بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite
در همان مرحله ی اول در بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite، به چنان تعدادی از موجودات فضایی معروف این سری به نام Xenomorph برخوردیم که حتی در مجموع فیلم های این سری هم بی سابقه بود. این بازی سوم شخص اکشن، اضطراب فرار از چنگال های این موجودات شکارچی فضایی را با هیجان مقاومت و از بین بردن آنها، که به صورت موج به موج سرتان خراب میشوند، عوض کرده است. با این کار، حسی از ترس را ایجاد میکند که تا به حال در این فرنچایز امیدی به دیدنش نداشتیم. با اینکه یک بازی بی نقص نیست، ولی بازی Aliens: Fireteam Elite یک گام رو به جلو در جهت پیشرفت در سمتی است که تا به حال در این فرنچایز اثری از آن نبود، گامی که در خود یک سیستم پیشروی عمیق، مبارزات اکشن و جذاب و پی در پی و طرز نمایشی دارد که باعث میشود بازی شما را به نوعی میخکوب کند.
درست مانند بازی هایی مثل Left 4 Dead، بازی Aliens: Fireteam Elite هم در یک سری مراحل تقسیم میشود که هرکدام خودشان زیر مجموعه ای از یک فصل بزرگتر هستند. هرکدام از این مراحل شامل دشمنان جدید و قسمتهایی میشود که شما و تیمتان، که از سه سرباز Colonial Marines تشکیل شده، باید با آنها روبرو شوید. داستان بازی هم به شدت به سمت تصاویر و اتفاقات مشهور فیلم های کلاسیک Aliens رفته، اما ماجرای کلی آن تحت تاثیر قسمت های جدید این فرنچایز مانند Prometheus است، به شکلی که در طول بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite شاهد اشاره های مستقیم به این پروژه ی معروف بودیم. در کل داستان بازی چیزی به داستان کلی این فرنچایز اضافه نمیکند، حتی چیز با معنی ای را هم پایه گذاری نمیکند، ولی حس اینکه هر قسمت و هر فصل بازی در نقطه ی حساسی از کهکشان روایت میشود واقعا عالیست.
اکشن بازی های سوم شخص مبنای ساخت تمام چیزهای بازی است، و بعد از بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite باید اعتراف کرد که مبنای قوی ای هم هست. این بازی با سخاوت تمام از انواع اسلحه هایی که در اختیار Colonial Marines هست استفاده میکند، به شکلی که آن اسلحه ی لیزری فقط نوک کوه یخ اسلحه هایی است که میتوانید در این بازی از آنها لذت ببرید. در هر دسته از اسلحه ها شاهد حضور چند سلاح مشهور هم هستیم، مانند آتش افکن پرقدرت و اسلحه های با قابلیت تشخیص دشمن که از سلاح های سنگین پر طرفدارند و یک تپانچه ی نیمه اتومات یا آن شات گان لوله بریده که از بین اسلحه های سبک بازی معروف ترین ها هستند.
هر اسلحه را میتوان با سه قطعه ی الحاقی شخصی سازی کرد، با این کار ضمن قوی تر کردنشان بر ضد دشمنان پرقدرت به آنها قابلیت های خاصی هم میدهید. یکی از قطعات مورد علاقه ی من این است که با هر بار کشتن دشمنان با هدف گیری دقیق، گلوله را مستقیما به خشابم برمیگرداند. این قطعه نه تنها باعث میشود کمی خیالم از کمبود گلوله که معمولا در بازی با آن مواجهیم راحت شود، بلکه باعث میشود در صورت داشتن هدف گیری دقیق به سیم آخر بزنم. این قطعات الحاقی در مجموع روی سطح مبارزه ی شما هم موثر هستند – یک شاخص عددی که نشان دهنده ی قابلیت تهاجمی شماست، مانند چیزی که در بازی Destiny شاهدش بودیم – همین هم باعث میشود که مرتبا سراغ فروشنده ی آنها در دنیای اصلی بازی بروید و در هر مرحله دنیال چیزهای پنهان باشید تا تعداد بیشتری از این الحاقیات را آزاد کنید.
بازی Aliens: Fireteam Elite پنج کلاس را در خود جای داده که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید (چهار کلاس در ابتدای بازی که با تمام کردن داستان میتوانید کلاس پنجم را هم باز کنید)، هرکدام از این کلاس ها قابلیت ها و توانایی های خاص خودشان را در کنار اسلحه های اختصاصی شان دارند. مثلا کلاس Gunner یک جا برای اسلحه ی تهاجمی و یک جا برای CQC در اختیار دارد، که به شما اجازه میدهد یک اسلحه ی لیزری و یک شات گان را با خود به میدان جنگ ببرید. از طرف دیگر، کلاس Tactician فقط از اسلحه های سبک و یک اسلحه ی CQC استفاده میکند، ولی به یک روبات تیبربارچی و یک نارنجک میخکوب کننده هم دسترسی دارد که در مبارزه با تعداد دشمنان زیاد به شدت کارآمد هستند.
با استفاده از یک سیستم مخصوص میتوانید هر کلاس را شخصی سازی کنید، سیستمی که با Level Up شدن شما متغیرهای متفاوت و زیادی را در اختیارتان میگذارد که هرکدامشان به نسبت کلاس متفاوت هستند. نکته ی جالبی که در بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite به آن برخوردیم این بود که برخلاف بازی های دیگر که از سیستم های اینچنینی استفاده میکنند، این عنوان از سیستمی مانند کیف بازی های Resident Evil 4 استفاده کرده. شما یک صفحه ی قسمت بندی شده در اختیار دارید که میتوانید در آن انواع متغیرها را بگذارید، ولی تعداد این متغیرها که هر کدام اندازه و قابلیت مخصوصی دارند محدود به اندازه ی آن کیف است. برخی از این متغیرها را – برای اینکه روی یکی از توانایی های دیگرتان تاثیر داشته باشند – باید در جای مخصوصی از این فضا بگذارید، که باعث میشود پیچیدگی این سیستم بیشتر شده و برای استفاده ی بهینه از این فضا نهایت دقت را بکنید. اولش ممکن است این سیستم کمی عجیب باشد، که البته این موضوع کمی هم به خاطر وجود نداشتن هرگونه راهنما در بازی درباره ی این سیستم است. ولی وقتی که یک مقدار قابل توجه فضا برایتان باز شد، این سیستم تبدیل به قسمت جدایی ناپذیر شخصیت شما برای پیشروی در بازی میشود، که با پیشروی توانایی ها و ترکیب های بیشتری که در سطوح سختی بالاتر لزومی هستند برایتان باز میشود.
تعداد زیاد این توانایی هایی که در اختیار دارید هم به این موضوع کمک میکنند، چون به شما اجازه میدهند در بین مراحل طرز کار یک کلاس را به کل تغییر دهید. وجود چنین چیزی در سطوح سختی بالاتر خیلی حیاتی میشود، چون باید کلاستان را برای هر مرحله و دشمنانی که قرار است با آنها روبرو شوید آماده کنید. مثلا، نقطه ضعف Xenomorph ها آتش است، یعنی اگر روبات Tactician را با آتش افکن کوتاه برد تجهیز کرده باشید شانس موفقیتتان چند برابر خواهد شد. از طرف دیگر، گلوله های کالیبر بالای اسلحه ی تیربار کندش تاثیر بیشتری روی دشمنانی که سرعت حرکتشان کند است دارد؛ چنین چیزهایی باعث میشود درباره ی اسلحه هایی که قبل از هر مرحله انتخاب میکنید به خوبی فکر کنید. هر کدام از کلاس ها به همین شکل قابل دستکاری هستند، میتوانید قابلیت های آنها را به این شکل انقدر دستکاری کنید که تبدیل به چیزی شوند که در توضیحات بازی اصلا وجود نداشته. چیزی که باعث شده وقت گذراندن با یک کلاس و دستکاری اش حس دلچسب موثر بودن در تیم را داشته باشد.
طرز تاثیر اسلحه ی انتخابی شما، کلاس انتخابی تان، و قطعات الحاقی ای که استفاده میکنید روی گیم پلی بازی مستقیمت تحت تاثیر دشمنانی قرار دارد که با آنها روبرو میشوید، که بعد از بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite باید گفت این بازی یک استخر عمیق از انواع موجودات فضایی و روبات ها برای خراب کردن بر سرتا دارد. برخی از این دشمنان مکانیک های کلاسیک را با خود دارند – که حتی از روی اسمشان هم قابل فهم است. مثلا Prowler دوست دارد روی سقف ها پنهان شده و ناگهان روی شما بپرد، در حالی که Burster بعد از کشته شدن منفجر شده و بک یک استخر اسیدی تبدیل میشود. ولی برخی دیگر هم هستند که مکانیک هایی کاملا جدید به بازی میآورند که باید به آنها دقت کرد. مثلا The Drone (که همان نوع Xenomorph از فیلم های کلاسیک Aliens است) از لوله ها بیرون میخزد و بعد از حمله و ایجاد صدمه دوباره ناپدید میشود، چنین چیزی یعنی این موجود یک خطر دائمی است، مگر اینکه بتوانید قبل از ناپدید شدن دوباره اش او را بکشید تا دیگر خبری از حمله های غافل گیر کننده اش نباشد. موجودات روباتیک که زره زیادی دارند باعث میشوند دست به استفاده از مکانیک هایی مانند پناه گرفتن پشت موانع بزنید، مکانیکی که در مواجهه با Xenomorph های سریع اصلا قابل استفاده نیست؛ همین هم باعث میشود هیچوقت نتوانید یک استراتژی را برای همه پیاده کنید. بازی Aliens: Fireteam Elite از اندازه ی دشمنان و توانایی هایشان برای تطابق دادن شما با خطراتی که میتوانند برای شما بیافرینند استفاده میکند، با این کار باعث میشوند که هیچوقت خاطر راحتی نداشته باشید چون هر لحظه ممکن است در پشت پناه هم به شما حمله شود، از سقف، از لوله های هوا، یا درست از روبرو.
همچنین قبل از هر مرحله میتوانید یک سری لوازم بخرید که این لوازم در هر مرحله فقط یکبار قابل استفاده هستند، شامل روبات هایی با مهمات محدود، یک سری مین های مخصوص، و روبات های پرنده ی دیدبان که میزان صدمه ای که به دشمنان میزنید را افزایش میدهند. شاید یکی از بهترین این لوازم Challenge Card ها باشند، این کارت ها را میتوانید قبل از هر مرحله فعال کنید، که باعث تغییر نحوه ی انجام آن مرحله میشوند. این کارت ها میتوانند مرحله را برایتان ساده تر کنند – مثلا با دوبرابر کردن جان و مهماتتان – ولی بهترین هایشان آنهایی هستند که سطح سختی و جوایز یک مرحله را به شدت بالا میبرند. یکی از جالب ترین هایشان برای من در طول بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite، کارتی بود که مدام یک روبات قوی را به میدان جنگ اضافه میکرد، انگار من و تیمم تمام مدت تحت تعقیب یک روبات قاتل فوق العاده قوی بودیم که در بدترین زمان ممکن ظاهر میشد. یکی دیگر از این کارت ها تمام دشمنان را به انواع منفجر شونده تغییر میداد، دیگری صدمه ای که به بدن دشمنان میخورد را کم میکرد ولی صدمه ای که به نقاط حساس دشمنان وارد میشد را سه برابر افزایش میداد. هرکدام از اینها میتواند به شدت روی استراتژی شما برای روبرو شدن با چالش های مختلف تاثیر بگذارد و آن روتین تکراری همیشگی را تبدیل به یک مرحله ی تازه و سرگرم کننده کند.
چنین نکته ای در این سبک بازی ها خیلی جذاب است، چون در نهایت تمام مراحل و اهدافشان در این سبک از بازی های کامپیوتری مانند هم هستند و نا گفته پیداست که بدون وجود چنین چیزهایی چقدر زود ممکن است یک بازی برایمان تکراری و خسته کننده شود. نکته ی دیگری که در بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite باید ذکر کرد، این است که مراحل این بازی مسیری خطی دارند و این مسیر از یک منطقه ی بزرگ که در آن به شما حمله میشود به منطقه ی بعدی که باز هم مورد حمله واقع میشوید، میرود؛ البته در میانه ی راه هم با تعدادی دشمن مواجه میشوید که جهت خالی نبودن مسیر از هیجان بر سر راهتان گذاشته شده اند.ولی فهمیدن اینکه در مرحله چقدر پیش رفته اید هم ساده است و هم در تمام مراحل نشانه هایی مثل هم دارد: وقتی به جایی با جعبه های مهمات و کمک های اولیه ی اضافه رسیدید میفهمید که به زودی قرار است مدتی را در اینجا توقف کرده و از خودتان جلوی امواج دشمنان دفاع کنید. ضمن اینکه هر مرحله از دو تا سه قسمت از این مبارزات شکل گرفته. این قضیه اصلا چیز بدی نیست، اما وقتی بازی را تمام کنید یک حالت جدید به نام Horde Mode برایتان باز میشود. در این حالت شما باید به طور متناوب جلوی امواج دشمنان مقاومت کنید، اما به دلیل اینکه در طول خود بازی چندین بار این کار را انجام داده اید، ممکن است برایتان خیلی تکراری باشد. البته استثناهایی هم هستند، مثلا مرحله ی آخر بازی که به فرار بزرگ شما ختم میشود، ترس از موجودات فضایی را تا جایی که در این بازی امکان داشته بالا برده است، ولی اگر اهل بازی با چالش ها و استفاده از کارت های Challenge Card نیستید باید بگویم طراحی مراحل آنقدر تازه نیست که بتواند شما را به اندازه ی کافی سرگرم کند.
با اینکه طراحی مراحل بازی در طول بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite چندان برایم دلچسب نبود، ولی باید اعتراف کرد که جلوه های بصری هر فصل بازی به زیبایی ساخته شده. هرکدام از این فصول در یک منطقه ی جدید رخ میدهند، مناطقی که با پیشروی شما در آنها به تدریج تغییر میکنند. در هر کجای بازی میتوانید جزئیات چشم گیری را مشاهده کنید، از راهرو های کثیف و خیسی که یک Xenomorph به عنوان خانه ی خودش از آنها استفاده میکند گرفته تا اتاق های کنترل بهم ریخته اما تمیز یک مرکز مهندسی. نور پردازی بازی در این بخش نقش مهمی ایفا میکند، روی مناطق مهم به اندازه ی کافی نور هست تا توجه را جلب کند و در عین حال قسمت های تاریک در اطرافتان وجود دارند تا دشمنان بتوانند در آنها مخفی شوند تا برخوردهایتان با این Xenomorph ها همیشه ناگهانی و شوکه کننده باشد. اسلحه ها هم با نور خود هرکدام به نوعی این محیط ها را روشن میکنند – مثال عالی اش نور شعله های آتش اسلحه های آتش افکن بازی است. نور کور کننده ی این اسلحه ی مرگبار منظره ای رعب آور ایجاد میکند که باید دید تا به عمق ماجرا پی برد، مخصوصا وقتی همراه با جیغ دشمنان در حال کباب شدن همراه میشود. تمام قسمت های این بازی خاطرات برخی از بیادماندنی ترین قسمت های فیلم های این فرنچایز را بازگو میکنند، چیزی که باعث شده بازی Aliens: Fireteam Elite اتصالی جدا نشدنی با دنیای فیلم های ترسناک Aliens داشته باشد، حتی با اینکه سبکش هیچ شباهتی به آنها ندارد.
متاسفانه تنها بازی کردن این عنوان ضربه ی شدیدی به تجربه ی کلی ای که قصد دارد برایتان خلق کند میزند و بسیاری از مکانیک های استراتژیک را که باید با همکاری تیمی از سر راه بردارید را کم اثر میکند. ولی وقتی با بازیکنان دیگر همراه میشوید، مدام در حال صحبت کردن درباره ی متمرکز کردن آتش روی یک دشمن خطرناک هستید و در عین حال دارید برای چالش های پیش رو نقشه میکشید. وقتی تنها بازی میکنید، فقط دو سرباز که کنترلشان را هوش مصنوعی بازی به عهده دارد در کنارتان هستند، این سربازها وقتی به کمک نیاز داشته باشید توانایی نجات دادنتان را دارند، گرچه گاهی وقت ها تصمیم میگیرند اینکار را انجام ندهند. آنها توانایی کمک به شما در صورتی که زخمی شده باشید را دارند، یا میتوانند توجه گروهی از دشمنان را به خودشان جلب کنند، اما وقتی حرف از هماهنگی بین توانایی های مختلف کلاس ها برای بدست آوردن بهینه ترین حالت ممکن در میان باشد حرفی برای گفتن ندارند، چیزی که باعث میشود انجام مراحل سخت تر در سطح سختی بالا آنهم به شکل تک نفره، کاملا غیر ممکن باشد. حتی خود بازی Aliens: Fireteam Elite هم این موضوع را تایید میکند، مخصوصا که وقتی بخواهید هر مرحله را در سطحی بالاتر از سطح معمولی اش انجام دهید، بازی در پیامی به شما توصیه میکند از بازیکنان دیگر به جای سربازان هوش مصنوعی اش کمک بگیرید؛ این قضیه یکی از دیگر نکاتی است که به ارزش تجربه ی دوباره ی این عنوان صدمه میزند.
برخلاف قسمت کاهش یافته اش، اینجا موارد زیادی برای خلق ساعت ها سرگرمی پیدا میشود، مخصوصا وقتی هر چهار فصل بازی را تمام کرده و حالا برای بدست آوردن آیتم های بهتر قصد دارید مراحلش را با سطوح سختی بالاتر یا با Challenge Card ها دوباره تجربه کنید. لذت زیادی در شخصی سازی یک کلاس در جهت رویارویی با یک مشکل یا چالش خاص هست، آنقدر که حس میکند یک Colonial Marine واقعی ساخته اید، ضمن اینکه تعداد اسلحه های موجود و قابلیت شخصی سازی آنها هم آنقدر بالاست که مبارزات متمادی را از همان لحظه ی اول که ماشه را بچکانید برایتان سرگرم کننده نگه میدارد. با اینکه بعد از بررسی بازی Aliens: Fireteam Elite باید بگویم این عنوان از چیزی که بنیاد تمام فیلم های این فرنچایز بوده – یعنی ترس – خالی است، اما جای این ترس را با هیجان و اکشنی خاطره انگیز پر میکند، چیزی که باعث شده این بازی یکی بهترین عناوین برای جذب افراد به سمت دنیای فرنچایز ترسناک Aliens شود.
اگر شما هم علاقمند به خرید بازی Aliens: Fireteam Elite هستید، میتوانید آن را از فروشگاه سایت تهیه کنید.
منبع: آرسان گیم