بررسی نسخه ی PC بازی God of War
نسخه ی PC بازی God of War، هنوز هم گفتن چنین چیزی برایم عجیب است و با این حال در طول تعطیلات من برای دومین بار این بازی را روی سیستمم تمام کردم. اگر به لیست بازی های Steam من نگاهی میانداختید، متوجه میشدید که درست بالای این بازی یک عنوان دیگر هست که آخر اسمش با of War تمام میشود، بله منظورم Gears of War است.
تا همین چند وقت پیش اگر کسی به من میگفت روزی قرار است بازی های انحصاری Xbox و PlayStation را روی سیستمم بازی کنم، به او میخندیدم. اما حالا، در این قسمت از وبلاگ آرسان گیم، قصد دارم چکیده ای از بررسی نسخه ی PC بازی God of War را برایتان بگویم…دنیا دارد به کجا میرود؟!
در هر حال، وجود پدر عصبانی Sony روی پلتفرم PC نشان دهنده ی قدرت این پلتفرم برای یگانه سازی بازی های کامپیوتری است و به ما یادآوری میکند که کامپیوترهای شخصی چقدر برای بهینه سازی های بازی ها، توانمند هستند. من انواع هیولاهای دنیای بازی God of War را روی PS4 با نرخ فریم 30 و روی PS5 با رزلوشن 4K قلع و قمع کرده ام، اما شک دارم بتوان آن تجربه ها را با تجربه ی روان و بدون نقص نسخه ی PC بازی God of War مقایسه کرد.
در واقع این نسخه آنقدر خوب است که گمان نمیکنم دیگر هرگز سراغ نسخه های کنسولی این بازی بروم. گرچه من از یک سیستم بالا رده استفاده میکنم، اما بازهم عملکرد نسخه ی PC بازی God of War در طول تجربه ی من، مثال زدنی بود.
اگر بازی God of War سال 2018 را بازی نکرده اید، یا اصلا سراغ بازی های God of War نرفته اید، میتوانم به جرات بگویم که این نسخه دقیقا بازی ای است که باید اولین گام های خودتان در دنیای اساطیری خدایان را در آن بردارید. تنها چیزی که باید بدانید این است که در طول داستان Kratos، قاتل محبوب Athena بوده، ولی بعد از خیانتی که از طرف خدایان میبیند تصمیم میگیرد که تمام آنها را بکشد، حتی پدرش Zeus را.
این نسخه ادامه ی داستان Kratos را، سال ها بعد از اتفاقات خدایان روم روایت میکند. او بعد از کشتن تمام خدایان روم، کشوری بی خدا را به مقصد سرزمین های Norse ترک میکند، جایی که ازدواج کرده، پسری به نام Atreus دارد و به جمع برادران ریش بلند پیوسته – البته در ابتدای داستان خواهید دید که همسرش همین تازگی ها فوت شده است.
کلیت داستان نسخه ی PC بازی God of War
داستان بازی کمی محافظه کارانه است – مخصوصا نسبت به نسخه های قبلی اش. داستانی کوچک در دنیای کاراکترهایی عظیم. Kratos و Aterus قصد ندارند دنیا را نجات دهند – آنها فقط میخواهند خاکسترهای همسر/مادرشان را روی قله ای بلند آزاد کنند. آنها دنبال دعوا نیستند ولی در نهایت بازهم خودشان را وسط مبارزاتی میبینند که اجتناب از آنها غیر ممکن است.
دلیل این مبارزات هم عجیب است. به نظر میرسد که در طول 100 سال گذشته سرزمین های Norse به حال خود رها شده اند تا پر از ترول های شیطانی، جادوگران سمی و زامبی ها شوند. بیشتر بازی را صرف پاکسازی این موجودات از این دنیای پر هرج و مرج خواهید کرد و در لابلای کار داستان دراماتیکی که منجر به وضعیت فعلی شده را هم میفهمید.
خیلی جاهای بررسی نسخه ی PC بازی God of War من را به یاد عناوینی مانند Last of Us و Uncharted میاندازد، مخصوصا معماهایش – پرت کردن Atreus به بالا تا او طناب را برای شما به پایین پرت کند یا با خراب کردن چیزی موجب ایجاد شدن پلی برای عبورتان شود، چیزهایی است که مستقیما از بازی های کمپانی Naughty Dog بیرون آمده باشد – اما این معماها و مکانیک هایشان در ترکیب با قدرت ماورای طبیعی Kratos خیلی لذت بخش تر هستند.
در برخی صحنات که Atreus سرگرم فکر کردن برای حل معمایی برای رد شدنشان است، Kratos ناگهان با تکان دادن ستونی به اندازه ی شش خودرو یا چرخاندن یک ساختمان عظیم، انگار که چیزی بیشتر از یک اسباب بازی نیست، قضیه را تمام میکند. جایی که Nathan Drake برای حرکت دادن یک درب قدیمی باید دنبال زنجیری مقاوم بگردد، Kratos با پرت کردن تبرش درب را به کل نابود میکند.
در کل، Kratos همیشه کاراکتری بوده که برای نشان دادن قدرتش هر موجود زنده ای را میکشته. اما حالا جالب است که استفاده از آن قدرت برای راهیابی در دنیا را میبینیم.
اما اگر مکالمات این پدر و پسر وجود نداشت، بلند کردن صخره ها آنقدرها سرگرم کننده نبود – پسری که در بیشتر طول بازی به نام boy صدا زده میشود. البته قرار دادن یک کاراکتر قوی و کم حرف در کنار یک کاراکتر جوان و پر جنب و جوش کار جدیدی نیست، اما برخلاف رابطه ی در حال شکل گیری Joel و Ellie، Kratos و Atreus گذشته ای باهم دارند که به مرور زمان پرده از رازهایش برداشته میشود.
از همان ابتدای بازی مشخص است که این دو آنقدرها به هم نزدیک نیستند. Atreus خودش را زیر فشاری برای ثابت کردن اینکه توانایی انجام سفرشان را دارد میبیند و حس میکند که باید برای نشان دادن خودش در برابر استانداردهای خارج از تصور پدرش تلاش کند – عذرخواهی نکن، تلاش کن. جمله ای که Kratos بعد از اینکه Atreus بعد از خراب کردن یک شلیک به او میگوید. از آن طرف Kratos یک پدر منزوی با مشکلات احساسی است که این مشکلات را سر دیگران خراب میکند.
اما رابطه ی آنها، وقتی به مبارزه با دنیای بازی میروند، به شکل طبیعی رشد میکند. اما Sony Santa Monica انقدر باهوش بوده که به برخی کاراکترهای فرعی اجازه ی انجام کارهای اصلی را بدهد. یکی از کاراکترهایی که در اواسط بازی معرفی میشود، شاید بهترین قسمت بازی باشد. یک شخصیت باهوش و پیر که خفقان را با نصیحت های پدربزرگوارانه اش میشکند.
سیستم مبارزات
با اینکه کاراکترها و داستان بازی عالی هستند، اما بهترین خاطرات من در بازی God of War حول یکی از بهترین اسلحه ها در تاریخ بازی های کامپیوتری میچرخد: تبر Leviathan. این تبر اسلحه ی اصلی شما و ابزار همه کاره ایست که در تمام بازی کنارتان خواهد بود. میتواند درب ها را مانند دیلم باز کند، موانع را نابود کند، قطعات ماشینی را منجمد کند، یا به اندازه ی یک زمین فوتبال پرت شود تا چیزی خارج از دسترس را برایتان برگرداند.
در مبارزات هم این تبر یک ترکیب مناسب از قدرت و سرعت است که ضرباتی بسیار وحشتناک تر از اسلحه های قدیمی Kratos به نام Blades of Chaos وارد میکند. اینجا باز هم Sony Santa Monica با هوشمندی کامل به شما اجازه داده از قدرت عجیب Kratos در استفاده از تبر بهره ببرید تا مثلا 3 دشمن را به صورت همزمان و با یک حرکت بکشید.
تازه تبر Leviathan یک وجه دیگر هم دارد. احتمالا تصاویر Kratos را در حال پرت کردن این تبر و بعد فراخوانی دوباره اش دیده اید – چیزی شبیه به گرز Thor. بله، این کار به همان اندازه که در تصاویر میبینید لذت بخش است و حتی بعد از چندین بار تمام کردن بازی روی کنسول و بعد هم انجام دوباره ی تمام ان کارها برای بررسی نسخه ی PC بازی God of War برایم تکراری نشد.
یکی از نکاتی که در طول بررسی نسخه ی PC بازی God of War نظرم را جلب کرد، همخوانی مناسب کار با تبر با کیبورد و موس کامپیوتر بود. کلیک های چپ و راست حملات سبک و سنگین را شکل داده و برای پرتاب کردن تبر هم باید Ctrl را فشار دهید. اینکه برای فراخوانی تبر کافی بود مانند Reload کردن در بازی های دیگر دکمه ی R را فشار دهم هم باعث شد پی به دقت کمپانی سازنده برای همخوانی بیشتر بازی با PC ببرم.
با این حال، اگر انگشت کوچک دستتان یا به اندازه ی کافی قوی نیست، یا از فولاد ساخته نشده، احتمالا در طولانی مدت این چیدمان برایتان اذیت کننده خواهد بود.
میتوانید از این تبر مانند یک بومرنگ برای صدمه زدن به جمعی از دشمنان و بعد بازگشت به سمت خودتان استفاده کنید، یا میتوانید آن را با پرتابی مستقیم به سمت یک دشمن روانه کرده تا باعث منجمد شدنش شوید. بیشتر اوقات، بعد از منجمد کردن دشمنان ترجیح میدادم آها را به همان حالت رها کنم، چون Kratos بی سلاح هنوز هم با مشت های آهنینش یک خطر جدی است.
چون در بازی God of War هیچ چیز به هدر نمیرود، مبارزه ی بدون اسلحه هم در نوع خودش یک هیولاست و درخت قابلیت های خاص خودش را دارد. بله، ضربات مشت به اندازه ی تبر صدمه نمیزنند، اما خط گیج کننده ی دشمنان را به سرعت پر میکنند. وقتی این خط پر شد، Kratos میتواند کار دشمن گیج شده را با یک حرکت به سبک Doomguy تمام کند.
این حرکات آنقدر لذت بخش هستند که در طول بررسی نسخه ی PC بازی God of War، من تمام مدت به دنبال دلیلی برای پرت کردن تبر و مشت زنی میگشتم. کسی که برخی اوقات به Kratos کمک میکند هم Atreus است که یک دکمه ی مخصوص برایش تعبیه شده تا با فشردن آن دکمه هر کسی را که خواستید هدف قرار دهد.
این قابلیت تغییر اسلحه در حین مبارزه باعث شده یک سیستم روان خلق شود، سیستمی که تقریبا با هر سبک بازی کردنی همخوانی دارد. من در بررسی نسخه ی PC بازی God of War میتوانستم به انجام حملات سبک پشت سرهم ادامه دهم یا به سیم آخر شده و با چرخاندن بزرگترین دشمن موجود با تبرم، زامبی ها را مانند چرخ گوشت له کنم، بعد هم تبر را با دقت طوری بازخوانی میکردم که در مسیر برگشتش به اخرین دشمن باقی مانده برخورد کند.
اگر شانس با من یار باشد، میتوانم حرکاتم را مانند یک چرخه ی کامل به هم متصل کنم. اینجا همه چیز به یک اندازه مهم است. بله، شما میتوانید کل بازی را با تبر تمام کنید، اما با این کار لذت ترکیب حرکات را از دست داده اید.
با پیشرفت داستان بازی، چیزهای جالب بیشتری بدست میآورید، چیزهایی که بهتر است خودتان ببینید تا من برایتان بگویم، اما تعدادشان آنقدر زیاد است که من در انتهای بازی برای انتخاب کردن مشکل داشتم. تمام تلاشم را میکردم که از تمام حرکات ممکن برای کشتن هیولاها استفاده کنم، ولی در انتها Atreus بازهم از اینکه به اندازه ی کافی از او کمک نمیخواستم شاکی بود. شرمنده boy، من آنقدر مشغول تمرکز روی له کردن این ترول ها بودم که تیرهای سوزن مانندت را فراموش کردم.
بررسی نسخه ی PC بازی God of War: عملکرد کلی
دومین باری که در طول بررسی نسخه ی PC بازی God of War بازی را تمام کردم، بهترین تجربه ام بود و تنها دلیلش هم نرخ بالای فریمی بود که در این نسخه ی PC قابل دسترس است. درست مانند Days Gone و Horizon: Zero Dawn، بازی God of War نسخه ی PC هم روی یک سیستم خوب پرواز میکند. روی یک گرافیک 3060 و رزلوشن 1080 من به راحتی توانستم به نرخ فریم 90 رسیده و با گذاشتن Nvidia DLSS روی Quality بیشتر اوقات در همین حد باقی بمانم.
البته بعد از ورود به مناطق بزرگ مانند دریاچه ی بازی، برخی اوقات شاهد افت نرخ فریم بودم، اما بعد از چند ثانیه همه چیز به حالت قبلش برمیگشت.
البته نسخه ی PC بازی God of War بدون DLSS هم روان و راحت اجرا میشود، اما در حال حاضر این تکنولوژی بهینه سازی تصویر Nvidia آنقدر خوب شده که نمیدانم چرا کسی بخواهد خاموشش کند. مشکلاتی در نسخه های اولیه ی DLSS وجود داشت – مانند یک افکت عجیب شبح وار که برای اشیای معلق رخ میداد – اما این مشکلات حالا برطرف شده اند و چیزی که باقی مانده، یک تصویر بهینه شده با هوش مصنوعی است که به سختی بتوان با رزلوشن 1080 معمولی بدستش آورد.
این فناوری جادو مانند، اگر روی Balanced یا Performance قرار بگیرد، آنقدرها هم جادویی نیست، اما حالت Quality برای بازی کردن روی رزلوشن 1080 عالی است. اگر درباره ی رزلوشن هایی مانند 1440 یا 4K هستید هم، متاسفانه من سخت افزار مورد نیاز برایشان را ندارم که بتوانم راهنماییتان کنم.
اما DLSS تنها تکنولوژی موجود در نسخه ی PC بازی God of War برای بالا بردن رزلوشن به صورت مصنوعی نیست. در واقع شما میتوانید از فناوری AMD به نام FidelityFX Super Resolution هم استفاده کنید. گرچه من تجربه ی چندانی با این یکی ندارم، اما وقتی میزانش را روی Quality تنظیم کردم، متوجه تاری کمی در تصویر شدم. اما هنوز هم یکی از بهترین انتخاب های ممکن است و به عنوان یک گیمر تشنه ی نرخ فریم باید بگویم که در صورت داشتن هرکدام از این فناوری ها، همیشه آنها را روشن میگذاشتم.
ضمنا من با جزئیات گرافیک Nvidia هم در بعضی جاها ور رفتم، جزئیاتی که بازی God of War تعداد زیادی از آنها را دارد – اما نه تمامشان را – اما در نهایت باید بگویم که Preset های خود بازی کاملا برایم راضی کننده بودند. بازی در حالت پیش فرض روی یک Preset به اسم Original تنظیم شده ( که احتمالا بازی را به شکل و شمایل نسخه ی PS4 تبدیل میکند). من بیشتر وقت خودم در طول بررسی نسخه ی PC بازی God of War را روی Original گذاشتم و ظاهر بازی عالی بود، اما در حالت های High و Ultra متوجه وجود رندرهای بهتر و پسا پردازش هایی هم شدم. Kratos من در این حالت ها آنقدر خوب به نظر میرسد که میتوانم دست دراز کرده و لپش را بکشم.
فکر درباره ی نتیجه ی آمدن God of War به PC برای کنسول ها واقعا هیجان انگیز است. Sony حالا یک شاخه ی ناشر برای PC دارد و حالا که این کمپانی دارد برای نسخه های PC جدی تر میشود، به نقطه ای میرسیم که بازی هایش به جای سال ها بعد از نسخه ی کنسول، تنها چند ماه بعد برای PC ارائه شوند؟ جراتش را دارد که مانند Microsoft بازی هایش را همزمان برای PC و کنسول ارائه دهد؟
چنین چیزی شاید توقع بی جا باشد، اما ارائه ی نسخه ی PC بازی God of War شروع خوبی است. بهترین بازی PS4 حالا یکی از بهترین بازی های PC شده.
من یکی از آنهایی بودم که وقتی خبر ارائه ی بازی God of War برای PC منتشر شد، ان را جدی نگرفتم و اسمش را Dad of War گذاشتم. فکر میکردم این بازی چیزی شبیه به Last of Us با یک تبر باشد، اما به جایش ما یک بازی کامل نصیبمان شده که سبک RPG دارد و آیتم ها در آن طبقه بندی شده هستند، با درخت قابلیت هایی که حول یک داستان عالی درباره ی قدرت، خشونت و والدین بد تنیده شده.
این سبک تغییری مناسب برای بازی ای است که تمام کارش کشتار بود، تغییری که اگر قرار به بازگشت خدای جنگ بود باید رخ میداد. کوه پولی، استعداد و زمانی که برای بروز کردن این اثر باستانی متعلق به سال 2000 لازم بوده را میتوان در تک تک لحظات بازی دید. چهار سال بعد، بازی God of War هنوز هم یک پیروزی بزرگ است.
اگر شما هم قصد خرید بازی God of War برای PC را دارید، میتوانید این بازی را از فروشگاه آرسان گیم تهیه کنید.
منبع: آرسان گیم.