بالا رفتن بازده عملکرد وی میشود، ولی در کل همه چیز همانطوری کار میکند که در دو نسخه ی قبلی هم کار میکرد – که در این مورد هم باید بگویم هر سه نسخه بی نقص هستند و احتیاجی به تغییرات عمده در این قسمت ها دیده نمیشد.
اگر فقط بازی Hitman 3 را بخرید و خبری از دو نسخه ی قبلش نداشته باشید هم باید گفت که این بازی یک بازی پر ارزش است، در ازای قیمتش به خوبی عمل میکند و در خود ساعت ها محتوا دارد که میتواند برای شما سرگرم کننده باشد. ولی اگر تمام سه نسخه را تهیه کنید، آن وقت باید اعتراف کرد که داستان های سه گانه ی World of Assassination بدون شک یکی از بهترین داستان های تاریخ بازی های کامپیوتری است که در نهایت حس کامل شدن و تمام شدن را هم به بازی کن منتقل میکند. یک پایان درخور برای مامور 47، گرچه به صورت موقت، داستانی که من را به شدت مشتاق این کرده که ببینم IO Interactive با عناوینی مثل James Bond یا هرچه که برای بعد در آستین دارد چه میکند. هنوز در ماه های اول سال میلادی هستیم، ولی از همین الان میتوانم حس کنم که Hitman 3 یکی از پنج بازی مورد علاقه ی من برای سال 2021 خواهد بود.
علاقهمندان میتوانند برای خرید بازی Hitman 3 از سایت آرسان گیم آن را تهیه کنند، اگر هم میخواهید نسخهی دیلاکس Hitman 3 را داشته باشید، این محصول هم در سایت آرسان گیم قرار دارد.
منبع: آرسان گیم