شروع و سقوط Hyper Scape
رویایی در دست ساخت
همه چیز از سال 2018 شروع شد. شرکت فرانسوی UBISOFT قصد داشتند تا عنوان بسازند که با تمامی آثار عرضه شده فرق داشته باشد. یک بازی تأثیرگذار. سازندهها متوجه شده بودند که در پلتفورمهای لایو استریم مثل Twitch، گیمرها و بینندهها در کنار هم درگیر بازی میشدند. من در این مقاله از وبلاگ آرسان گیم به شروع و سقوط Hyper Scape میپردازم. کارگردان بازی Christophe Guyot متوجه شد که شرکت دیگر تنها مسئولیت رضایت بازیکنان را به عهده ندارد. بینندههای این عناوین نیز باید سرگرم میشدند. با همین ایده بود که تیم Hyper Scape شروع به کار کرد. تمرکز این اثر روی کنار هم آوردن بینندگان، بازیکنان و استریمرها قرار گرفت.
اگرچه UBISOFT به این اثر اشاره کرده بود، 2 جولای 2020 تاریخ عرضهی این بازی شد. در همان روزهای اول بود که بسیاری از استریمرهای برتر Twitch شروع به نمایش این بازی کردند. حتی مجلهی The Verge این عنوان را با آثار برتر سبک بتل رویال مانند Apex Legends و Valorant مقایسه کرد. در نگاه اول، اینطور به نظر میرسید که Hyper Scape قرار است همه چیز را عوض کند.
قدم اول به سوی سقوط Hyper Scape
با عرضهی بتای بازی، Hyper Scape به پربازدیدترین بازی Twitch تبدیل شد اما این موفقیت ماندگار نبود. اگرچه این موفقیت ماندگار نبود و پس از عرضهی رسمی بازی صدرنشینی Hyper Scape در لیست بینندهها به پایان رسید. در اکتبر 2020 بود که شرکت اعلام کرد این پروژه انتظارات را برآورده نکرده است. اینجا بود که سازندگان یک تغییر اساسی در بازی را معرفی کردند. سقوط Hyper Scape از اینجا شروع شد. ابتدا داستان بازی را بررسی میکنیم تا ببینیم آیا دلیل سقوط خط داستانی بود یا نه؟
خط داستانی این بازی در سال 2054 و شهر Neo Arcadia رخ میدهد. Neo Arcadia توسط شرکت Prisma Dimensions و به عنوان یک متاورس خلق شده است. فجایع آب و هوایی، مهاجرتهای بیشمار، شروع رباتسازی شدن شغلها و بیکاری آغاز شده است. مسائل این چنینی هستند که فاصلهی میان 99% مردم معمولی و 1% پولدار را از قبل نیز بیشتر کرده است. بازیکنان با یکدیگر در ورزشی به نام Crown Rush رقابت میکنند. بسیاری از منتقدین فضای این عنوان را با The Oasis در فیلم و کتاب محبوب Ready Player One مقایسه کردند. بازیکنان در حال ناپدید شدن هستند، هکرها فضای شبیهسازی شده را خراب میکنند و برخی از افراد شجاع اقدام به پرده برداری از راز تاریک و سیاهی که در پس این ماجراست میکنند.
نوآوری در سبکی آشنا
بخش اصلی بازی المانهای بسیاری را با سایر عناوین Battle Royale در اشتراک دارد. 100 بازیکن به یک نقشه فرستاده میشوند و در حالی که این نقشه کوچکتر میشوند، رقابت میکنند. تفاوت بزرگی که بین Hyper Scape و سایر عناوین این سبک وجود دارد، شیوهی کوچک شدن نقشه است. در Call of Duty Warzone منطقهها شیمیایی میشوند و در Fortnite منطقه وارد یک طوفان اسیدی میشود. شیوهی محدود شدن Hyper Scape بسیار خلاقانهتر است. با گذر زمان، محدودهی بازی پاک میشود. در منطقهی نهایی نیز تاج برنده اسپاون میشود و با نگه داشتن آن به مدت 60 ثانیه، میتوانید پیروز شوید.
در بازی میتوانید قابلیتهای خاصی را پیدا کنید که Hacks نام دارند. یکی از قابلیتها، تبدیل شدن به یک توپ آسیبناپذیری برای مدتی کوتاه است. زمانی که همتیمی شما بمیرد به Echo تبدیل میشود. Echoها نمیتوانند دشمنان را بکشند ولی میتوانند موقعیت آنها را برای تیم خود مشخص کنند. زمانی که یک حریف به قتل برسد، میتوانید از کارت ریسپاون او برای برگرداندن همتیمی خود استفاده کنید. هوش مصنوعی میزبان هر مسابقه با فعال کردن موارد خاص، رقابت را تازه و جذاب نگه میدارد. چیزی که جذابیت بازی را چند برابر میکند، قابلیت تغییر المانهای مسابقه توسط کاربران و بینندههای Twitch است.
پتانسیلی که هرگز کامل نخواهد شد: عنوان Hyper Scape
قبرستان بازیهای کامپیوتری در حال بزرگتر شدن است. یک عضو جدید و جذابتر به این فضای خراب و نابودشدهی صنعت و هنر محبوب ما اضافه خواهد شد. چندی پیش UBISOFT به صورت رسمی کنسل شدن عنوان Hyper Scape را معرفی کردند. عنوان Battle Royale شرکت فرانسوی محبوب ما از بین خواهد رفت. گیمپلی این اثر بینهایت سریع بود. تا حدی که انگشتان شما تاول میزدند. کمربندی وحشتناکی از گلوله و لیزر و زرههای نابود شده. نکتهای که بسیار از گیمپلی این اثر بهتر عمل کرد، جهانی بود که UBISOFT ساخته بودند. نقشهای که به شکل یک شهر اروپایی و خاص است و جزئیاتی که تنهای شرکت UBISOFT به آنها توجه میکند.
سوالی که برای بسیاری از طرفداران پیش آمد، چگونگی ساخت این بازی بود. آیا این عنوان از قلب طرحهای احتمالی Assassins Creed یا Far Cry آمده است؟ آیا این مدل از کلیسای Notre Dame برای اثری دیگر در نظر گرفته شده بود؟
تمامی این عناصر به زیبایی و جذابیت شهر اضافه کرده بودند. یک شهر عجیب و خاص با قطرهای از ساختار یک آرمان شهر. میکس رنگ خاکستری و جعبههای Thorntonها و برقهای رنگ نئون تجربهای تکرارنشدنی را به نمایش گذاشتند. من به شخصه ساعتهای بیشماری را در حال تجربهی این بازی گذراندم. فقط میتوانید گشت و گذار کنید و از زیبایی عنوانی را که هرگز نقشهی کامل را در اختیار شما قرار نمیدهد لذت ببرید. شاید این موضوع اصلاً شوکهکننده نیست. حقیقت این است که گیمرها همیشه به جهان عناوین Battle Royale و داستانی که سعی در گفتن آن دارند علاقهی خاصی دارند. از شما درخواست میکنند که عاشق ساختار آنها شوید و این بازی به راحتی میتوانست این موقعیت را برای شما فراهم کند.
پایان یک رویا
پس اگر میخواهید به Xbox، PlayStation یا ویندوز بروید تا این عنوان بینظیر را دانلود کنید، خبر بدی برای شما دارم. همین الان هم این عنوان از لیست فروشگاهها حذف شده و پاک شده است. تمامی سازندههایی که روی این پروژه سخت کار کرده، حالا حسی تند و دردناک را تجربه خواهند کرد. لحظهها، دقایق، روزها، هفتهها و سالها برای این بازی تلاش شد ولی گاهی اوقات رویاهایی که مشاهده میکنید به دست فراموشی سپرده میشوند.
اگر در نهایت یک استریم از این عنوان را در سایت و پلتفورم Twitch پیدا کنید میفهمید که حافظهی اکثر ما نیز، مانند قبرستان بازیها، خراب شده است. Hyper Scape با چیزی که به یاد دارید بسیار متفاوتتر است. خبری از یک جعبهی خاکستری ساده نیست. بلکه این جهان بسیار رنگینتر، پرجزئیاتتر و جذابتر از چیزیست که به یاد دارید. این دنیای بزرگ و جذاب شباهت بسیار زیادی به جهان ایدهآل داخل ذهن ما دارد. البته در نهایت باید به یاد داشته باشیم که خبری از توسعه و زنده ماندن این جهان خارقالعاده نیست…
سقوط Hyper Scape داستانی غمانگیز است. بیاید در کنار هم خداحافظی گرمی به این جهان زیبا و تکرارنشدنی بکنیم… امیدوارم که از این مطلب لذت برده و اطلاعات مفیدی در مورد عنوانی کنسل شده به دست آورده باشید. سلیقهی متغیر و متفاوت گیمرهای امروزی باری دیگر باعث مرگ عنوانی شدند که پتانسیل بسیاری داشت. تا دیداری دیگر و مطلبی دیگر، میتوانید از سایر مقالات سایت ما لذت ببرید.
منبع: آرسان گیم