بررسی بازی Mass Effect: Legendary Edition
در بیستم نوامبر 2007 اولین نسخه از سری بازی های Mass Effect ارائه شد (تاریخی که بعدها در تقویم بازیکنان به نام روز Mass Effect نامیده شد). بازی ای که شروعی بر سری بازی هایی فضایی در سبک سوم شخص بود و باعث شد صنعت بازی سازی دچار تحولی عظیم شود، این بازی میلیون ها نسخه فروخت و باعث شد تصورات بازیکنان از طرق مختلف تعامل با داستان یک بازی به کل دگرگون شود. به چهاردهم ماه می سال 2021 برگردیم، حالا بعد از چند گام اشتباه – مانند بازی Mass Effect: Andromeda – شاهد ارائه ی بازی Mass Effect: Legendary Edition هستیم، بازی ای که احتمالا بهترین راه ورود به دنیای جادویی این سری است. با هم به بررسی بازی Mass Effect: Legendary Edition می پردازیم.
این بازسازی نه تنها شامل تمام بسته های الحاقی سه گانه ی اصلی است – البته بجر بسته ی الحاقی Pinnacle Station که برای بازی شماره ی یک ساخته شد و نبودش چندان ضرری هم به بازی نمیزند – که شامل تغییرات زیادی هم هست که باعث شده این بازی به بازی ای مدرن تبدیل شود. از بالانس اسلحه ها گرفته تا تغییرات در گیم پلی و قول هایی حول تغییرات در وسیله ی نقلیه ی مشهور این بازی یا همان MAKO، حال باید دید این بازی ارزشش را دارد که از انتخاب های Paragon استفاده کنیم، یا همگی باید نسبت به آن Renegade بوده و دعا کنیم Mass Effect 5 مایوس کننده نباشد!
بررسی بازی Mass Effect: Legendary Edition بیشتر روی بازی اصلی یا همان نسخه ی ابتدایی سری بازی های Mass Effect تمرکز دارد. همچنین این بررسی توسط یکی از طرفداران قدیمی این بازی انجام شده. من تمام بازی ها را به محض ارائه انجام دادم و هرکدام را چندین بار و با انتخاب های مختلف تمام کردم. همچنین من ترجیح میدهم که از دسته برای بازی کردن استفاده کنم، چون وقتی سراغ موس میروم هدف گیری ام به کل نابود میشود.
خرید بازی Mass Effect: Legendary Edition
بازی Mass Effect: Legendary Edition یک Remaster است
همین ابتدا بگویم که این بازی ها فقط و فقط Remaster یا بازسازی هستند. هیچ محتوایی که از قبل حذف شده بوده در این نسخه اضافه نشده و هیچ تغییری هم در روابط بین کاراکترها داده نشده است. ولی خب مادها برای چنین روزهایی ساخته میشوند و امیدوارم به زودی شاهد ارائه ی آنها برای بازی Mass Effect: Legendary Edition باشیم.
اولین نکته اینکه حالا صفحه ی ساخت کاراکتر بین تمام بازی ها مشترک است، پس اگر دوست دارید فرمانده Shepard شما در تمام داستان شکل ظاهری یکسانی داشته باشد، حالا میتوانید این کار را انجام دهید. حتی توسعه دهندگان کاری کرده اند که فرمانده Shepard زن بازی Mass Effect 3 – که خیلی هم معروف بود – از همان ابتدا در تمام بازی ها به صورت پیش فرض وجود داشته باشد. خیلی خوب است که تمام قابلیت های شخصی سازی از همان ابتدا در اختیارمان است.
از همان ابتدای بازی، در همان انیمیشن ابتدایی، بهینه سازی های گرافیکی بازی Mass Effect: Legendary Edition واضح هستند. با جزئیات سطوحی که حالا بهینه شده اند، نور پردازی و رزلوشن بالا، این بازی حالا خیلی شبیه بازی Mass Effect 3 شده – گرچه نور پردازی اش بهتر از آن است. تفاوتش نسبت به وقتی که من این بازی را روی Xbox 360 تجربه کردم آنقدر زیاد است که به نوعی باعث میشود انیمیشن های از قبل ضبط شده ی بازی در برابرش ضعیف به نظر برسند. اگر جزو بازیکنان تازه وارد به این دنیای فضایی هستید، بازی Mass Effect: Legendary Edition برایتان مانند یک بازی نسل فعلی خواهد بود – یا حداقل نسل قبلی، در صورتی که بازی های کنسول های PS5 و Xbox Series S را تجربه کرده باشید. ولی برای بازیکنان قدیمی این سری، حس گرم و دلپذیر خاطرات خوب گذشته را خواهد داشت. حقیقتش من از اینکه نتوانستم از نسخه ی Pre-release خودم عکسی تهیه کنم کمی ناراحت هستم، ولی همین الان هم در تلاشم که عکس های خوبی تهیه کرده و تفاوت بازی های قدیمی و نسخه ی جدید را نشان بدهم. هنوز هم آن توقف های عجیب نسخه ی اصلی و حرکات لبهای عجیب بازی های قدیمی وجود دارند، گرچه در مورد حرکات لب و دهان شاید زیاد از حد سخت گیری کرده باشم، چرا که فقط یکبار و روی یک کاراکتر انسان شاهدش بودم.
اسلحه در Mass Effect: Legendary Edition
به محض اینکه پایم به زمین رسید مشغول آزمایش اسلحه ها شدم. اولتر از همه، وقتی اسلحه ی خود را بیرون میکشید، دوربین نزدیکتر به پشت شما قرار میگیرد – مشابه بازی های Mass Effect 2 و 3 – که باعث شده حس مبارزات بهتر باشد. و بعد از چند شلیک با هرکدام از اسلحه ها میتوانم با اطمینان بگویم که این یک ارتقای بزرگ نسبت به بازی اولیه است. صدای اسلحه ها قدرتمند تر است و وزن بیشتری هم دارد تا باعث شود حس کنید اسلحه های شما قدرتمندتر هستند – برعکس نسخه های اصلی که اسلحه ها ضعیف بودند و حس میکردید تفنگ آبپاش دستتان گرفته اید. همچنین خیلی خوب است که حالا میتوانید از سایت هدف گیری تمام اسلحه ها به صورت پیش فرض استفاده کنید. اگر در نسخه های اصلی در کلاس های Vanguard بازی کرده باشید، میدانید که فقط میتوانستید با اسلحه های Pistol و Shotgun هدف گیری کنید و میدانید این امر چقدر بازی با کلاس هایی جز Soldier را سخت میکرد. ولی پناه گرفتن پشت موانع، با اینکه نسبت به بازی های اصلی خیلی بهتر شده، ولی میتوانست بهتر باشد. بله انتقادم حرفی سخت گیرانه بود.این نسخه ی بازی Mass Effect آنقدر بهینه سازی شده که از یک یک بازی کاغذی RPG به یک بازی سوم شخص تمام عیار با المان های RPG تبدیل شده است.
البته هوش مصنوعی هنوز هم کمی احمق است. حتی در همان بازی اول هم میتوانستم Ashley را ببینم که وسط میدان جنگ ایستاده و مشغول جذب گلوله ها به صورتش است، در عین حال قصدی هم برای پناه گرفتن نداشت و وقتی به او دستور پناه گرفتن میدادم هم اطاعت نمیکرد!
ولی برای یک لحظه هم شده، بیایید فقط روی این تمرکز کنیم که رابط کاربری بازی Mass Effect: Legendary Edition چقدر خوب است، بررسی من نشان می دهد نه تنها بیشتر شبیه رابط کاربری Mass Effect 2 و 3 شده، که خیلی هم تمیزتر از نسخه ی قدیمی است و میزان جان و سپرتان را در کنار وضعیت هم تیمی هایتان را به خوبی نمایش میدهد.
اما برسیم به نقطه ی اشتراک نگرانی تمام طرفداران بازی های Mass Effect یعنی MAKO. این تپه ی آشغال اصلا قابل هدایت نبود، فنربندی اش مانند یک توپ پر باد روی آب عمل میکرد و آنقدر کند بود که باعث شد خیلی از طرفداران حول این نکته که اصلا چرا باید در بسته ی الحاقی Liar of the Shadow Broker وجود داشته باشد شوخی هایی بکنند. حتی نسخه ی بهینه شده ی آن در Mass Effect: Andromeda هم آنقدرها جذاب نبود. ولی MAKO ای که در Mass Effect: Legendary Edition داریم؟ خدا را شکر که هزاران برابر بهتر است. وزن اضافه شده به آن و فرمان پذیری اش آنقدر تغییر کرده که باعث شده حالا این وسیله ی نقلیه یکی از سرگرم کننده ترین قسمت های بازی باشد – گرچه وجود Booster ها هم به این امر کمک کرده است.
حالا برویم سراغ بازی های Mass Effect 2 و 3. این بازی ها از نظر ظاهری – حتی با استانداردهای امروزی – بازی هایی زیبا بودند و برای همین هم آنقدرها نیاز به دستکاری در آنها حس نمیشده. با این حال تغییرات ریزی را میتوان در جای جای آنها دید که باعث شده تجربه ی این عناوین خیلی بهتر شود. حقیقتا نمیتوانم بیشتر از این درباره ی آنها بگویم. این دو عنوان واقعا بازی های عالی ای هستند و برای اینکه تبدیل به بهترین نسخه های سه گانه ی Mass Effect شوند به دستکاری های جزئی نیاز داشته اند که BioWare با خوشحالی برایشان انجامش داده.
خب، بازی Mass Effect 3 بزرگ ترین ناامیدی این بازسازی را در خود دارد: حالا دیگر خبری از حالت Multiplayer در این عنوان نیست. آن حالت Horde Mode که میتوانستید به عنوان موجودات مختلف در کلاس های مختلف بازی کنید و به چیزی تعیین کننده به نام Galactic Readiness در حالت تک نفره کمک میکرد. بخش جذابی بود، همین نکته که بالاخره میتوانستید به عنوان موجودی بجز انسان بازی کنید بزرگترین نکته ی مثبتش بود…حتی میتوانستید یک Volus Biotic God بسازید و دشمنانتان را با آن منفجر کنید – طرفداران قدیمی بازی میدانند چه میگویم. با این حال باید اعتراف کنم که من دلم برای این حالت تنگ نشده و آنقدرها جای خالیش را حس نمیکنم.
در همان زمانی که بازی Mass Effect 3 ارائه شد هم همه بازیکنان به حالت چند نفره اش دسترسی نداشتند و خود من به عنوان یکی از آنها مجبور بودم برای رسیدن به حد نهایت Galactic Readiness به سختی تلاش کنم. اما حالا، با بالانس شدن این بخش بازی، بازیکنان با راحتی خیلی بیشتری میتوانند به تمام پایان های بازی دسترسی داشته باشند و حتی لازم نیست هر سه نسخه ی بازی را تمام کرده باشند. با این حال، حذف بخش چند نفره باعث شده جای خالی چیزی در Mass Effect 3 حس شود، گرچه بازهم ترجیح میدهم این عنوان را به همین شکل تمام کنم تا دو الی سه سال منتظر ارائه ی بخش چند نفره ی آن باشم.
البته تغییرات ریز زیادی در کل این بازسازی وجود دارند که جدای از ظاهرش هستند. زوایای دوربین در خیلی از صحنات تغییر کرده و دیگر شاهد زوایای بی ربط در مکالمات و انیمیشن ها نیستیم، گرچه بیشتر مردم متوجه این تغییرات نمیشوند مگر اینکه مثل من و با تمام دقت نسخه های اولیه را بازی کرده باشند.
سخن آخر
سیستم من یک کامپیوتر تقریبا مناسب است، ولی بازی Mass Effect: Legendary Edition بدون هیچ مشکلی در نرخ فریم 60 رویش اجرا میشد – این نرخ فریم قابل ارتقا به 120 هم هست، بررسی ها مشخص کرده که زمان بارگذاری بازی هم به شدت نسبت به بازی های اصلی کم شده، به ندرت مجبور خواهید شد بیش از چند ثانیه صبر کنید و حتی آن آسانسور سواری های نسخه ی اولیه بازی Mass Effect که بخاطر زمان زیادشان مشهور شده بودند را هم میتوانید بعد از چند ثانیه رد کنید. حالا این قسمت ها بیشتر شبیه به یک آسانسور سواری شده اند تا یک پنهان سازی هوشمندانه ی صفحه ی بارگذاری!
من که در طول تجربه ی بازی Mass Effect: Legendary Edition به هیچ مشکلی برنخوردم. البته بجز یک پرش دایلوگ کاراکترها، یکبار هم سایه ی Shepard در آسانسور از بدنش جدا شد.
در مجموع بازی Mass Effect: Legendary Edition یک بازسازی عالی از آن سه گانه ی رویایی است که در خود آنقدر تغییرات زیادی را جا داده که حس تازگی دارد و آنقدر از منظر بازیکن به آن توجه شده که بهینه سازی های انجام شده در آن باعث شده بتوانم با اطمینان بگویم که Mass Effect: Legendary Edition بهترین راه تجربه ی این سه گانه و ورود به دنیای علمی تخیلی اش است.
و MAKO…MAKO بالاخره افتضاح نیست…همین یک نکته برای خرید بازی Mass Effect: Legendary Edition کافیست.
منبع: آرسان گیم