بررسی بازی Resident Evil 4 HD Edition
هیچ شکی نیست که بازی Resident Evil 4 یکی از بهترین عناوین ترسناک به حساب میآید، حال در این بخش از وبلاگ آرسان گیم به بررسی بازی Resident Evil 4 HD Edition میپردازیم.
شروع بررسی بازی Resident Evil 4 HD Edition
بازی Resident Evil 4 یک بازی قدیمی محسوب میشود، و با این حال هنوز هم بهترین بازی اکشنی است که تا به حال بازی کرده ام. هنوز هم وقتی چهار نفر را با یک گلوله ی شات گان میزنم برایم هیجان آور است، هنوز هم روبرو شدن با یک Iron Maiden قبل از اینکه بدنم را با تیغ های مرگبارش سوراخ کند برایم دلهره آور است. حتی وقتی میدانم که خطری تهدیدم نمیکند هم اضطراب دارم، هنوز هم وقتی بازی اش میکنم با آن موسیقی پس زمینه ی ترسناک و فضای پر فشارش تحت تاثیر قرار میگیرم.
این آپدیت HD جدید بهترین نسخه از بازی Resident Evil 4 است که تا به حال به بازار آمده، البته تقریبا. کاش واقعا بی عیب و نقص بود، ولی واقعا کاملا بدون عیب نیست – بعضی مواقع بازی آهسته میشود و گاهی وقت ها شاهد رخ دادن بعضی مشکلات جزئی در رابط کاربری هستیم، ولی جز اینها این نسخه واقعا عالی است.
اگر منتظر چنین نسخه ای از بازی Resident Evil 4 بودید، بدانید که داستان بازی ملودراماتیک و جذاب است، درست مثل بقیه ی بازی های Resident Evil. قهرمان مو قشنگ ما، Leon Kennedy در اسپانیا فرود میآید تا دختر رییس جمهور را از شهر Los Ganados نجات دهد، روستایی با مردمی که به ویروس آلوده شده اند و حالا این مردم جای زامبی ها را در بازی پر میکنند. بازی ای که در ابتدا به شکلی جاه طلبانه میخواهد ترسناک باشد، بعد از مدت کمی تبدیل به یک تجربه ی دیوانه وار میشود، مخصوصا وقتی روانی ای چاقو به دست به اسم Jack Krauser و آن مرد قد کوتاه به اسم Ramon Salazar وارد میدان میشوند.
نوستالژی ماندگار
با وجود سن زیادش، حس نمیکنم که بازی Resident Evil 4 از مد افتاده باشد. صحنات مبارزاتش انتهایی باز دارند، آن هم به شکلی که به ندرت در بازی های اکشن میبینیم. من مخصوصا عاشق آن آزادی طرز پیشروی به اولین خانه در روستا هستم، و آن قسمتی که در یک کابین با لوییس گیر میافتیم، یا بزرگ ترین اتاق کاخ.
تجربه ی Resident Evil 4 روی کامپیوتر فقط باعث بهتر شدنش میشود. فکر میکردم که دقت هدف گیری بالاتری که بخاطر وجود موس در کامپیوتر وجود دارد به من کمک کند تا بتوانم Headshot های بیشتری بدست آورده و کیف Leon را پر از تیرهای اضافه کنم. ولی حتی در سطح سختی نرمال هم بازی RE4 یک بازی بالانس شده است.
بدست آوردن HeadShot با موس راحتتر است، ولی دشمنان قوی تر به راحتی گلوله ها را میبلعند و وقتی تعداد همان دشمنان معمولی زیاد میشود هم معمولا تیرهایم به خطا میرود. آن زاویه ی دوربین عالی که روی شانه قرار میگیرد باعث میشود وقتی هدف گیری میکنم Leon آسیب پذیر باشد. چندین بار وقتی اهالی Ganados از خارج محدوده ی دیدم سرم خراب شدند شوکه شدم.
همان قبلی
Capcom در این نسخه ی PC از بازی Resident Evil 4 برای محدوده ی دید بازیکن قابلیت جابجایی قرار نداده، البته دست بردن در این سیستم دقیق محدوده ی دید بازی که خط بین خطر و قدرت را برای شما معین میکند، میتوانست به کل آن را بهم بریزد. ضمن اینکه Capcom یک سری قابلیت های ریز برای نسخه ی PC گذاشته، مثل قابلیت چیدن دکمه ها و دستکاری رزلوشن بازی، با این حال بازی در حالت 16×10 خطوط سیاهی در اطرافش دارد و شما هم نمیتوانید تمام دکمه ها را دستکاری کنید. با اینکه استفاده از موس برای شلیک حسی عالی دارد، ولی برای بقیه ی بازی نمیتوان از آن استفاده کرد. مثلا نمیتوانید برای جا به جا کردن وسایل داخل کیفتان از آن استفاده کنید و به جای آن باید از ترکیبی از دکمه های Backspace و Page Up/Page Down برای حرکت یا چرخاندن این وسایل استفاده کنید.
این دکمه های غیر قابل دستکاری هستند. یک مشکل دیگر: دکمه های X و C که در صحنات مبارزه باید از آنها استفاده کنید و بعضی وقت ها هم باید با زدن سریع و پشت سرهم آنها کاری را انجام دهید، دکمه هایی هستند که دسترسی به آنها سخت است، مخصوصا وقتی بقیه ی انگشت ها روی WASD باقی مانده اند تا بتوانید کاراکترتان را حرکت دهید. جای شکرش باقی است که دکمه های خیلی مهمتری هستند که میتوانید جا به جایشان کنید، مثلا من دوست داشتم دکمه ی دویدن را روی موس بگذارم تا بتوانم به سرعت از جایی فرار کنم. بازی Resident Evil 4 از کنترلر کنسول Xbox 360 هم کاملا پشتیبانی میکند، به همراه نشانه های مختص هر دکمه ی آن در بازی.
بررسی بازی Resident Evil 4: گرافیکی بهتر
ولی مهمترین تغییری که Capcom در این نسخه انجام داده – سطوحی با وضوح بالاتر و نرخ فریم 60 بر ثانیه – هر دو از قسمت جزئیات گرافیکی بازی Resident Evil 4 قابل دسترسی و شخصی سازی هستند. بازی به صورت پیش فرض روی حالت HD و 60 فریم بر ثانیه اجرا میشود، ولی حالت عادی بازی و نرخ فریم 30 هم از قسمت جزئیات گرافیکی آن قابل دسترسی هستند.
من با استفاده از سرویس Steam Cloud توانستم بازی Resident Evil 4 را روی دو کامپیوتر با رزلوشن 1920×1200 و 2560×1440 بازی کنم، و فکر میکنم که نور پردازی و ظاهر کاراکترها به خوبی نمایش داده میشدند. تغییر زیادی را در این دو بخش شاهد نیستیم – سطوح با وضوح بالا به معنی این است که محیط ها حتی در رزلوشن 1440 هم واضح هستند – ولی مدل ها هنوز هم به همان شکل شش ضلعی خودشان محدود هستند. بعضی از سطوح زشت و بهم ریخته شده اند، در حالی که برخی دیگر جزئیاتی به شدت بالا دارند و واضح اند. و بعد از تجربه ی بازی در 60 فریم بر ثانیه، حالت اصلی 30 فریم بر ثانیه ی آن به شکل خنده آوری تنبل به نظر میرسید.
نرخ فریم
نرخ فریم قفل شده روی 60 مشکلاتی را به همراه دارد، مثلا اگر چیزی باعث شود که نرخ فریم به چیزی پایین تر از 60 برسد – که رای من چنی باری اتفاق افتاد – بازی به حالت صحنه آهسته درمیآید. صدا و تصویر در این حالت دیگر همزمان نیستند. این اتفاق برای من وقتی میافتاد که افکت های گرافیکی مانند گرمای حول یک شعله ی مشعل وارد صحنه میشدند، یا وقتی چندین دشمن وارد حیطه ی دید من میشدند. ولی چند باری هم در اینمیشن های بازی این اتفاق افتاد که باعث شد صدا و تصویر آنها دیگر همگام نباشد…این اختلاف زمانی صدا و تصویر بعضا حتی به 5 ثانیه هم میرسید. چند بار هم، با اینکه طبق گزارش FRAPS نرخ فریم من روی 60 قفل بود، ولی صدا و تصویر با هم هماهنگ نبودند.
بیشتر این آهسته شدن ها روی کارت گرافیک قدیمی Radeon 5970 اتفاق میافتاد، ولی چندباری هم آنها را روی گرافیک جدیدتر Radeon 7870 و R9 290X تجربه کردم – البته در تمام حالات Anti-Aliasing 2x و Motion Blur فعال بودند. برای یک بازی با این سن نباید قفل ماندن روی نرخ فریم 60 با سخت افزارهای جدید کار سختی باشد، و حتی Radeon 5970 هم خیلی قوی تر از کارت گرافیکی است که در زمان ارائه ی Resident Evil 4 روی GameCube وجود داشت.
پایان بررسی بازی Resident Evil 4
حتی با وجود این مشکلات هم به نظر من این بهترین نسخه ی بازی Resident Evil 4 است. روی رزلوشن 1440 هم واضح و عالی به نظر میرسد، هدف گیری با موس عالی است و در عین حال به بازی هم صدمه ای نمیزند، در عین حال نرخ 60 فریم بر ثانیه هم همانقدر روان است که انتظارش را داشتیم. ضمنا خود Resident Evil 4 هم همانقدر عالی است که همیشه بوده، استانداردی که از خیلی جهات باید بازی های اکشن سوم شخص فعلی را با آن مقایسه کرد. این بازی آنقدر عالی است که اگر Capcom به شکلی بتواند در سالهای آینده نسخه ی 8K آن را تولید کند هم من آن را میخرم.
منبع: آرسان گیم