انتشار God of War برای PC چه پیامی دارد؟
انتشار God of War برای PC: جنگ کنسول ها تمام شده…Boy!
حالا که فکرش را میکنم، اولین خاطراتم با این بازی به سالها پیش بر میگردد، سالها قبل از انتشار بازی God of War برای PC . دقیقا به خاطر دارم که اولین چیزی که از بازی God of War دیدم در سال 2005 بود، اما منظورم این نیست که خود بازی را در این خاطره تجربه کرده ام. خیر، اولین تجربه ی من و در واقع اولین باری که جذب این بازی شدم، با دیدن چند عکس از بازی بود.
این عکس ها شامل تصاویری از مبارزه با Hydra که غول ابتدایی بازی است میشد و من در همان نگاه اول نمیتوانستم چیزی که میبینم را باور کنم، نمیتوانستم باور کنم که این بازی روی PlayStation 2 ارائه شود؛ در واقع اندازه ی آن هیولا باورش را برایم غیر ممکن میکرد. اما چند ماه بیشتر طول نکشید که خودم با چشم خودم حقیقت را دیده، باور کرده و مشغول فرار از آن آرواره های غول آسا شدم. در آن زمان بازی God of War برای PlayStation همان چیزی بود که Mario برای Nintendo.
بازی های God of War همیشه حکم عناوینی را برای PlayStation داشته اند که برای نمایش قدرت سخت افزار کنسول ها طراحی شده باشند. God of War 2 یکی از زیباترین بازی هایی است که برای PlayStation 2 طراحی شده – حتی میتوان گفت که این بازی هنوز هم زیباست. بازی Chains of Olympus باعث شد قدرت PSP به خوبی نمایش داده شود و God of War 3 حتی یک قدم از تمام اینها هم جلوتر رفت، صحنه ی شروعش را به خاطر دارید؟
داستان کریتوس
این بازی با نمایشی نزدیک از Kratos که در حال جنگیدن در یک دشت در حال تغییر و حرکت است شروع میشود، اما بعد از دور رفتن دوربین متوجه میشوید که این دشت در واقع چیزی جز پشت یک Titan نیست. همچنین من واقعا از کشتن Hermes در آن بازی لذت بردم.
اما زمانی که سومین عنوان سری بازی های God of War انتشار یافت، دنیای بازی های کامپیوتری هم تغییر کرد. آن سبک بازی های سرعتی در حال محو شدن بودند و در عین حال استودیو Naughty Dog با ارائه ی بازی Uncharted یک زمینه ی مناسب دیگر برای سونی و کنسول محبوبش ساخته بود.
بعد از آن هم که Last of Us قدم بعدی را برای نمایش قابلیت های کنسول PlayStation برداشت. بعد از آن، به دنبال این هیولاها که همه با نامشان آشنا هستیم، تصمیم گرفته شد که بازی God of War دوباره ساخته شود اما به شکلی که این بار داستان تاثیر بیشتری در آن داشته باشد – تصمیمی که در زمان اعلام از طرف هواداران و بازیکنان واکنش های متفاوتی دریافت کرد.
اما در نهایت مشخص شد که این تصمیم بهترین کار ممکن بوده. ببینید، اگر صادقانه به بازی های God of War نگاه کنیم باید اعتراف کنیم که تمام این بازی ها با تمام تلاشی که کردند – مخصوصا بازی های مخصوص PSP – اما کاراکتر اصلی بازی، یعنی Kratos، همیشه در یک چیز کمبود داشت و آن هم چیزی جز شخصیت نبود.
God of War برای PC: شخصیت کریتوس
این کاراکتر فقط و فقط یک مرد عصبانی با حجم زیادی عضله بود که میخواست تمام خدایان را بکشد و این تمام کاری بود که در بازی میکردید. اما تغییرات ایجاد شده در داستان و شخصیت پردازی همراه با خود تغییرات زیادی را هم در گیم پلی به همراه داشتند. این بازی ها همگی بازی هایی بودند که داستانی خطی داشته و بعضا چند معمای ساده را هم در خود جای میدادند، اما حالا بازی God of War تبدیل به یک بازی تقریبا جهان باز شده بود که مناطقی مختلف را در خود جای داده و تمام اینها حول یک سبک مبارزه ی کاملا جدید ساخته شده بود که شاید بتوان Resident Evil 4 را به عنوان پدر این سبک در نظر گرفت.
در هنگام ارائه، این بازی به معنای واقعی مردم را متعجب کرد. نمیدانم که نتایج رای گیری اخیر را قبول دارم یا نه، اما این نتیجه حاکی از این بود که از نظر مردم بازی God of War بهترین بازی اختصاصی کنسول PlayStation در تمام تاریخ است؛ میدانید چه میگویم؟ یعنی بازی ای که حتی باعث شد مردم به قابلیت های کنسول PlayStation 4 ایمان بیاورند – با اینکه این کنسول برای Bloodborne ساخته شده بود. این بازی از نظر ظاهری عالی بود، باعث پایه گذاری یک سبک مبارزه ی جدید شد – که برایش باید بیشتر از آن تبر متشکر باشیم – و مهم تر از همه، توانست یک داشتان عالی خلق کند که در قلب خودش کاراکتر اصلی را جای داده بود، از پسرش هم که خدایان Norse قصد کشتنش را داشتند هم فراموش نکنیم.
چرا این نسخه Sony فرق میکند؟
خب برای اینکه عمق مطلب را درک کنید و بفهمید چرا انتشار God of War برای PC خبر مهمی است، بگذارید بگویم که بازی های اختصاصی PlayStation رده های مختلفی دارند. به نظر من، Kratos برای Sony همان Mario برای Nintendo است؛ یعنی شناخته شده ترین کاراکتر PlayStation که نشان دهنده ی قابلیت های کنسول هم هست.
بازی God of War یکی از آن بازی هایی است که میخواهید با آن پز بدهید، بازی ای که بخاطر یک اشتباه ممکن است کل یک روزتان را ببلعد و مجبورتان کند پایش نشسته و از مبارزاتتان کلیپ بسازید. از آن دسته بازی هایی که Sony با استفاده از آن توانست کنسول هایش را بفروشد، در واقع مردم PlayStation 4 را بخاطر بازی God of War میخریدند.
PC همیشه مکانی راحت تر برای کنسول Xbox به نظر میرسیده، شاید به این دلیل که Xbox یکی از زیر مجموعه های Microsoft است و به همین خاطر همیشه پیشینه ای مرتبط با PC در خود داشته و دارد.
حتی قصد تولید Xbox هم همیشه این بوده که بتوانند یک PC را در یک بسته ی کوچکتر جای دهند – همانطور که سازنده ی اولین کنسول Xbox، آقای Seamus Blackley، در هنگام معرفی اش اعلام کرد. تا مدتی این کنسول سعی کرد که برخی عناوین انحصاری را برای خودش نگه دارد، تا اینکه بالاخره فهمید چنین کاری اصلا دلیل منطقی ندارد. کسی که علاقه به خرید کنسول Xbox دارد، تصمیمش را به این دلیل که Halo روی PC هم هست، عوض نمیکند.
اما این قضایا در مورد PlayStation آنقدرها صدق نمیکند. اینجور چیزها حالا آنقدر از خاطرات رفته اند که کمتر کسی یادش هست Sony چطور در دهه 90 میلادی به طور ناگهانی وارد رقابت کنسول های بازی کامپیوتری شد و پادشاهان آن دوره ی این صنعت – Sega و Nintendo – را به کلی نابود کرد.
عاقبت سگا
Sega هرگز نتوانست از این شکست برگردد و Nintendo مجبور شد با تلاش زیاد و البته موفقیت آمیز، در طی دهه های بعدی خودش را دوباره سازی کند. کنسول PlayStation 2 بر اساس آن موفقیت ساخته شد و به آن افزود، به طوری که تبدیل به پر فروش ترین کنسول تمام تاریخ شد. PS3 چندان موفق نبود، اما PS4 دوباره باعث شد که Sony بتواند Xbox را به کلی زیر پایش له کند و استراتژی بازی هی انحصاری اش به خوبی جواب بدهد.
Only on PlayStation قولی بود که Sony به طرفدارانش میداد. اگر میخواستید بازی هایی مانند BloodBorne، God of War، Spider-man و The last of Us Part 2 را تجربه کنید، باید کنسول PlayStation را تهیه میکردید.
صد البته که چنین استراتژی کاری ای هنوز هم از نظر منطقی درست است. تنها مشکلش این است که حالا کمتر از هروقت دیگر منطقی به نظر میرسد. یکی از دلایل این حرفم هم این است که دنیای بازی های کامپیوتری طوری تغییر کرده که حالا دیگر کنسول ها قوی ترین سیستم های اجرای بازی نسبت به قسمتشان نیستند.
چیزی مانند Xbox Series S به خاطر قیمت پایین در برابر عملکرد مناسبش فروخته میشود و با اینکه PlayStation 5 یک هیولای واقعی است، اما استیکر قیمتش هم به همان اندازه آدم را میترساند. اما دلیل اصلی این است که صنعت بازی های کامپیوتری بزرگتر از هر وقت دیگری شده و حالا دیگر یک سیستم با سخت افزار متوسط هم میتواند بازی های PlayStation 4 را به راحتی اجرا کند.
زمینه تغییر کرده. ایده ی کنسول ها در ابتدا به این شکل بود که تولید کننده ها سخت افزار را با ضرر میفروختند، اما با دریاف درصدی از فروش هر بازی، این ضرر نه تنها جبران بلکه تبدیل به سود میشد.
God of War برای PC : بازی های انحصاری هنوز قوی اند
بازی های انحصاری هنوز نمرده اند، فقط زمانشان تمام شده یا شاید به کمی استراحت نیاز دارند. کنسول های PlayStation 5 و Xbox Series X اگر میخواهند فروش خوبی داشته باشند، نیاز دارند که چیزی برای ارائه داشته باشند که نتوانید جای دیگری پیدایش کنید. اما بعد از مدتی، فکر به آوردن عنوانی مانند Demon’s Soul به PC چندان چیز عجیب یا زننده ای به نظر نمیرسد.
بیایید خودمان را به جای Sony گذاشته و از دید آنها به بازی God of War نگاه کنیم. شک نکنید که وقتی انتشار بازی God of War برای PC برای اولین بار مطرح شده به همراهش این سوال را آورده که آیا این کار باعث ازبین رفتن جذابیت بقیه ی بازی های PlayStation میشود یا نه. ولی میدانید چرا به هر حال این اتفاق رخ داده؟
البته که میدانید: پول. این بازی تا جایی که میتوانسته روی کنسول PlayStation 4 فروخته – چیزی حدود 20 میلیون نسخه، طبق ادعای Sony – اما با انتشار بازی God of War برای PC، این بازی دوباره درآمد زایی خواهد کرد و این بار مخاطبش خیلی بیشتر هم هست، ضمن اینکه مخاطب این بار میداند که در حال خریداری یک بازی عالی است.
اگر Sony بازی God of War را به عنوان یک بازی انحصاری برای PlayStation نگه میداشت، یعنی پول زیادی را از دست میداد و کمپانی هایی مثل Sony هرگز چنین کاری نمیکنند.
البته اینها حرف من نیست. سخنان مدیر عامل Sony Interactive Entertainment، آقای Jim Ryan در فوریه ی امسال است: “بعضی چیزها تغییر کرده اند. حالا ما و استودیوهای تولید بازی هایمان به همراه بازی هایی که میسازیم در وضعیتی بهتر از هر وقت دیگر قرار دارند. مخصوصا نسبت به نیمه ی آخر دوره ی کنسول PS4، استودیوهایمان توانستند برخی از بهترین بازی ها را خلق کنند.
فرصت های بیشتر برای همه
فرصت هایی برای معرفی این بازی ها به مخاطبانی بیشتر و استفاده از اقتصاد صنعت بازی های کامپیوتری برای ساخت بازی های بهتر وجود دارد که همیشه مسیرشان یک خط مستقیم نیست و ممکن است مشکل باشد. هزینه ی ساخت بازی ها در هر چرخه بالاتر میرود، چون کیفیت و اندازه ی نسخه ها بیشتر میشود. همچنین، در دسترس قرار دادن این عناوین برای افرادی که صاحب کنسول ها نیستند هم برای ما ساده تر شده. پس این تصمیم تقریبا برای ما تصمیمی ساده است”
مسیر کمپانی واضح بوده، اما دیدن Kratos روی PC لحظه ی غمناکی است. بازی God of War دیگر وابسته به PlayStation نیست – و البته که این یعنی به زودی شاهد انتشار God of War: Ragnarok هم خواهیم بود (ادامه ی بازی قبلی که گفته شده در 2022 بدستمان میرسد). کنسول ها قدیمی نشده و جایی نمیروند چون این ابزارها تجربه ی بازی متفاوتی ارائه میدهند و برخی افراد، مثل خودم، بازی کردن از روی کاناپه را ترجیح میدهیم.
این کنسول ها دیگر آن باغ های ممنوعه ای که همیشه بودند، نیستند؛ چون دیگر چنین باغ هایی صرفه ی اقتصادی ندارند. این اتفاقات به این معنی هم نیست که PC در نهایت برنده ی رقابت بوده و از حالا به بعد بهترین بازی ها را خواهد داشت، بلکه به این معنی است که بازی کردن روی PC آنقدر بزرگ شده که جنگیدن با آن دیگر عاقلانه نیست – حتی برای God of War.
اما خودمانیم، فکر کنم ما بازیکن های PC واقعا جنگ کنسول ها را بردیم.
منبع: آرسان گیم.