بررسی Rainbow Six Extraction
بازی Rainbow Six Extraction یک تجربه ی سرگرم کننده، راضی کننده، ولی با تکرار زیاد است.
جدیدترین عنوان کمپانی Ubisoft برای سری بازی هایی که نام Tom Clancy را یدک میکشند، چیزی جز Rainbow Six Extraction نیست. یک بازی اول شخص سرگرم کننده ی تیمی که در این بازار رقابتی میتواند عملکرد خوبی داشته باشد، اما در نهایت باید اعتراف کرد که چیز جدیدی ارائه نمیدهد. در این قسمت از وبلاگ آرسان گیم در بررسی بازی Rainbow Six Extraction با ما باشید.
در این نسخه ی بازی، شاهد بازگشت ماموران بازی هستیم که این بار باید با یک انگل فضایی مقابله کنند. اگر صادقانه به این بازی نگاه کنیم، باید بگوییم که کل آن چیزی جز گسترش دادن زیاد از حد یک حالت بازی Siege که در بسته ی 2018 آن به نام Outbreak ارائه شد، نیست و با اینکه این نسخه برای بازگو کردن یک داستان کار خیلی بهتری انجام داده و آن گیم پلی خاص Siege را به خوبی اعمال کرده، اما در هر حال راهی که در پیش گرفته یک مسیر عجیب برای این سری است.
در همان ابتدای بررسی بازی Rainbow Six Extraction متوجه شدم که تک تک عناصر این بازی به بهترین شکل ممکن ساخته و پرداخته شده اند و با اینکه هسته ی گیم پلی بازی شامل برخی از بهترین سیستم هایی که تا به حال دیده ام میشد، اما مقدار زیادی از دلچسب بودن استفاده از این سیستم ها را به خاطر تکرار های زیادی ای که دارد از دست داده.
داستان
بعد از اینکه انگل Chimera بعد از اتفاقات Outbreak تحت کنترل در آمد، حالا دوباره سر و کله اش در آمریکا و شهر نیویورک، سان فرانسیسکو، مناطق شهری آلاسکا و در جایی که برای اولین بار مشاهده شد، یعنی New Mexico پیدا شده. تیم Rainbow برای مقابله با این تهدید جدید، یک شاخه ی جدید به نام REACT که مخفف Rainbow Exogenous Analysis & Containment Team است را تشکیل داده است. بازیکنان در تیم های سه نفره ای از این تیم REACT وارد مناطق کنترل شده میشوند – مناطقی که از آنها در کل سه تا در بازی هست.
مراحل معمولی بازی شامل سه منطقه میشود که هرکدام هدف خاص خودش را دارد و بازیکنان فرصت این را دارند که طبق خواست و ریسک طلبی خودشان عملکرد داشته باشند و خروج از این مناطق ربطی به کامل شدن یا نشدن اهداف موجود در آنها ندارد.
برگ برنده ی بازی Rainbow Six Extraction چیزی جز ارث بری گیم پلی عالی و استراتژی مثال زدنی اش از بازی Siege نیست. با اینکه دشمنان شما توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند و نامشان هم Archæans است، اما داشتن دقت کافی، هماهنگی و مقدار مشخصی از پنهان کاری برای موفقیت در مراحل لازم است.
تیم REACT به تعدادی لوازم جدید مجهز است که این لوازم باعث شده چیدمان های موجودی که در اختیار شما هستند افزایش محسوسی داشته باشند. همچنین قابلیت های اختصاصی هر مامور یا Operator جوری تغییر کرده که با نیازهای شما در بازی Rainbow Six Extraction مطابقت داشته باشد.
ساده و خوب
گویا خود بازی هم متوجه این است که مسیری که پیش گرفته – به خصوص نسبت به نسخه ی Siege – مسیری ساده تر و غیر واقعی تر است و برای همین هم مرتبا برای بازیکنان اعلان های تصویری و صوتی فرستاده و آنها را از وضعیت آگاه میکند. با ترکیب کردن مخفی کاری و زمان کوتاهی که برای کشتن هر Archæans دارید با یک چراغ قوه ی فرابنفش که برای مشخص کردن اثرات فرابنفش خون این انگل ها در اختیار دارید، راه های زیادی برای راضی کردنتان با کامل کردن اهداف نقشه، بدون اینکه Archæans ها متوجه شما شوند وجود دارد.
یکی از نکات جالبی که در طول بررسی Rainbow Six Extraction متوجهش شدم، سیستم مبارزاتی آن بود که مانند سیستم های قدیمی به شدت روی شلیک های دقیق Headshot تمرکز دارد. اما در عین حال در خیلی جاهایی که باید با امواج Archæans مقابله کنید، این سیستم بازیکنان را به همکاری تیمی هم دعوت میکند – که باعث میشود بازیکنان در چرخه ای از کشتن انگل ها و تکمیل اهداف گیر کنند.
این ترکیب میتواند در نوع خود خیلی سرگرم کننده باشد، اما یادتان باشد که یک اشتباه ساده میتواند به راحتی برایتان خیلی گران تمام شود. بگذارید برایتان توضیح بدهم: یکی از سیستم های جدیدی که در بررسی Rainbow Six Extraction با آن مواجه شدم، سیستم MIA است. طرز کار این سیستم به این شکل است که اگر یکی از مامورهایتان را از دست بدهید، برای بقیه ی بازیکنان یک علامت MIA به معنی Missed in Action نمایش داده میشود.
بررسی Rainbow Six Extraction: سیستم های جدید و جذاب
بعد از آن، بقیه ی بازیکنان باید برای بازگرداندن بازیکنی که کشته شده به منطقه ی محافظت شده ای که او در آن قرار دارد – یا بهتر بگویم، گم شده – بروند. این سیستم یک مکانیک جالب به گیم پلی بازی اضافه میکند که بازیکنان برای بازگرداندن یکی از Operator های مجروح باید از جان بقیه استفاده کنند.
این سیستم یکی از بهترین ابداعاتی است که در طول سال های بازی کردنم با آن مواجه شده ام، اما دقیقا همان دلیلی است که باعث شده بازی Rainbow Six Extraction انقدر تکرار داشته باشد و خسته کننده شود. بازیکنان ممکن است بتوانند چندتا از Operator ها را به طبقات بالاتر ببرند، اما اگر در یک منطقه ی حفاظت شده گم شوند – یعنی کشته شده باشند – یا بخاطر مجروح شدن در دسترس نباشند، بازیکنان دیگر باید چندین بار زیر بار حملات Archæans ها له شوند.
با اینکه Ubisoft سعی کرده با تنوع دادن به اهداف مراحل و استفاده از انواع متنوعی دشمن تا حد ممکن از این تکراری بودن بکاهد، اما بازی Rainbow Six Extraction بخاطر نداشتن آن گیم پلی پیچیده ی نسخه ی قبلی این سری واقعا ضرر کرده. گرچه هنوز هم جاهای زیاد هست که توانایی های هر Operator به کارتان میاید، اما در این نسخه چیدن سیستم دفاعی دیگر چیزی جز کشیدن Archæans ها به یک اتاق برای کشتنشان در حالی که منتظر کامل شدن انجام یک کار هستید، نیست.
یک گیمپلی چذاب
گیم پلی بازی Rainbow Six Extraction میتواند به شدت راضی کننده باشد، اما مخفی کاری کردن در محیط های تکراری، شلیک به موجودات فضایی از پشت دیوار و کامل کردن اهداف مشابه در نقاط مختلف خیلی سریع برایم تکراری شد. این بازی جوایز زیادی را جلوی چشم بازیکن آویزان میکند – تکه هایی از داستان، لوازم جدید، Operator هایی که قفل هستند، بسته ی بعدی مناطق محافظت شده و پوسته های جذاب – اما حسی که در نهایت در طول بررسی بازی Rainbow Six Extraction از آن گرفتم، حس یک تکرار بی هدف بود.
به نظر میرسد که Ubisoft هم از بازی ای که ساخته کاملا آگاه بوده که البته این موضوع در نهایت به نفع Rainbow Six Extraction تمام شده. قیمت پایین ترش نسبت به رقبایش – که معادل 40 دلار است – برای بازی ای با این مقدار تکرار خیلی قابل درک تر است و آنهایی که از این تکرارها خوششان بیاید به راحتی میتوانند ساعت ها وقت در آن بگذرانند.
سیستم Buddy Pass بازی Rainbow Six Extraction هم راهی عالی برای بازیکنانی است که میخواهند بدون خریدنش حالت تیمی اش را تجربه کرده باشند. ضمنا حضور این بازی بر روی Game Pass ار همان روز اول، باعث خواهد شد که بازیکنان زیادی بدون پرداخت هزینه ی اضافه آن را تهیه کنند و به نسبت این قابل دسترس بودنش، مقدار زیادی محتوا در آن هست.
نه تنها شاهد مامورت های Incursion، رخدادهای کوتاه مدت و محتوای راضی کننده ی خود بازی در کنار گیم پلی جذابش هستیم، بلکه مقدار زیادی پوسته هم در بازی هست که میتوانید آن ها را کما بیش به راحتی بدست بیاورید و پیدمان ها آنقدر متنوع هستند که برای بازیکنان علاقمند به آزمایش لذت بخش باشد.
خرید درون بازی منطقی
همانطور که گفتم، بازی Rainbow Six Extraction یک بازی با عناصر ساخته و پرداخته شده است که به طرز شگفت آوری کمترین تعداد باگ های ممکن را دارد. بله، هنوز هم شاهد وجود طاعون بازی های کامپیوتری، یعنی Microtransaction ها یا همان خرید های درون برنامه ای در این بازی هم هستیم، اما حداقل این بار این چیزهای دلسرد کننده در یک منوی جدا دسته بندی شده اند و تجربه ی یک بازی که بدون مشکل اجرا میشود در نوع خودش عالی است.
این را هم بگویم که من این بازی را روی PlayStation 5 هم تجربه کردم و عملکرد DualSense آن واقعا جذاب بود. میزان دقتی که در ساخت این بازی صرف شده واقعا جالب است و یکی دیگر از چیزهایی که در طول بررسی Rainbow Six Extraction چشمم را گرفت هم انیمیشن های رندر شده ی آن بودند که واقعا زیبا هستند.
وقتی بررسی Rainbow Six Extraction را انجام میدادم، متوجه شدم که این بازی از نظر بصری شاید کمی قدیمی به نظر برسد، مخصوصا که برای این بازی هم از موتور پا به سن گذاشته ی Siege استفاده شده، ولی این کمبود جزئیات را به لطف اتمسفر کلی عالی اش جبران میکند. با توجه به عدم وجود آن نیاز به بالانس برای حالت رقابتی ای که در طول سال ها به مرور از شخصیت بازی Siege حذف شد، بازی Extraction آزاد بوده که با استفاده از نورپردازی و ساختاری فضایی اش یک دنیای جدید بسازد.
پایان بررسی Rainbow Six Extraction
داستان بازی Rainbow Six Extraction به اندازه ی کافی جذاب است و به خوبی با تکرارهای بازی جور در میاید. کاراکترهایی که در خط مقدم هستند – Ash، Mira و Thermite – قبول دارند که هنوز کسی آنقدرها چیزی درباره ی انگل Chimera نمیداند و مراحل Incursion طوری ساخته شده اند که به بازیکن این تصور را بدهد که تلاش هایش برای انجام تحقیقات و محافظت بوده است.
در طول مراحل تکه هایی اطلاعات بدست میآورید، پرونده هایی که باید صفحه به صفحه جمعشان کنید و انیمیشن هایی که با باز شدن نقشه های جدید برایتان نمایش داده شده و شما را از تکه های جدید داستان مطلع میکنند. برای همین هم گفتم که بازی Rainbow Six Extraction سرگرم کننده است و این چیزی است که بیشترین اهمیت را دارد، گرچه مرتبا این حس را به من میدهد که از روی Siege ساخته شده.
البته این همه جا هم بد نیست، اما در نهایت باعث شده تجربه ی بازی تبدیل به چیزی شود که به عمد طوری ساخته شده که بازیکنان را در حلقه ی تکرارش گیر میاندازد. تک تک قسمت های بازی Rainbow Six Extraction در کنار هم پایه های محکمی را برای یک بازی عالی تشکیل میدهند، اما گیم پلی جذاب این بازی در نهایت در میان تکرارهای زیاد قسمت های مراحل گم میشود.
اگر شما هم قصد خرید بازی Rainbow Six Extraction را دارید، میتوانید آن را از فروشگاه آرسان گیم تهیه کنید.
منبع: آرسان گیم