پیام درون بازی Modern Warfare چیست؟
داستان پشت پرده و درون Modern Warfare و پیام نهایی این بازی چیست؟ با وبلاگ آرسان گیم در بررسی این موضوع همراه باشید.
“صبح یکشنبه در شمال غرب سوریه ، نیروهای ویژه ایالات متحده مخفیگاه رهبر گروه تروریستی داعش را مورد حمله قرار دادند و رهبر یکی از قوی ترین و مهمترین گروه های تروریستی سال های ا خیر را مجبور به عقب نشینی به جریانی از تونل های زیرزمینی کردند. در انتها ابوبکر بغدادی با انفجار جلیقه انفجاری جان خود و سه فرزندش را به دست آتش انفجار سپرد. با نابودی ابوبکر بغدادی این عملیات با موفقیت جهانی روبرو شد”.
تنها ساعاتی بعد و هزاران کیلومتر آن طرف تر، به لطف عملیات های Modern Warfare من شاهد نقش آفرینی نزدیک به بی نقص همین عملیات بر صفحه نمایشگرم بودم. نقش من در این بازی به عنوان گروهبان “کایل گریک” از نیروهای ویژه بریتانیا بود که در یک عملیات متحد با نیروهای آمریکایی به مخفیگاه “عمر سولام معروف به گرگ” رهبر گروه تروریستی خیالی “ال قتالا” در کشور ساختگی اورزیکستان حمله میکنند و او را از صحنه روزگار محو میکنند.
پیام درون بازی Modern Warfare از گفته سازنده
سازنده بازی”Infinity Ward” از اطلاعات محرمانه دنیای واقعی بی اطلاع بودند و تمام داستان بازی از روی عملیات واقعی کشتن بن لادن طراحی شده ولی باید در نظر داشت که کلیات این عملیات ها این روزه شبیه به هم هستند و نمیتوان به طور دقیق اذعان کرد از روی داستان واقعی خاصی ساخته شده است.
Modern Warfare بازگشتی ترسناک به ژانر شوتر محبوب خود است و با بهره گیری از جریان داستانی معروف این سری در کنار گرافیک خیره کننده واقعیات تلخ جنگ را به تصویر میکشد. مانند اجدادش Modern Warfare تلاش میکند بتواند داستان های سیاسی پشت پرده و ژئوپلیتیک ها را با استفاده از نشانه های تصویری ، صداها و گاها شخصیت های داخل بازی به مخاطب منتقل کند.
در عملیات کشتن عمر سولام ، وظیفه شما کشتن با دقت و تفکر دشمنان در هر سه طبقه ساختمان محل اختفای اوست ، این عملیات از معدود عملیات های Modern Warfare است که بر همانند عملیات های واقعی نیروهای ویژه ایالات متحده در دهه اخیر ، در شب جای میگیرد. این نوع عملیات به طور کلی فضای بازی های شوتر داستانی را توصیف میکند ، آرام ، ترسناک ، سنگین و با لحظه های پر هیجان آتش بازی گلوله ها.
روند پیام درون بازی Modern Warfare
به شما فقط دو خشاب داده میشود گرچه نیازی به بیشتر از دو یا سه گلوله برای از پا در آوردن هر یک از ساکنین منزل که اغلب مردان مذکر میان سال خاورمیانه ای، در کنار همسر و کودکان خود است ندارید. بازی شما را مجبور میکند تا اسلحه اتوماتیک صداخفه کن دار خود را بر لبه درها بگذارید و داخل اتاق ها را با استفاده از دوربین دید در شب و لیزر که فقط شما و هم تیمی هایتان قادر به دیدن آن هستید بررسی کنید و هر لحظه دو چشم دید و گلوله ای از اسلحه خود خارج کنید.
طراحی صدا در عملیات های Modern Warfare به گونه واقعیست که پس از شلیک هر گلوله صدای خارج شدن آن از صدا خفه کن اسلحه مانند تیکه آهن در یک نی فلزی و صدای بم افتادن جنازه دشمنان ، مو را به تن هر بنی بشری راست میکند. فقط کافیست به یکی از افراد غیرمسلح شلیک کنید ، بازی برای شما تمام میشود و به اول مرحله باز میگردید این مهمترین قانون جنگ است.
بعد از پاکسازی تمام ساختمان متوجه میشوید که “عمر سولام” در داخل ساختمان نیست و از طریق تونل های زیرزمینی در حال فرار است. شما به دنبال او میروید و بازی از حالت آرام و خوفناک خود به یک اکشن تمام عیار با طعم جنگ تبدیل میشود. هرچیزی که نیروهای مقاومت اورزیکستان، نیروهای ویژه بریتانیا و یار آمریکایی شما ، “فرح” نیست، دشمن شماست.
داستانی پر مفهوم
شما در حال فرار از تکه های گداخته تونل پشت سرتان که در اثر انفجار از بین رفته و در حال تخریب است ، نیروهای دشمن و فلش بنگ های نیروهای خودی میباشید.جلوتر میروید ، عمر را میبینید که در حال انتقال آخرین پیام به دنباله رو های خود است ، یک تیر در سر و تمام ، اما حالا باید سیم های جلیقه انتحاری اورا جدا کنید تا شما را با خودش به دنیای زیرین نبرد. این پایان یکی از عملیات های Modern Warfare است.
در عملیات های Modern Warfare از به تصویر کشیدن درگیری های جنگی دنیای امروز خودداری نشده و بازی با استفاده از نبرد های آهسته ، فضای تنگ و تاریک ، تکنولوژی های جنگی آمریکایی ، کشته شدن افراد بیگناه در حین درگیری و تاکتیک های جنگی شهری که از تاریکی شب بهره میگیرد به شما نشان میدهد ، آدم خوب ها هم گاهی مجبور به استفاده از تاکتیک های کثیف میشوند تا بهترین نتیجه اخلاقی را با کمترین خسارت بدست آورند.
شخصیت ها
“وقتی دستکشت رو در میاری ، ریسک ریخته شدن خون روی دستت رو به جون میخری” شخصیت دوست داشتنی قدیمی ، کاپیتان پرایس خطاب به شاگرد جدیدش “گریک” که بعد از زنده ماندن از حمله تروریستی به سیرک پیکادلی لندن و کشته شدن همرزم ها و فرار تروریست ها ، به یکی از دنباله رو های شیوه جنگی پرایس تبدیل میشود. وظیفه شما به عنوان گریک به دست گرفتن اسلحه و مبارزه با تروریست های واقعی با کمک هم تیمی های خود است ، بدون دستکش.
پیام اصلی در اکثر عملیات های Modern Warfare ، دنیای خاکستری جنگ میان سرباز های حرفه و نیروهای تروریستی و نیاز ایالات متحده به این محدوده برای برقراری صلح جهانی و البته تسلط آن بر باقی کشور ها ، صنعت پیچیده جنگ افزار ها که بر اساس نیاز های اصولی ” لیبرال دموکراسی” آمریکا را در راس هرم قدرت نگاه داشته است وبقیه را مجبور به تبعیت از قوانین آن میکند ، می باشد.
بیشتر بحث ها در مورد عملیات های Modern Warfare پیرامون به تصویر کشیدن چهره های ناخوش آیند و کمتر دیده شده گرچه واقعی جنگ نقش مطرح میشود. بله در بازی مرحله ای وجود دارد که شما توسط آب شکنجه میشوید (Waterboarding) یا در صحنه دیگر به عنوان کودکی “فرح” در حال فرار از یک نسل کشی هستید و باید دشمنان رو از سر راه بردارید ، بله شما میتوانید از “فسفر سفید” که یک ماده شیمیایی کشندست و توسط کنوانسیون ژنو ممنوع شده است ، در قسمت چندنفره بازی به عنوان Killstreak استفاده کنید.
ترس و وحشت
یقینا من هم با نگرانی های پیرامون عملیات های Modern Warfare هم دردی میکنم. صحنه شکنجه شاید در لحظه حس ترس و وحشت جنگ را برایمان به تصویر بکشد ولی اصلا نیازی به آن نیست و مرحله کودکی فرح گرچه با حضور پدر او که درحالت فرزند خود به امنیت است شروع میشود ، ولی از پریشان کنندگی و زشتی صحنه چیزی کم نمیکند و آنرا به یکی از رعب انگیز ترین صحنه های سینمایی تاریخ بازی های ویدیوی تبدیل میکند.
این صحنه باید حس شوند تا دیده. سخت است بخواهیم بگوییم Modern Warfare به اندازه کافی در مورد چیز هایی که در عملیات هایش نشان میدهد تحقیق کرده است و آن هارا به تصویر میکشد ، در عملیات های Modern Warfare بیشتر از المان های شکنجه و نسل کشی استفاده شده تا الگوی صاف و ساده ی ترس و وحشت. در یکی از عملیات ها که با موضوع حمله تروریستی به یک فرودگاه است بازیکنان میتوانند انتخاب کنند که در این مرحله شرکت داشته باشند یا خیر ، البته این چیز جدیدی برای یک بازی کامپیوتری نیست.
با این حال چیزی مه این موارد را تحت الشعاع قرار میدهد زیبایی و جذابیت بازی و دوری نکردن از نشان دادن زشتی های سیاست های خارجی غرب است ، و این چیزیست که بازی از اول به شما قولش را میدهد و در عملیات های Modern Warfare آنرا به خوبی با استفاده از داستان خوب ، بازیگری زیبا ، مبارزه های جذاب به شما تحویل میدهد. این همانچیزیست که یک بازی شوتر اول شخص مدرن باید باشد و اگر شما با اصل کلی این ژانر مشکل دارید که قابل درک هم هست بازی Modern Warfare به شما پیشنهاد نمیشود.
فلسفه سیاسی
اگر واقعا فلسفه سیاسی در این بازی وجود داشته باشد از جمله “کاپیتان پرایس” آب میخورد : “ما کثیف میشیم تا دنیا تمیز بمونه ،ماموریت اینه”. این جمله را کاپیتان پرایس به “گریک” بعد از یکی از عملیات های Modern Warfare که با مانع شدن پرایس از ورود گریک به یک اتاق بازجویی شروع می شود و با نشانه رفتن گریک برای سریکی از رهبران “ال قتالا” تمام میشود ، میگوید و بعد از این سناریو گریک میپرسد :”خط قرمز ما کجاست؟”، پرایس در پاسخ میگوید :”هرجا که نیاز باشد”.
شاید یک بازی با محبوبیت کمتر پرایس را شخصیت بد داستان میکرد که به تمام قوانین پشت میکند تا چیزی که فکر میکند درست است را انجام دهد ولی از ابتدا پیام این بازی این نبوده و نیست ، البته بازی های بعدی این سری شاید چیز دیگری برای گفتن داشته باشند. در واقع سری Call of Duty مانند داستان های جنگی که سعی میکند تعریف کند ، مارا به سمت شخصیت بد داستان در ادامه نسخه ها هدایت میکند. تا زمانی که آمریکا پول به سربازانی مثل پرایس پرداخت میکند ، کسانی برای کشتن وجود دارند و تا زمانی که گیمر ها بازی های سری ندای وظیفه را میخرند بازی برای ساختن وجود دارد.
دروغ گفته ام اگر بگویم که بعد از اتمام بازی وقتی که “کیت لزول” یکی از ماموران CIA ، رهبر جدید گروه ال قتالا را معرفی میکند، حس عجیبی در من شکل نگرفت. ایالات متحده البغدادی را کشت و چند روز بعد ترامپ از کشتن نفر شماره دو او خبر داد.
پیام آخر درون بازی Modern Warfare
شاید داعش حذف شود و چیز جدیدی جای آن را پر کند سری Call of Duty بخصوص عملیات های Modern Warfare که خیلی قبل از کشتن البغدادی به بازار عرضه شد، به بهترین شکل ممکن این چرخه زشت و وحشی را به تصویر میکشد.
منبع: آرسان گیم