بررسی بازی Resident Evil Village
با بلاگ آرسان گیم در بررسی بازی Resident Evil Village همراه باشید. بازی Resident Evil Village با یک صحنه ی خشن و در عین حال زیبا شروع میشود، قهرمانمان Ethan Winters (که از Resident Evil 7 با ما همراه شده) و همسرش Mia در حال آماده کردن شام و نگهداری از کودکشان به نام Rosemary هستند.
اتفاق بدی رخ میدهد – نمیگویم چه اتفاقی، چون قسمت مهمی از داستان است و قرار است برایتان خیلی شوکه کننده باشد – و چیزی نمیگذرد که Ethan خودش را در دهکده ای دور افتاده و گیر کرده در برف میبیند و حالا باید فرزند به گروگان گرفته شده اش را پیدا کند.
مقدمه ای سریع، ناگهانی، ولی تاثیر گذار که در همان ابتدا شما را متوجه خطرات کرده و آن حالت خشن و دیگر آزار این دهکده را به خوبی به نمایش میگذارد. با ما در بررسی بازی Resident Evil Village همراه باشید.
دهکده ای در بررسی بازی Resident Evil Village
هیچوقت در بازی اسمی از دهکده ای که بازی در آن اتفاق میافتد برده نشده، ولی طبق چند سرنخی که در بازی میتوان بدستشان آورد احتمالا این منطقه متعلق به کوه های پر برف رومانی باشد. خود دهکده پر شده از خانه هایی چوبی و سنگی که معلوم نیست چطور هنوز سرپا هستند، زمین های کشاورزی و بعضا کلیسای ده.
بر فراز دهکده یک قصر سیاه ایستاده که برج هایش آنقدر بلند هستند که نوکشان تا داخل ابرها رفته، نشانه هایی از خرابه های تاریخی هم هست، که نشان از تاریخچه ی طویل و عجیب این منطقه دارد. در کل این منطقه زمینه ای مناسب با اتمسفری ترسناک، خشن و رازآلود است – مکانی که دوست دارم تمام گوشه های تاریک و خیسش را بگردم.
Ethan به نظر آدم خسته کننده ای میاید که همیشه درباره ی اتفاقات دور و برش مردد است و هیچوقت حرف جالبی برای گفتن ندارد. همین هم باعث شده که قهرمان ایدهآلی نباشد، ولی همین عادی بودن بیش از حدش باعث شده که رفتارهای غیرعادی این دهکده و ساکنینش بیش از پیش به چشم بیایند.
خانواده ی Baker در نسخه ی قبل خیلی قابل درک تر بودند، اما حالا Capcom قسمت منفی شخصیت های منفی بازی اش را به شدت تقویت کرده. همینجور که Ethan در حال گشتن به دنبال دخترش Rose است، با یک خون آشام به شدت بلند قامت و خوش پوش مواجه میشود، همچنین با یک مرد که بخاطر تغییرات ژنتیکی به ماهی بیشتر شبیه است، یا یک عروسک قاتل و چیزهای عجیبی شبیه به اینها.
بازی Resident Evil Village فقط یک بازی ترسناک نیست
چیزی که درباره Resident Evil Village دوست دارم این است که این بازی هیچوقت به اینکه فقط یک بازی ترسناک باشد بسنده نمیکند. دخمه ی هرکدام از افراد شرور بازی نگاهی خاص به خود به این ژانر دارد، از مبارزه های پر هیجان و یک نفس با خیل دشمنان گرفته تا ترس های روانی که باید در مدت زمان های طولانی تر تحملشان کنید.
این بازی مملو از ایده های جذاب و جالب است که همیشه به یادتان خواهند ماند، اید هایی که مرتبا در حال تغییرند تا همیشه راهی برای بالا بردن ضربان قلبتان و بیرون کشیدنتان از آن ناحیه ی امن روانی پیدا کنند. و باید اعتراف کنم که بازی Resident Evil Village میتواند این روند را تا پایان بازی به خوبی حفظ کند.
هر قسمت بازی Resident Evil Village آنقدر با قسمت های دیگر متفاوت ساخته شده که انگار این بازی یک گلچین از تمام عناصر و ژانرهای ترس است. البته اعتراف میکنم که چنین نکته ای ممکن است باعث شود برخی مواقع حس کنید که این بازی آنقدرها روی هدفش متمرکز نیست، انگار که قسمت های مختلف بدن بازی را با ناشیگری تمام به هم کوک زده باشند.
برخی اوقات حس میکنید که Capcom ایده های بخش های مختلف این بازی را از قبل داشته و درست در لحظه ی آخر فهمیده چطور باید آنها را بهم بچسباند. ولی این تنوعی که در بازی هست ارزشش را دارد. در حقیقت شما هرگز نمیدانید که چه چیز عجیب دیگری را قرار است بر سرتان خراب کنند.
همین نکته نه تنها این بازی را به متنوع ترین بازی Resident Evil در تاریخ تبدیل کرده، که احتمالا ترسناک ترینشان هم همین Resident Evil Village است. یکی از بهترین نمونه های این بحث هم قلعه ی Donna Beneviento است، یک عروسک ساز که جزو حاکمان دهکده هم هست.
بررسی بازی Resident Evil Village: بازیای از جنس ترس
در خانه ی خاک گرفته و پر سر و صدایش – که پر از تکه های ترسناک عروسک ها چشم سیاه، در حالات مختلف است – شما باید از چند فاز مختلف از لحظات به شدت ترسناک که کمتر کسی درباره شان حرف زده عبور کنید، که در نهایت این صحنات به رویارویی ای ختم میشوند که احتمالا ترسناک ترین لحظه ی تاریخ بازی های Resident Evil باشد.
در قسمتی دیگر Lady Dimitrescu شما را تعقیب میکند – همان خون آشام قد بلندی که برایتان گفتم. قصر او که متعلق به قرن 15 میلادی است، از راهروهای تمیز و زیبایی ساخته شده که به اتاق هایی تاریک ختم میشوند، که این اتاق ها هم تزییناتی فاخر دارند با نور کم سوی شمع روشن شده اند.
اتمسفر این محیط واقعا سنگین است، و دیدن سایه ی بلند قامت عظیم این خانم – که برای رد شدن از درب هایی که برایش بسیار کوچک هستند باید خودش را مچاله کند – به شکل عجیبی وحشتناک است. همینطور که در تعقیب شماست، باید دنبال اشیای مختلفی برای باز کردن درب اصلی بگردید، که این قسمت شامل حل معماهایی ساده و به یاد سپردن نقشه ی قلعه هم هست.
قلعه ی Dimitrescu شاید یکی از بهترین نمایش های قابلیت های بصری بازی Resident Evil Village هم باشد – البته تمام بازی به شکلی باور نکردنی زیباست. تمام محیط ها به شدت جزئیات بالایی دارند و نورپردازی عالی در آنها انجام شده که در کنار آن لایه ی خشونت روی تمام اجسام، حس ترس را به بهترین شکل منتقل میکنند.
با کیفیت بترسید
بازی به نرمی اجرا میشود، حتی در رزلوشن های بالا، ضمن اینکه فن آوری Raytracing باعث خلق برخی از زیباترین بازتاب های نور در تاریخ بازی های کامپیوتری، در این عنوان شده است. مدل کاراکترها هم بی نقص هستند، با آن چهره های طبیعی و واکنش های قانع کننده شان به طرز وحشتناکی طبیعی به نظر میرسند. صداگذاری انگلیسی کاراکترها کمی مصنوعی است، ولی اکثر مواقع با شخصیت های این کاراکترها به خوبی جور درمیآید.
این قصر و قلعه ی عروسک ساز خاطره ساز ترین قسمت های بازی Resident Evil Village هستند، ولی کاش از برخی مناطق دیگر استفاده ی بیشتری میکردند. از یک طرف خوشحالم که Capcom اصراری به زیاده روی در استفاده از ایده هایش ندارد و بعد از مدتی به کل کنارشان میاندازد تا چیز جدید دیگری را به بازیکن معرفی کند.
این باعث تازه و غیرقابل پیش بینی بودن همه چیز میشود. ولی از طرف دیگر برخی اوقات به انتهای قسمتی از بازی میرسیدم و با خود میگفتم “تمام شد؟!” انگار که دوست داشتم به من وقت بیشتری برای درک اوضاع داده میشد قبل از اینکه درون ماجرای دیگری انداخته شوم.
موجودات وحشی و ترسناک به نام Lycan
جاهای دیگر بازی Resident Evil Village، ترس خیلی سریعتر است. در حالی که بازی Resident Evil 7 فقط یک نوع دشمن داشت – همان موجوداتی که بیشتر شبیه به توده های گوشت و خون بودند – این بازی از یک نوع موجودات وحشی و ترسناک به نام Lycan استفاده میکند. این موجودات در اشکال مختلف سرتان خراب میشوند.
شما باید مدام تاکتیک خود را برای شکست دادنشان عوض کنید. Lycan های معمولی آنقدرها قوی نیستند، ولی سریع و مقاوم اند، همین هم باعث میشود بتوانند از فاصله های دور روی شما بپرند یا از ساختمان ها و دیوارها بالا بروند – چیزی که باعث خلق یک سری مبارزات سریع و سرگرم کننده شده.
از نظر من Lycan های اصلی زیادی کارتونی بودند، جوری که نمیشد بگویم برایم ترسناک هستند، ولی نسخه هایی که در مراحل بعدی بازی با آنها روبرو شدم خیلی ترسناک تر هستند. در نیمه ی پایانی بازی Resident Evil Village به برخی موجودات برمیخوریم که بعضا به شدت ترسناک اند.
مثل موجوداتی که توسط آزمایش های شیمیایی تولید شده اند و بجای دست درل دارند، مردانی که قطعات بزرگ فلز به داخل گوشتشان پیچ شده و از آن به عنوان زره استفاده میکنند و چیزهای ترسناک مشابه اینها. این موجودات باعث میشوند آن توده های گوشت و خون بازی Resident Evil 7 را به کل فراموش کنید.
با اینکه بیشتر زمان بازی Resident Evil Village در مکان های تنگ و باریک میگذرد، ولی برخی توقات هم شما را به محیط های باز که برای مبارزات ساخته شده اند میبرد. اینجا میتوانید بشکه های قابل انفجار را ببینید که میشود دسته های دشمنان را به سمت آنها کشاند، سقف هایی که میتوانید از آنها بالا بروید.
معماهای ساده در بازی Resident Evil Village
خانه هایی که برای پنهان شدن میتوانید به داخلشان بروید و لوازم خانه هایی که میـوانید برای جلوگیری از ورود Lycan ها، آنها را در راهروهای ورودی و پشت درب ها بگذارید. این قسمت ها هم به شدت هیجان انگیزند ولی به اندازه ی قسمت هایی که لازم نیست آنقدرها شلیک کنید، یا اصلا نمیتوانید شلیک کنید، سرگرم کننده نیستند. بازی Resident Evil Village یک بازی FPS خوب است، ولی هروقت Capcom بجای اکشن روی محیط و اتمسفرش تمرکز کرده نتیجه بازی بهتری از کار در آمده.
با این حال به نظر میرسد که سازندگان بازی علاقه شان به معماها را به کل از دست داده اند. تعدادی معما در این بازی هم وجود دارند، ولی به شدت ساده هستند و انگار که راه حلشان تمام مدت به شما خیره شده. به عنوان کسی که همیشه از معماهای سخت بازی های Resident Evil لذت برده، چنین چیزی برایم کمی مایوس کننده است.
البته همین نکته باعث شده که بازی سرعت بالاتری داشته باشد، چون حالا معماهای کمتری جلوی سرعت مبارزات و پیشروی بازی را گرفته اند. ولی من از این مزاحمت ها لذت میبرم و حس میکنم بازی Resident Evil Village میتوانست از کمی طولانی تر شدن منفعت ببرد. من در مدت 11 ساعتی که برای تمام کردنش لازم داشتم حتی یک بار هم جایی – یا پشت معمایی – گیر نکردم.
بررسی بازی Resident Evil Village: شخصیت Duke
Ethan همراهان بسیار اندکی در این دهکده دارد و آنها هم معمولا بعد از ملاقات با Ethan به شکل وحشتناکی میمیرند. ولی یک کاراکتر رازآلود به نام The Duke به عنوان یک شخصیت دوستانه همیشه هست. او یک فروشنده با شخصیتی جذاب است و به نظر میرسد همیشه یک قدم از شما جلوتر است.
در یک محیط جدید از یک پیچ رد شوید تا ببینید که آنجا ایستاده و به آرامی در حال سیگار کشیدن است؛ همچنین او هر گنجی که پیدا کرده باشید را از شما خواهد خرید.
The Duke همچنین میتواند اسلحه های شما را ارتقا دهد، یا از مواد خام برایتان خوراکی هایی بسازد که باعث بالارفتن قدرت، جان یا سرعت حرکت شما میشوند – این ارتقا ها همیشگی هستند. همینطور که در دهکده میگردید به انواع مختلف جانوران زنده برمیخورید، جانورانی مانند خوک ها، گوسفند ها، مرغ ها و بعضا ماهی هایی که در حال بیرون جهیدن از رودخانه هستند.
اگر به آنها شلیک کنید میتوانید از آنها گوشت بدست بیاورید، که بعدا میتوانید از Duke بخواهید با استفاده از آن، برایتان مقداری از آن منوی لذیذش را درست کند. این فقط یکی از مامورت های جانبی و کارهایی است که میتوانید در کنار ماموریت اصلی انجام دهید، همین کارها هستند که باعث شده اند بازی Resident Evil Village حس خطی بودن نداشته باشد، حتی با این وجود که داستان مسیری تقریبا خطی را دنبال میکند.
رسیدن به Duke در بازی Resident Evil Village به من همان حس آرامشی را میدهد که در اتاق های امن بازی های Resident Evil قدیمی داشتم. شانسی برای نفس کشیدن و استراحت، جمع کردن قوا، مرتب کردن کیف بهم ریخته ام و ذخیره کردن بازی در نزدیک ترین دستگاه تایپ. بله دستگاه های تایپ برگشته اند، ولی این بار برای استفاده از آنها احتیاجی به جوهر ندارید.
مدیریت کنید
مرتب کردن کیف یکی از بخش های اصلی بازی است اما فقط محدود به اسلحه ها، تیرهایشان و بسته های کمک های اولیه میشود. در این بازی خبری از جعبه ی آیتم های جادویی نیست، پس اگر یک اسلحه بیش از اندازه بزرگ است و جایی بیش از حد را اشغال کرده شما فقط یا باید آن را بفروشید یا با پرداخت بهایی اندازه ی کیفتان را بیشتر کنید.
آیتم های مهم مانند کلید ها و اشیای دیگری که برای حل معماها به آنها نیاز دارید، در قسمت دیگری که کاملا جدا بوده و حجم بی پایانی دارد ذخیره میشوند – که این نکته یکی از کارهایی است که در بازی Resident Evil Village انجام شده تا آن سیستم کیف های قبلی بازی های Resident Evil را بهبود بخشد.
گنج ها هم هیچ فضایی را اشغال نمیکنند، پس میتوانید هرچندتا جمجمه ی شیشه ای که دلتان خواست را با خود حمل کنید. باید اعتراف کنم که دلم برای آن سیستم قدیمی تنگ میشود، آن موقع برداشتن یک کلید به معنی قربانی کردن یک اسلحه یا آیتم های قابل استفاده ی دیگر بود، ولی این به معنی گذراندن وقت کمتر در منوی کیف برای مرتب سازی و پیدا کردن فضای باز برای قرار دادن آیتم هاست – که این هم به معنی بالاتر رفتن سرعت کلی بازی میباشد.
RE7 یا Resident Evil Village
در مقایسه با RE7، بازی Resident Evil Village ساختار جذابتری دارد. یک مربع بزرگ در وسط دهکده حکم مسیر اصلی را بازی میکند، تمام مکان های بزرگ و اصلی داستان بازی از اینجا بوسیله ی یک سری کلید قابل دست یابی هستند. ضمن اینکه این میدان یک منطقه ی امن هم هست، درست مانند تالار اصلی شهر در RE2 و شما به دفعات به آن برمیگردید.
اینجا یک دسترسی سریع و آسان به The Duke دارید و در کنارش هم مسیرهایی وجود دارند که هرکدام به دخمه ی یکی از هیولاهای بازی ختم میشوند. این دهکده چندین منطقه ی مخفی را هم در خود جا داده، که هرکدام مقداری بخش های اضافه ی داستان، گنج های نایاب و Miniboss هایی را در خود دارند. در واقع محتوای این مناطق همان جوایزی هستند که بخاطر جستجوی نقشه ی بازی نصیبتان میشود.
با اینکه بازی RE7 مانند یک شروع دوباره بود که قرار بود بقیه ی بازی ها از آن پیروی کنند، ولی بازی Resident Evil Village بخش هایی دارد که روی داستان های بزرگتری تمرکز کرده و آنقدر بزرگ هستند که در نهایت روی تک تک بازی های این سری تاثیر خواهد گذاشت.
اگر شما هم از طرفداران این سری هستید و فکر میکنید که چند بازی اخیرش آنطور که باید درباره ی این دنیا و اتفاقاتش توضیحاتی نداده، باید بدانید که بازی Resident Evil Village شما را ناامید نخواهد کرد. ولی نکته اینجاست که این بازی مانند بازی های RE ثبلی شما را با داستان های بی ربط و جدید بمب باران نمیکند.
اتفاقات این بازی بزرگ و مهم هستند، ولی به آرامی در پس زمینه مخفی میشوند و اجازه میدهند که داستان Ethan به تنهایی بدرخشد.
بازی Resident Evil Village به اتمام برسانید
تمام کردن داستان برایتان یک فروشگاه را باز میکند که میتوانید با پول درون بازی ای که توسط بدست آوردن Achievement های بازی بدست آورده اید از آن چیزهای اضافه خرید کنید. این چیزهای اضافه شامل بازگشت سری بازی های Mercenaries هم میشود – یکی از عناوین پر طرفدار بازی های Resident Evil که به صورت زمانی انجام میشد.
در نسخه ی بازی Resident Evil Village شما میتوانید بین مراحل از The Duke آیتم و اسلحه بخرید ولی بغیر از این تغییر شبیه به همان حالتی که بعد از RE4 معروف شد باقی مانه است. یک حالت New Game+ هم داریم، که به شما اجازه میدهد ارتقاها و اسلحه های خودتان را از بازی قبلی به این بازی جدید که سطح سختی بالاتری هم دارد بیاورید.
پایان بندی بررسی بازی Resident Evil Village
بازی Resident Evil Village ممکن است به شکل بدن بهم دوخته شده ی چندین بازی به نظر برسد، ولی قدرت و تنوع ایده هایش، کیفیت هنری اش و تاریکی اتمسفر سنگینش به خوبی این مشکلش را از یادتان خواهند برد.
این یک بازی جاه طلبانه ی ترسناک است ک هآمده تا ایده هایش را روی شما امتحان کند، ولی در عین حال خاطرات پر شکوه نسخه های قبلی را هم از یاد نبرده است – مخصوصا RE4 را. خیلی از عناصر بازی سال 2005 را میتوان اینجا دید، از آن فروشنده ی جذاب و ارتقاهای اسلحه ها گرفته تا آن محیط بیرون شهری و مردمان هیولایش.
ولی در نهایت، بازی Resident Evil Village بازی ای خاص است که هویت خاص خودش را دارد و عناصری که از نسخه های پیشین قرض گرفته باعث نمیشود که این هویت تغییر کند. این یک بازی ترسناک با کیفیت در نوع خود است، همچنین Resident Evil Village مدرکی بر این است که بازی های Resident Evil بعد از 25 سال هنوز هم قابلیت ترساندن، هیجان انگیز بودن و شوکه کردنمان را دارند.
پیشنهاد می کنم برای تجربه ترس بازی های Resident Evil این نسخه جدید یعنی Resident Evil Village را از فروشگاه آرسان گیم تهیه نمایید. یادآور می شود این بازی در ریجن های مختلف برای پلتفرم استیم در فروشگاه آرسان گیم موجود است. ممنون تا اینجا با بررسی بازی Resident Evil Village همراه ما بودید.
منبع: آرسان گیم