بررسی بازی Tales of Arise
شش ماه قبل اگر از من میپرسیدید، احتمالا میگفتم که علاقه ای به بازی Tales of Arise ندارم. با اینکه یکی از طرفدارن پر و پا قرص سری بازی های JRPG هستم و احتمالا بیشتر از هرچیز دیگری وقتم را صرف این بازی ها کرده ام، تعداد انگشت شماری از آنها در طول تمام این سال ها توانسته اند توجه من را به خود جلب کنند. با این حال، به عنوان کسی که بازی های JRPG اکشن را به سبک مبارزات نوبتی عناوین دیگر این ژانر ترجیح داده، تصمیم گرفتم که بررسی بازی Tales of Arise را برعهده بگیرم. بعد از صرف چند ده ساعت زمان بازی در این عنوان، صادقانه میتوانم بگویم که از این کارم خیلی خوشحالم.
سری بازی های Tales یکی از قدیمی ترین سری های این ژانر است و هنوز هم دارد با قدرت به کارش ادامه میدهد. اما اولین چیزی که در برسی بازی Tales of Arise نظرم را جلب کرد این بود که این عنوان استفاده از موتور گرافیکی سنتی خود را کنار گذاشته و حالا شاهد حضور موتور قدرتمند Unreal 4 در این بازی هستیم. بله، بازی Tales of Arise از موتور گرافیکی Unreal 4 به بهترین شکل بهره میبرد. جلوه های بصری این عنوان اکشن JRPG واقعا خیره کننده است، از آن محیط های شلوغ و متنوعش گرفته که با جزئیای مبهوت کننده پر شده اند، تا آن انفجارهای فرا زمینی و تخیلی حرکات شخصیت ها و افکت پرتابه هایی که بر اثر حملات کاراکتر ها بوجود میآید. اگر شما هم دنبال یکی از بهترین گیم پلی ها و بهترین گرافیک ها در سری بازی های ژانر JRPG میگردید، بازی Tales of Arise عنوانی نیست که بخواهید از دستش بدهید.
بررسی بازی Tales of Arise: چیزهایی که خوشتان میآید
نمیتوانم در مورد نکات مثبت سیستم مبارزاتی بازی به اندازه ی کافی وقت بگذارم. یک سیستم مبارزاتی سرگرم کننده، پر ابهت، همراه با استراتژی و به طور خلاصه هر آن چیزی که امید داشتم در یک بازی سبک JRPG ببینم. همراه با انیمه هایی شبیه به Dragonball Z که البته جزئیات به شدت بیشتری دارند و وقتی میخواهید حمله ای مخصوص انجام دهید شاهد این صحنات خواهید بود، صحناتی که در نهایت منجر به انفجارهای متعدد، پر شدن صفحه از نورهای مختلف و افکت حمله های جادویی میشود. هر کدام از مبارزه های موجود این عنوان، در طول بررسی بازی Tales of Arise، برایم مانند یک اثر هنری بود.
جایی که بازی های دیگر ژانر به دنبال پیدا کردن بالانس مناسب میگردند، یا سیستم مبارزاتشان بر مبنای فشردن پر سرعت تنها یک دکمه بنا شده، بازی Tales of Arise توانسته کاری کند که حملات شما نه تنها ظاهری مبهوت کننده داشته باشند که حسی حساب شده و تاثیر گذار به شما بدهند. شما کنترل یک تیم نهایتا شش نفره از قهرمان ها را بر عهده دارید که هرکدام توانایی های خاص خودش را دارد؛ مهم تر از آن، این توانایی ها به صورت استراتژیک باید بتواند توانایی های دشمنان را خنثی کند. مبارزات در بازی Tales of Arise ترکیبی با دقت از حملات مرگبار و واکنش های عمدی و با دقت است.
مثلا اگر تیمتان با یک Wild Boar خشمگین روبرو شده، شاید استفاده از Boost Attack شخصیت سپر به دست Kisara ممکن است تنها امیدتان برای نجات از خشم این حیوان باشد. با این حال، اگر تیمتان گرفتار مبارزه با چند دشمن جادوگر باشد، تنها امیدتان استفاده از Boost Attack کاراکتر جادوگر خودتان یعنی Rinwell است تا بتوانید حملات آنها را متوقف یا حتی به نفع خودتان بدزدید. اینطور مکانیک ها که با دقت فراوان طراحی شده اند باعث میشوند رویارویی با دشمنان تبدیل به یک تکرار بدون فکر نشود.
ضمنا بعد از بررسی بازی Tales of Arise باید بگویم که این عنوان برخی از زیباترین مناطق را در خود جای داده. هر چیزی اینجا حس زندگی و زیبایی دارد، از جنگل های انبوه گرفته که مملو از سازه های قدیمی هستند تا کوه های سر به فلک کشیده که آبشارهای زیبا و متعددشان زیر نور خورشید میدرخشند و مناطق مختلفشان چشم ها را خیره میکند. هربار که با یکی از این مناظر خارق العاده روبرو میشدم، بازی در همان ابتدا زاویه ی دوربین را به شکلی تغییر میداد تا تمامش را بتوانم تماشا کنم، منظورم همان دوربینی است که رو به منظره قرار میگیرد و بعد شاهد ورود قهرمانانمان به محوطه هستیم…مطمئنم این نوع استفاده از دوربین را همه جا دیده اید، اما انگار اینجا توسعه دهندگان بازی قصد داشتند با استفاده از این زوایا زیبایی محیط های عنوانشان را به رخ بکشند و با جزئیاتش رقیب بطلبند. بعد از به دقت گشتن چندین تا از این مکات های متنوع، باید اعتراف کنم که این تیم واقعا هم حق رقیب طلبیدن و به رخ کشیدن کارش را دارد. من تمام مدت از میزان و تعداد جزئیات موجود در یک محیط کوچک در شگفت بودم.
این را هم نباید از یاد ببرم که واقعا چقدر این بازی خوش ساخت است و چقدر واضح است که برای تولید همه چیزش زحمت کشیده شده. علاوه بر مناظر میخکوب کننده و مبارزات فوق العاده، این بازی JRPG مملو از انیمیشن های سبک انیمه ای است که از قبل ضبط شده اند و یا با موتور گرافیکی بازی اجرا میشوند. دوبله های عالی و حجم صدای شخصیت ها در بازی Tales of Arise در حدی هست که روند روایت داستان را در حدی حفظ کند که خسته کننده نباشد و در عین حال تمام مدت یک موسیقی که توسط یک ارکستر کامل نواخته شده هم در پس زمینه گوشتان را نوازش میدهد.
با اینکه من تقریبا تمام عناوین اخیر سبک JRPG را بازی کرده و از تمام آنها – مانند Trials of Mana و Ys IX: Monstrum Nox – لذت برده ام، اما نمیتوانم کمبودهایشان را نادیده بگیرم. اما چنین چیزی در مورد بازی فوق خوش ساختی مانند Tales of Arise صدق نمیکند. هرچه بیشتر برای بررسی بازی Tales of Arise وقت گذاشتم، بیشتر فهمیدم که Bandai Namco برای ساخت این عنوان از هیچ چیز دریغ نکرده.
عنصر دیگری که در طول بررسی بازی Tales of Arise برای جذاب بود، اهمیت آیتم های مصرفی بازی در موفقیتم بود. با وجود دخمه های وسیع و فواصل زیاد بین نقاط استراحت و نقاط Fast Travel، من متوجه شدم که تمام مدت باید به شدت روی منابع مواد شفا بخش و بقیه ی آیتم های این چنینی تکیه کنم. به عنوان کسی که معتاد به جمع کردن این جور آیتم هاست، من معمولا عناوین RPG را با کیفی پر از این نوع وسایل تمام میکنم – چون میترسیدم از آنها استفاده کرده و از دستشان بدهم. اما بازی Tales of Arise شانس این را به من نداد که بتوانم از این آیتم ها چشم پوشی کنم و برای همین احترام زیادی برای این بازی قائلم. باید اعتراف کنم که این بازی باعث شده که من برای پیدا کردن این آیتم های به ظاهر بی اهمیت خیلی بیشتر از قبل خوشحال شوم.
سعی میکنم از اتفاقات اواخر بازی چیزی نگویم تا چیزی برای علاقمندان به آن لو نرود، ولی وقتی بحث مقدار محتوا در بازی به میان میآید، مطمئنا مقدار موجود آن در بازی Tales of Arise هر بازیکنی را راضی خواهد کرد. کامل کردن هر دو فصل چیزی که من اسمش را داستان اصلی بازی گذاشته ام، حدود 40 ساعت برایم وقت برد. برای آنهایی که علاقه به کامل کردن مامورت های جانبی و بدست آوردن برخی موجودات قدرتمند و اختیاری بازی دارند، باید انتظار بیش از 50 ساعت بازی را داشت. ضمنا، اگر از کشتن هیولاهای این دنیا خسته شده اید، میتوانید خودتان را سرگرم لذت هایی ساده تر مانند ماهیگیری یا پرورش دام بکنید.
بررسی بازی Tales of Arise: چیزهایی که احتمالا دوست ندارید
نمیگویم که داستان بازی Tales of Arise بد است، ولی در کل حس خاصی نسبت به هدف کلی داستان بازی ندارم. در طول بررسی بازی Tales of Arise به لحظات جالبی از تعاملات اجتماعی و سیاسی که به اختلاف طبقاتی و نژادی اشاره داشتند برخوردم، مخصوصا در اواخر قسمت داستانی. ولی متاسفانه بیشتر قسمت های مهم و اصلی داستان و تعامل کاراکترها توسط کلیشه های انیمه تخریب شده. از روی زانو افتادن کاراکترها و نعره زدنشان به آسمان گرفته تا آن شخصیت منفی های تک بُعدی، در بازی Tales of Arise شاهد بسیاری از نقاط ضعف این ژانر هستیم.
قهرمان اصلی ما، Alphen، از یک گروه به برده گرفته شده و مظلوم به نام Dahnans میآید و در نهایت با شخصیت فوق محافظ گرایانه ای به نام Shionne دوست میشود که از سیاره ی مبارزان به نام Rena است. Dahnans و Rena قرن هاست که باهم در جنگ هستند و در داستانی که به نظرم رومئو و ژولیت انیمه ای است، این Alphen و Shionne در نهایت عاشق هم میشوند. Shionne نفرینی در خود دارد که باعث میشود هرکس او را لمس کند دچار دردی فراموش نشدنی شود. خوشبختانه Alphen هیچ دردی حس نمیکند و به همین دلیل تنها کسی است که میتواند با Shionne تعامل داشته باشد. میتوانم به بازگو کردن داستان ادامه بدهم، اما فکر میکنم همین مقدار هم برای اینکه بدانید چه جیزی در داستان بازی Tales of Arise انتظارتان را میکشد، کافیست.
ضمنا من بخاطر تعداد کم تنوع در دشمنان بازی هم ناراحتم. از مبارزه با غول های بازی که بگذریم، کمتر از دو جین از انواع مختلف دشمنان در این عنوان وجود دارد. حتی در همان ده ساعت اول بررسی بازی Tales of Arise هم متوجه شدم که این بازی در حال ارائه ی دشمنانی با مکانیک مشابه با دشمنان قبلی است که فقط ظاهری متفاوت دارند. این کمبود در تنوع دشمنان موجود در بازی تاثیر چندانی از لذتی که از بازی بردم نداشت، اما مطمئنا نکته ی منفی ای برای این بازی تقریبا بی نقص به حساب میآید. مبارزه با برخی از غول های بازی – که مبارزاتی بزرگ تر از حد تصور هم هستند – کمی به شکستن این تکرار کمک میکند، ولی انتظار دیدن گرازها، خرس ها، گوریل ها، گرگ ها، عقاب ها و خرچنگ هایی با رنگ آمیزی متفاوت را به عنوان دشمن جدید در بیشتر قسمت های بازی داشته باشید.
حالا که حرف از تکراری بودن دشمن های بازی شد، بد نیست که کمی هم از غول های بازی و اینکه برخی از آنها فقط یک کیسه بکس بزرگ هستند هم بگویم. وقتی میگویم مبارزاتم با برخی از این غول ها بیش از 20 دقیقه طول کشید، شوخی نمیکنم – آنهم با مبارزاتی با سرعت دیوانه وار که باعث میشد این 20 دقیقه بیشتر شبیه به ابدیت باشد. من از اینکه مبارزه با غول های بازی، در طول بررسی بازی Tales of Arise برایم نوعی چالش بود، خوشحالم. اما حتی در سطح سختی اولیه هم گاهی اوقات باعث میشد حس کنم کاراکترم به شدت ضعیف است، یا این مبارزات بیش از اندازه سخت هستند. بازی Tales of Arise نکات مدرن خودش را با غرور به نمایش میگذارد، اما غول های بازی که بیشتر شبیه به دیوارهای آجری هستند، مانند یک اثر باستانی از بازی های JRPG قدیمی به این بازی راه پیدا کرده.
سخن نهایی
با وجود شکایت هایم از تنوع کم دشمنان و مبارزه های طولانی با غول های بازی در کنار اشکالات موجود در روایت داستان، بازی Tales of Arise کماکان بازی ای به شدت سرگرم کننده است. در تمام مدت انجام بررسی بازی Tales of Arise، مبارزات بازی سرگرم کننده و جذاب باقی ماند، ضمن اینکه مطمئنا از دیدن مناظر زیبایش هیچوقت خسته نشدم. اگر حاضرید یک داستان به شدت معمولی را تحمل کنید، اینجا چیزهای زیادی درباره ی مبارزه در این دنیای زیبا هست که میتوانید عاشق تک تکشان شوید.
به نظرم طرفداران سری بازی های Tales بدون شک از بازی Tales of Arise لذت خواهند برد. این عنوان تمرکزش را بر روی ارائه ی عناصری گذاشته که در 25 سال گذشته باعث شهرت و محبوبیت بازی های JRPG شده اند و در عین حال عناصر گرافیکی و مکانیکی جدیدی را معرفی میکند که به نظرم آن را تبدیل به زیباترین و بهترین بازی در تاریخ این سری کرده اند. بازی Tales of Arise به راحتی میتواند تبدیل به بهترین بازی JRPG سال 2021 شود و برای بازیکنانی مثل خودم که مبارزات سریع را ترجیح میدهند، این بازی به راحتی یکی از بهترین های این ژانر در چندین سال اخیر است.
اگر شما هم علاقمند به خرید بازی Tales of Arise هستید، میتوانید آن را از فروشگاه آرسان گیم تهیه کنید.
منبع: آرسان گیم.