بررسی بازی Days Gone
در بررسی نسخه ی PC بازی Days Gone میخواهم جمله ای بگویم که احتمالا باعث بوجود آمدن بحث های زیادی خواهد شد، من معتقدم که بازی Days Gone یکی از آن بازی هایی است که آنطور که باید مورد توجه واقع نشده. احتمالا خیلی ها با نظرم مخالف باشند، حداقل نظر خود من در باره ی آن، همانطور که از نقدی که درباره ی آن در چند ماه ابتدایی ارائه اش نوشتم، منفی بود. در هر صورت، با اینکه میتوانم شروع به شمردن نکات مثبتش کرده و دلیل اینکه باور دارم کمتر از استحقاقش مورد اقبال واقع شده را برایتان بیان کنم، ولی ترجیح میدهم تمرکزم را روی نسخه ی PC آن و کار بی نقصی که توسعه دهندگانش در این نسخه انجام داده اند بگذارم.
قبل از اینکه سراغ جزئیات کار برویم، باید بگویم که بازی Days Gone بعد از چند بروزرسانی برای PS4 خیلی بهتر شده، حالا یک نقشه ی محتوا داریم – چیزی که برای بازی های تک نفره خیلی غیر معمول است – و حتی یک بروزرسانی برای افرادی که میخواهند بازی را روی PS5 بازی کنند هم وجود دارد. من خودم این نسخه را بازی نکرده ام، ولی چیزی جز حرف های مثبت از افرادی که تجربه اش کرده اند نشنیده ام. همه از کاری که Bend برای بازیکنان این کنسول کرده تعریف میکنند و از نرخ فریم 60 بازی و آن رزلوشن داینامیک 4K میگویند. خیلی ها ممکن است از اینکه بازیکنان PC محتویات و قابلیت های بیشتری که احتمالا روی نسخه ی PS5 به خوبی کار کنند، دریافت میکنند شاکی باشند، ولی یادتان باشد، بازیکنان PC برای این قابلیت ها پول پرداخت میکنند و در به خاطر همین هم چیزی که دریافت میکنند در برابر نسخه ی PS5 خیلی عالی است.
دنیای بسیار زیبای زامبی
برویم سراغ بررسی نسخه ی PC بازی Days Gone ، باید همینجا اعتراف کنم که من از همان لحظه ی اول شوکه شده بودم. بعد از اینکه درباره ی بروزرسانی نسخه ی PS5 شنیدم با خودم فکر کردم که بهتر بود Sony ارائه اش را نسبت به ارائه ی نسخه ی بهینه شده ی PS4 آن به تعویق بیاندازد، چون با این تفاسیر توانایی تبدیل شدن به یکی از بازی های خوب کنسول های جدید را داشت. ولی چیزی که نسخه ی PC نشانم داد باعث شد تمام آن مباحث را فراموش کنم. حتی صفحه ی شروع بازی هم مانند شیشه تمیز و بی نقص است، با آن موتور Deacon که به زیبایی در مرکز صفحه و روی یک بزرگ راه مخروبه در Oregon قرار گرفته و آن برگ ها که به آرامی در اثر باد به اطراف میروند، همگی زیبا هستند. بله قبلا تمام اینها را دیده بودم، ولی حالا احساس میکنم که قبلا این صحنه را از پشت محافظ صفحه نمایشی که تار شده بوده دیده ام.
قسمت عالی اش این است که این شفافیت در تمام بازی وجود دارد. تپه های مواج Farewell در Oregon واقعا زیبا هستند و مانند الماسی تراش خورده میدرخشند. این بازی قبل از این بروزرسانی هم به اندازه ی کافی زیبا بود، ولی حالا زمین تا آسمان فرق کرده. نسخه ی PC بازی Days Gone از رزلوشن تمام 4K پشتیبانی کرده و همه چیز در این حالت بدون نقص کار میکند. سیستم من مجهز به یک کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3080 است و از یک مانیتور Viotek با رزلوشن 1440p استفاده میکنم و بازی Days Gone در این سیستم بیشتر شبیه یک رویای زیباست. همه چیز به شدت با جزئیات است و سطوح مختلف به زیبایی تمام نمایش داده میشوند. البته حداقل سیستم مورد نیاز بازی یا حتی سیستم پیشنهادی اش هم آنقدرها بالا نیست، گرچه برای رسیدن به نرخ فریم های بالا به یک سیستم خوب نیاز دارید، ولی اگر نرخ فریم برایتان مهم نیست این تنها چیزیست که لازم خواهید داشت:
حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Days Gone:
Processor: Intel Core i5-2500K@3.3GHz or AMD FX 6300@3.5GHz
Graphics card: Nvidia GeForce GTX 780 -3 GB- or AMD Radeon R9 290 -4 GB-
Memory: 8 GB RAM
Storage (SSD recommended): 70 GB
سیستم پیشنهادی برای اجرای بازی Days Gone:
Processor: Intel Core i7-4770K@3.5GHz or Ryzen 5 1500X@3.5GHz
Graphics card: Nvidia GeForce GTX 1060 -6 GB- or AMD Radeon RX 580 -8 GB-
Memory: 16 GB RAM
Storage (SSD recommended): 70 GB
نرخ فریم بازی Days Gone
در بخش بعدی بررسی بازی Days Gone حرف از نرخ فریم ها میزنیم، این قسمت شاید شوکه کننده ترین قسمت بازی Days Gone روی PC باشد. مردم بخاطر بروزرسانی این بازی روی PS5 و نرخ فریم 60 آن خیلی خوشحال بودند، اما حالا نسخه ی PC یک گام فراتر از این مرز گذاشته. Bend با این نسخه قابلیت حذف حد بالای نرخ فریم را به بازی اضافه کرده و تا Days Gone را در این حالت تجربه نکنید نمیفهمید که چه میگویم. من قابلیت Frameview که Nvidia ارائه داده را فعال کردم تا نگاهی به نرخ فریمم بیاندازم و با اینکه در انیمیشن ها این عدد خیلی پرش داشت ولی در خود بازی توانستم در بسیاری از مواقع حد متوسط 130 تا 140 را تجربه کنم. بله، کارت گرافیکم 3080 است و بخاطر قدرتش خیلی به من کمک میکند، ولی فراموش نکنید که من تمام جزئیات را در بالاترین حد ممکنشان گذاشته بودم. پس گمان میکنم اگر نرخ فریم هم برایتان خیلی مهم باشد، میتوانید با کم کردن سطح برخی جزئیات – که تعدادشان هم خیلی خیلی زیاد است – هم گرافیک بازی را بالا نگه داشته و هم نرخ فریم بالایی را روی کارت گرافیک های ضعیفتر تجربه کنید. همچنین یک لغزاننده برای محدود کردن میدان دیدتان هم دارید که وقتی چندین زامبی دنبالتان افتاده باشند میتواند خیلی به کار آید. دلم میخواست کهاینجا هم مثل نسخه ی کامپیوتر بازی Horizon Zero Dawn نشان دهنده ای برای میزان استفاده از حافظه ی کارت گرافیک وجود داشت، ولی این چیزی نیست که توسعه دهندگان نتوانند بعدها به بازی اضافه کنند.
با اینکه از تمام چیزهایی که در این بسته گیرم آمده خوشحالم ولی تنها چیزی که ناراحتم میکند این است که Nvidia هنوز برای قابلیت های DLSS و Ray Tracing خود بروزرسانی ویژه ای برای این بازی ارائه نداده. Bend هم هرگز نگفته که در آینده خبری از DLSS در بازی Days Gone مخواهد بود، ولی عدم وجودش در ابتدای ارائه به نظرم چندان دلچسب نیست، مخصوصا که عنوان اختصاصی Sony در سال قبل – Death Stranding – از همان ابتدا این قابلیت را داشت. جوری که DLSS بازی ها را تغییر میدهد واقعا جذاب است و تقریبا نرخ فریم بیشتر بازی ها را هم تا دو برابر بالاتر میبرد. مانیتور من نهایتا میتواند 144 هرتز را نمایش دهد و کامپیوترم هم به راحتی قالیت ارائه ی 130 فریم بر ثانیه را دارد، ولی مطمئنم که افرادی که خوره ی بازی هستند از نرخ فریم 200 تا 300 بدشان نمیآید.
خب به Ray Tracing میرسیم و میدانم که اینجا خبری از این قابلیت نیست، ولی باور دارم که بازی Days Gone با این قابلیت میتوانست واقعا بدرخشد. بازی Metro Exodus در بروزرسانی اخیر خودش این قابلیت را اضافه کرده و همین باعث شده تمام قسمت های بازی کمتر مصنوعی باشند و بازیکن را بیشتر به دنیای واقعی نزدیک کنند. بله، بازی Metro Exodus از همان اول هم بازی زیبایی بوده و هست، ولی بهینه سازی هایی که 4A Games در نسخه ی Enhanced Edition در آن اعمال کرده باعث شده اند که این بازی از زمین به آسمان برود. حس میکنم که این مورد برای Days Gone هم میتوانست اتفاق بیافتد، کاری که توسعه دهندگان برای این بازی کرده اند واقعا عالی است، ولی اضافه کردن Ray Tracing مانند اضافه کردن خامه به کیک تولد میبود. البته Bend در صفحه ی سوالات متداولش حرفی از این قابلیت نزده، پس حدس میزنم نقشه ای هم برای ارائه اش ندارد.
قابلیت های جالب دیگری هم وجود دارند، مثل پشتیبانی از مانیتورهای خیلی پهن، پشتیبانی از موس و کیبورد – در کنار پشتیبانی از انواع کنترلرها – Achievements برای افرادی که به اینجور چیزها علاقه دارند و آنقدر قابلیت دستکاری و شخصی سازی گرافیک بازی که حتی باورتان هم نمیشود. ما همه عاشق حالت عکاسی در بازی ها هستیم و نسخه ی بازی Days Gone هم حالا آمده تا با گرافیک فوق العاده زیبایش عکس هایتان را تبدیل به زیباترین هایی که تا به حال گرفته اید کند. حتی خود من هم چندان دنبال این قابلیت نیستم ولی پس از امتحان کردنش در بازی Days Gone نسخه ی PC باید اعتراف کنم که احتمالا در آینده تبدیل به یک عکاس بازی های کامپیوتری شوم. تمام اینها باعث کشیده شدن علاقمندان به سمت PC میشوند، گرافیک بهینه در کنار تمام محتوایی که PlayStation برای این بازی به صورت اختصاصی در اختیار گرفته بود باعث شده بازی Days Gone همان بازی ای باشد که عاشقش بودید، منتهی حالا در یک بسته ی کامل و بی نقص.
منبع: آرسان گیم