بررسی بازی BIOMUTANT
بازی BIOMUTANT شما را به یک دنیای تازه، جذاب همراه با خلافیتهای بسیار زیاد خواهد برد. با بررسی این بازی در سایت آرسان گیم همراه باشید.
فکر میکنم اولین بار حوالی سال 2017 بود که اسم بازی BIOMUTANT را شنیدم، آنهم وقتی بود که در PAX Prime به گیشه ی THQ Nordic رفته بودم. در اصل برای این آنجا رفتم که درباره ی بازی Darksiders 3 کمی مطلب جمع کنم و کسی که درحال صحبت با او بودم از من خواست که دموی بازی جدیدشان را امتحان کرده و درباره اش نظر بدهم، بله درست حدس زدید، آن بازی BIOMUTANT بود. در آن نمایشگاه که مملو شده بود از انواع و اقسام دموها و نسخه های نمایشی، آن دمو مانند یک معجزه بود. با اینکه چیزی بین 5 تا 10 دقیقه بیشتر زمان نداشت ولی من هر روزی که به نمایشگاه سر میردم دوباره بازی اش میکردم، حتی برخی مواقع مجبور میشدم برای تجربه ی دوباره اش در صفی طولانی منتظر بمانم. حتی در همان حالت دمو هم کنترل شخصیت عالی بود، داستان شوخی های جذابی داشت و قابلیت های کاراکتر، با وجود عجیب بودنشان، حس خوبی داشتند…مخصوصا وقتی وسط مبارزات از آنها استفاده میکردید. اگر شما هم مصل من اسم این بازی را شنیده و تاریخچه اش را دنبال کرده باشید، میدانید که بعد از آن سال بازی BIOMUTANT وارد یک چرخه ی تاخیر در ارائه ی طولانی شد که آنهم به دلیل این بود که سازندگان بازی آن طور که دلشان میخواست به هدفشان در ساخت بازی ای که بتوانند به آن افتخار کنند نرسیده بودند و ناشران هم، که همان THQ Nordic است، سعی نکردند سازندگان را زیر فشار قرار داده و باعث ارائه ی اثری نیمه تمام شوند – و من چقدر خوشحالم که مجبور شدم این مدت را صبر کنم، چون حالا سازندگان بازی که همان استودیو Experiment 101 است، بازی ای را ارائه داده اند که شاید یکی از بهترین بازی هایی باشد که تا به حال تجربه کرده ام.
بازی BIOMUTANT یک شاهکار واقعی
دنیای بازی BIOMUTANT دنیایی است که انسان در آن جایی ندارد. بخاطر یک سری اتفاقات آخر الزمانی، دنیا به چیزی شبیه به دنیاهای آخر الزمانی بازی های دیگر تبدیل شده، با این تفاوت که حیوانات دگردیسی شده و تبدیل به موجوداتی با خصایص انسانی شده اند. البته وجود نداشتن انسان ها به این معنی نیست که این دنیا مشکلی ندارد. خیر، درخت زندگی در چرخه ای از مرگ تدریجی است و قبیله های مختلف این دنیا به جناح های مختلفی با ایده ها و اهداف مختلف تبدیل شده اند که هرکدام قصد دارد در این دنیای در حال مرگ مسیر خودش را برود. برخی امیدوارند که بتوانند این دنیای در حال مرگ را نجات دهند، برخی دیگر میخواهند به روند مرگش سرعت ببخشند. برخی میخواهند غول های این دنیا را از بین ببرند و برخی دیگر سعی در کنترلشان دارند. این به این معنی نیست که خوب و بد به راحتی از هم قابل تشخیص باشند، به عنوان بازیکن انتخاب های شما و مسیری که انتخاب میکنید بر روی مسیری که این دنیا به خود میگیرد و پایان بازی کاملا موثر است. وقتی شروع به کشف این دنیای زیبا بکنید متوجه میشوید که باید با خطرات محیطی دنیای بازی بجنگید، از مسیر منحرف شده و آیتم های مختلفی جمع کنید و در مبارزات متعدد با ساکنین این دنیا در بیوفتید. همه ی اینها در راستای هدفی است که خودتان تعیینش میکنید – شما نجات دهنده ی این دنیا هستید یا نابود کننده اش؟ بخش جذاب بازی BIOMUTANT این است که حق این انتخاب تمام و کمال با شما خواهد بود.
خلق کاراکتر و مهارت ها
مانند تمام بازی های دیگری که کاراکتر شخصی سازی شده دارند، در ابتدای بازی BIOMUTANT هم باید کاراکتر خودتان را بسازید – که اینجا یک موجود پشمالوی سنجاب مانند است که قابلیت های انسانی دارد. اینجا شش بخش متفاوت داریم که پنج تایشان روی ظاهر کاراکتر موثر هستند. هرچه دارید را خرج Intelligence کنید و کاراکترتان سری شبیه بادنک خواهد داشت، اینجاست که معنی کله تخم مرغی را میفهمید. Agility باعث میشود بدن کاراکترتان ظریف و آماده برای سرعت باشد در حالی که اگر دوست دارید آرنولد زمانه باشید میتوانید همه چیز را خرج Strength کنید. ولی آنقدرها هم نگران اینکه امتیازهایتان را خرج چه چیزی میکنید نباشید چون بعد از هر Level Up میتوانید یکی از این قسمت ها را افزایش دهید. با این حال اگر مثلا دوست دارید از قابلیت های جادویی بازی استفاده کنید – که اینجا اسمشان Psi است و از چیزی به عنوان Ki Energy به عنوان منبع نیرویشان استفاده میکنند – و همه ی امتیازهایتان را در Strength گذاشته اید، احتمالا تجربه ی جذابی نخواهید داشت چون با این کار منبع انرژی بسیار محدودی در اختیار دارید، به این معنی که هر جادوی شما احتمالا فقط یکبار قابل استفاده خواهد بود و سرعت برگشت انرژی Ki هم برایتان بسیار پایین است که کار را سخت تر میکند. در کنار این قسمت ها، میتوانید رنگ پوست کاراکترتان را انتخاب کرده و برایش مقاومت هایی نسبت به برخی عناصر طبیعی مانند سرما و گرما را هم داشته باشید.
همچنین باید یک کلاس هم انتخاب کنید. کلاس انتخابی شما، اسلحه هایی که بازی را با آنها شروع میکنید را معین میکند و برایتان یک درخت مهارت فراهم میکند که میتوانید امتیازهایتان را در آن گذاشته و قابلیت های کاراکترتان را افزایش دهید. این کلاس ها شامل Dead-Eye، Commando، Psi-Freak، Saboteur و Sentinel میشوند. اگر بازی را به صورت Pre-Order خریداری کرده اید یک کلاس اضافه به نام Mercenary هم در اختیار خواهید داشت – که تنها کلاس با قابلیت استفاده ی همزمان از دو اسلحه از همان ابتدای بازی است. با اینکه میتوانید این توانایی را روی تمام کاس ها باز کنید ولی داشتنش از همان بتدا روی کلاسی که برای داشتنش باید پول پرداخت کنید، آنهم در بازی ای که برای بازی کردنش باید خریداری اش کرده باشید، کمی تاثیر منفی روی رای نهایی من برای این بازی تقریبا بی نقص است. هر کلاسی توانایی خاص خودش را هم دارد، یکی زره بیشتری دارد و دیگری سرعت بیشتر، یا مصرف انرژی کمتر در زمان جاخالی دادن ها.
با این حال، ساخت کاراکترتان محدود به همین صفحه نمیشود. همینطور که در دنیای بازی به دنبال Mutation ها میگردید و Level Up میشوید، راه های بیشتری را برای همگام سازی سبک بازی کاراکترتان با سبک شخصی خودتان هم پیدا خواهید کرد. در کنار 10 امتیازی که در هر بار Level Up شدن به شما داده میشود، Psi Point، Skill Point و Mutation Point را هم دارید. میتوانید Mutation ها را در دنیای بازی BIOMUTANT و در جعبه های سبز رادیواکتیو پیدا کنید، یا با کشتن هیولاهایی که در مناطق تاریک به آنها برمیخورید، این Mutation ها یک سری قابلیت های متنوع و ویژه را برایتان باز میکنند که از خنده دار ولی قابل استفاده – مانند Mucus Bubble یا Turtle Form – شروع شده و تا به شدت قابل استفاده – مانند Mothmouth که باعث میشود دشمنانتان برای مدتی با هم بجنگند – میروند.
Psi Point ها کمی فرق میکنند و من متوجه شدم که این امتیازات وقتی داده میشوند که انتخاب مهمی انجام دهید، انتخابی که بر اساس خوب و بد بودنش روی بازی و مسیرش تاثیر بگذارد. قابلیت های جادویی یا Psi بازی BIOMUTANT پشت مانعی به نام Affinity قرار دارند که همان مقدار امتیازاتی است که شما بر اساس انتخاب هایتان کسب کرده باشید و برخی از این قابلیت ها برای یاد گرفتن نیاز به مقدار مشخصی از این امتیاز دارند. با این طرز کار، بازی به شما برای پایدار بودن شکل انتخاب هایتان جایزه میدهد – اگر بین انتخاب های خوب و بد مدام رفت و آمد کنید احتمالا بدست آوردن تمام قابلیت های Psi سخت یا حتی غیرممکن باشد، مخصوصا قابلیت هایی که قوی تر هستند و نیاز به امتیاز بالایی هم دارند.
در نهایت Skill Point ها را داریم، که طبق معمول با Level Up کردن بدستشان میآورید. از این امتیازات میتوانید برای باز کردن قفل Combo ها برای اسلحه های مختلف استفاده کنید، چه اسلحه های قبیله ای باشند، اسلحه های مبارزه از نزدیک یا دور، که باعث میشود بازیکن قبل از تعویض اسلحه اش کمی در انتخابش تامل کند چون ممکن است بعد از تعویض متوجه شوید هیچ Combo ای برای استفاده ندارید.
مبارزات و اکتشافات
قسمت بزرگی از بازی BIOMUTANT شامل نوعی از اکتشافات و مبارزه میشود. چه دنبال قسمت های مختلف برای ساخت یک آیتم جدید باشید، در شهری متروکه پرسه میزنید تا آیتم پیدا کنید یا فقط دارید به سمت هدف بعدی ماموریتتان میروید، مطمئن باشید که به دشمنان برمیخورید. پایه ی اصلی تمام مبارزات بازی BIOMUTANT بر اساس کانگ فو است – که اینجا اسمش به Wung-fu تغییر پیدا کرده – ورزشی رزمی که ترکیبی از حرکات سریع، جاخالی و حمله با اسلحه های دور برد و از نزدیک است. مثلا میتوانید یک سری حرکات این چنینی داشته باشید: جاخالی به عقب برای فرار از دشمنان و همزمان شلیک به آنها با استفاده از اسلحه ی دور برد، سپس پرش به داخل جمعشان برای اینکه کارشان را با حرکات شمشیر بزرگتان تمام کنید. با اینکه چنین چیزی میتواند حداقل روی کاغذ جذاب باشد، ولی اگر هنگام انجامش حس خوبی ندهد میتواند باعث شود که فکر کنید بازی کنترل خشکی دارد. ولی اصلا نگران نباشید، چون Experiment 101 تمام تلاشش را کرده تا بهترین شکل از ایده ای که داشته را در بازی پیاده سازی کند.
در بیشتر بازی هایی که تجربه کرده ام، وقتی به بخش مبارزات میرسم حس خستگی میکنم، چون این قسمت ها بیشتر شبیه موانعی برای پیشرفت من در بازی هستند تا هر چیز دیگر. با این حال در بازی BIOMUTANT با آغوش باز به استقبال این قسمت ها میروم. مبارزات در بازی BIOMUTANT در یک کلام فوق العاده سرگرم کننده هستند. بین تفنگ هایتان، اسلحه های مبارزه از نزدیک و توانایی های مختلف (مثل Mutation ها و توانایی های Psi) آنقدر انتخاب دارید که هر مبارزه را میتوانید به شکلی کاملا متفاوت از دیگری پیش ببرید و انجام پشت هم حرکات مختلف این اسلحه ها باعث خلق Combo هایی میشود که هر کدامشان توانایی ایجاد یک هرج و مرج کامل را دارند. هر اسلحه حس وزن و تاثیر ضرباتش را به خوبی منتقل میکند و آن Combo هایی که در بازی بدست میآورید، مبارزات را سرگرم کننده و چالش بر انگیز میکنند – گرچه اینجا خبری از آزار و اذیت هایی که ناشی از بی تجربگی با اسلحه ی جدید است، نیست.
دنیای بازی BIOMUTANT هم خیلی بزرگ است و تقریبا 8 کیلومتر مربع مساحت دارد، که البته هر سانتی مترش از مکان هایی برای کشف و آیتم هایی برای تصرف تشکیل شده. در هیچ کدام از اکتشافاتم در این دنیا این حس را نداشتم که در حال کار بی نتیجه ای هستم، چون در پایان همیشه چیزی پیدا میکردم که ارزش زمان صرف شده را داشت، گرچه این اکتشافات در بازی BIOMUTANT آنقدرها هم طولانی نیستند که بتوان آنها را زمان بر توصیف کرد. حتی اگر تمام امتیازاتتان را هم در Agility نگذاشته باشید هم کاراکترتان توانایی حرکات خیلی سریعی دارد و حتی میتواند برای کسب سرعت بیشتر روی چهار دست و پا هم حرکت کند. در عین حال یک سری موجودات و حیوانات هم در بازی وجود دارند که میتوانید آنها را رام کرده و با سوار شدن بر آنها سریعتر به مقصدتان برسید. به اینها وسایل نقلیه ای را هم اضافه کنید که برای مبارزه با غول های بازی که در حال صدمه زدن به درخت زندگی هستند میسازید (تا به حال شده دلتان بخواهد وقتی جلیقه ی پرنده تنتان کرده اید با یک گربه ی عظیم الجثه بجنگید؟ بله چنین چیزی اتفاق میافتد). چیزی نمیگذرد که میفهمید باید اطراف را بررسی کنید، ورودی های مخفی پیدا کنید و تلاش کنید پا به محیط هایی بگذارید که در بازی های دیگر معمولا سراغشان نمیرفتید.
از ساخت آیتم ها برایتان بگویم …
دنیای آخر الزمانی بدون اسلحه های عجیب و غریب که نمیشود. چنین اسلحه هایی را در Fallout و FarCry New Dawn دیده ایم که در کنارشان قابلیت ارتقا هم وجود داشت. برای بیشتر ما بازیکنان همان اسلحه ها کاملا کافی هستند، ولی نه برای بازی BIOMUTANT. اگر بگویم سیستم ساخت اسلحه در این بازی خیلی عمیق است هم حق مطلب را بیان نکرده ام. در این بازی به معنای واقعی کلمه میلیون ها ترکیب وجود دارد که میتوانید با استفاده از چیزهایی که در اطراف پیدا میکنید تمامشان را بسازید.
ذکر این نکته هم ضروری است که در بازی BIOMUTANT تمام اسلحه ها را باید از صفر بسازید. تقریبا اکثر زرهی که در این بازی خواهید داشت را از روی دشمنان مختلف تصاحب میکنید و همچنین اکثر آیتم هایی که برای تقویت زره نیاز دارید را. ولی برای ساخت اسلحه در ابتدا به یک قسمت اصلی نیاز دارید، این همان قسمتی است که کارکرد اسلحه ای که میخواهید بسازید را دیکته میکند. قرار است یک اسلحه ی تیز و سبک باشد که با یک دست قابل حمل است؟ یا میخواهید یک اسلحه ی خرد کننده و گرز مانند که با دو دست حمل میشود باشد؟ ضمن اینکه اصلا نباید تفنگ های مختلف را فراموش کنیم، مانند اسلحه های کمری، مسلسل ها و تک تیر اندازها. قسمت های دیگر که اسلحه ی شما را شکل خواهند داد بستگی به همان نوع اسلحه خواهند داشت. یک تفنگ معمولی نیاز به یک دسته، قسمت اصلی و لوله دارد – گرچه بعدا به چیزهایی مثل قنداق، خشاب و دوربینی که احتمالا اسلحه ی شما را به یک تک تیر انداز کشنده تبدیل میکنند، یا یک اسلحه شبیه شات گان، هم بر میخورید. یا شاید دلتان بخواهد بعد از نصب آن دسته روی شمشیرتان، میخ هایی که پیدا کرده اید را هم روی این برش دهنده ی پنیر عجیبی که در سطل زباله پیدا کرده بودید ببندید. احتمالات مختلف برای ساخت اسلحه ها در بازی BIOMUTANT بی پایان هستند و این بازی برای تمامشان هم اسم مشخصی دارد، به این صورت که اسامی اسلحه ها بر اساس ترکیب قطعاتی که استفاده کرده باشید انتخاب خواهد شد. پس تعجب نکنید اگر در نهایت اسلحه هایی مانند Singularity Squazrapster داشته باشید یا اسلحه ی دیگری به نام Flurp.
ضمنا تمام اسلحه ها در هر زمان که بخواهید قابل تغییر هم هستند، گرچه برای این کار باید مواد اولیه ی لازم را داشته باشید – که در ماجراجویی هایتان این مواد به راحتی قابل اکتساب هستند. میتوانید قنداق ها و لوله ها را عوض کنید و قسمت اصلی را ثابت نگه دارید، یا حتی قسمت اصلی را هم عوض کرده و از یک نوع به نوعی کاملا متفاوت بروید. همانطور که گفتم احتمالات بی نهایت هستند و میتوانید همه چیز را ارتقا هم بدهید. شاید ترکیب دلخواهتان از اسلحه و زره را پیدا کرده اید و علاقه ای به تعویضشان ندارید. در گوشه کنار دنیای بازی BIOMUTANT، بسته هایی برای ارتقای کیفیت و نایابی آیتم های مورد استفاده ی شما وجود دارد، پس حالا میتوانید تمام مدت به همان شکل باقی بمانید – گرچه اگر این مسیر را انتخاب کنید باید بگویم که قسمت بزرگی از بازی را از دست داده اید.
قبیله ها در بازی BIOMUTANT
برای این قسمت عمدا میخواهم کمی گنگ صحبت کنم چون نمیخواهم چیزی را لو بدهم، ولی قسمت هایی در قبیله ها هست که برای بازی BIOMUTANT جزوی قسمت های اصلی محسوب میشود. همانطور که خواهید فهمید، قبیله های بازی قبل از این اتفاقات تحت رهبری یک نفر با هم متحد بوده اند. این فرد به آنها ورزش Wung-Fu را آموخته و به آنها یاد داده چطور از اسلحه ها استفاده کنند. بعدها قبیله ها از هم جدا میشوند و مرزهای این جدایی را اسلحه هایی که در هنگام جوانی انتخاب کرده اند مشخص میکند. در همان ابتدا دوتا از این قبیله ها به شما معرفی میشود و بازی از شما میخواهد در جنگ قبیله ها یکی از آنها را حمایت کنید. البته این انتخاب همیشگی نیست و با کشف مکان قبیله های مختلف و فهمیدن اهدافشان میتوانید قبیله ی قبلی خود را ترک کرده و به قبیله ای دیگر بپیوندید.
چه تصمیم بگیرید که میخواهید قبیله ها را با سیاست و دیپلماسی زیر یک پرچم با هم متحد کنید یا این کار را با جنگ انجام دهید، در نهایت دسترسی به اسلحه های این قبیله ها برای شما فراهم میشود که همراه با خودش سبک مبارزه و Combo های خاص را هم دارد. این اسلحه ها در دنیای بازی BIOMUTANT یکتا هستند – هرگز نمیتوانید چیزی شبیه به اینها را بسازید پس شاید بهتر باشد که از آنها نگهداری کنید. اولین اسلحه ای که بدست آوردم یک چوب بود که Combo هایی چرخشی داشت و واقعا لذت بخش هم بود. بعدها دستم به یک بومرنگ و یک تیر و کمان هم رسید، البته هنوز خیلی چیزها برای کشف کردن وجود دارد.
سخن آخر
بازی BIOMUTANT تا حد ممکن با محتوا پر شده. همانطور که سازندگان بازی گفته اند، در تست های قبل از ارائه چیزی بین 50 تا 60 ساعت طول کشیده تا آن را تمام کنند. طبق تجربه ی شخصی میتوانم بگویم که این ادعا کاملا درست است. شرط میبندم که خیلی از بازیکنان که به Speedrunner ها معروفند برای تمام کردن بازی به زمان بسیار کمتری احتیاج خواهند داشت، ولی برای من که دوست دارم تمام جزئیات بازی را تجربه کنم و از آن لذت ببرم – طبق میزانی که تا به حال از نقشه آزاد کرده ام و میزان محتوایی که در بازی وجود دارد – بازی تا به حال 50 ساعت طول کشیده…و من حتی نزدیک به پایانش هم نیستم. بازی BIOMUTANT سه خط داستانی مرتبط بهم دارد و در کنارش داستانی عظیم را هم روایت میکند که برای دانستنش باید خودتان دست به اکتشافات بزنید. پس باید گفت محتوای آن به اندازه ای هست که بازیکنان را سرگرم کرده و برای مدت ها آنها را پای نمایشگرها میخکوب کند.