Starfield باید از اشتباهات No Man’s Sky اجتناب کند
Bethesda بالاخره بازی مورد انتظار بعدی اش در سبک RPG را معرفی کرد، اما به نظر میرسد که این بازی در حال تکرار اشتباهات No Man’s Sky باشد.
در نمایشگاه مشترک Bethesda و Xbox، کمپانی Bethesda بالاخره از بازی مورد انتظار جدیدش در سبک RPG که Starfield نام گذاری شده، رونمایی کرد. این بازی قرار است بزرگترین بازی کاملا جدید این کمپانی بعد از Fallout 4 ای باشد که در سال 2015 ارائه شد و در واقع اولین بازی ای کاملا جدیدی است که Bethesda بعد از مدت ها بیرون میدهد. در این قسمت از وبلاگ آرسان گیم، میخواهیم نگاهی به این بازی انداخته و ببینیم که چرا Starfield باید از اشتباهات No Man’s Sky اجتناب کند.
بله، شاید آوردن اسم بازی ای مانند No Man’s Sky در کنار اسمی مانند Bethesda که به ساختن بازی هایی که به کره ی زمین مربوطند کمی عجیب باشد. اما بازی Starfield قرار است بازیکنان را برای ماجراجویی به آسمان ها ببرد و به گفته ی Bethesda ، این بازی جاه طلبانه ترین عنوانی است که تا به حال توسط این کمپانی ساخته شده. صد البته که تا به حال هرچه از این بازی دیده ایم، از گیم پلی گرفته تا ایده های کلی اش، همگی جذاب و سرگرم کننده بوده اند، اما برخی طرفداران Bethesda نگرانند که این بازی هم مانند خیلی بازی های دیگر فقط عنوانی باشد که به خاطر وعده های زیاد و غیرقابل تحقق معروف شود.
بعد از آنکه گیم پلی Starfield نمایش داده شد، افراد زیادی بودند که شروع به اشاره کردن به تشابه های این بازی با بازی استودیو Hello Games یعنی No Man’s Sky کردند. هر دوی این بازی ها ما را به جهان ورای اتمسفر و مدار زمین میبرند و وعده ی ماجراجویی در کهکشان را میدهند. اما بازی No Man’s Sky موفق نشد در زمان ارائه اش وعده هایش را محقق کند – گرچه از آن زمان تا به حال این بازی بسته های بروز رسانی زیادی دریافت کرده که به شکل قابل توجهی بازی را بهبود داده اند.
باید اعتراف کنم که به نظرم نگرانی این افراد کاملا منطقی است و با توجه به حجم دنیای بازی و وعده های متعدد، Bethesda نتواند از اشتباهات No Man’s Sky اجتناب کند و مانند این بازی مجبور شود تا مدت ها بعد از ارائه اش هم خودش را بوسیله ی بسته های الحاقی و بروز رسانی متعدد پیش ببرد.
شباهت های Starfield با No Man’s Sky
یکی از دلایلی که خیلی ها به شدت منتظر نمایشگاه مشترک Bethesda و Xbox بودند، این بود که کمپانی Bethesda قصد داشت برای اولین بار از بازی جدیدش، یعنی Starfield در این نمایشگاه رونمایی کند. گیم پلی ای که از این بازی به نمایش در آمد، یک بازی سرگرم کننده، به سبک دیگر بازی های Bethesda را نمایش میداد که اینبار در فضا رخ میداد، اما چیزی که این وسط بیش از همه به چشم میامد، شباهت بیش از اندازه ی برخی المان ها با بازی No Man’s Sky بود.
در این بازی، بازیکنان باید در یک کهکشان عظیم که بیش از هزار سیاره ی متفاوت دارد به گشت و گذار بپردازند. بازیکنان میتوانند روی این سیاره ها فرود آمده، مناطق مختلفشان را کشف کنند و مواد اولیه ی مورد نیازشان را از آنها حفاری کنند – ایده ای که کاملا شبیه به No Man’s Sky به نظر میرسد.
همچنین بازی Starfield هم به بازیکنان اجازه میدهد که پایگاه های خودشان را روی این سیاره های متفاوت و متنوع ایجاد کنند. بعد از آن است که بازیکنان میتوانند افرادی را برای کار در این پایگاه ها استخدام کنند و این پایگاه ها مانند مراکز عملیاتی ای که برای گشتن کهکشان استفاده میشوند، عمل خواهند کرد.
همچنین این پایگاه ها میتوانند به صورت خودکار مواد اولیه در اختیارتان قرار دهند – درست مانند چیزی که از پایگاه های Fallout 4 دیده بودیم. ضمنا بازیکنان میتوانند سفینه ی فضایی مخصوص به خودشان را برای سفر در فضا بسازند. بازی No Man’s Sky هم در بسته های الحاقی و بروز رسانی اش این قابلیت ها را دریافت کرد – البته بجر قابلیت ساختن سفینه ی فضایی.
اما تفاوت اصلی بین Starfield و بازی No Man’s Sky این است که در بازی Starfield برخی از این سیاره ها حس زنده بودن را بیشتر و بهتر منتقل میکنند و مهمتر از آن: داستان بسیار قوی ای پشت تمام این گشت و گذارها روایت خواهد شد. برخی از این سیاره ها شهرهای بزرگی را روی خودشان جای داده اند و بازیکنان باید به شکل همان بازی های همیشگی Bethesda، یعنی با پیشروی در یک خط داستانی زیبا، در این کهکشان سفر کنند.
بله، بازی No Man’s Sky هم چند باری سعی کرده المان های داستانی را امتحان کند، اما این بازی هیچوقت داستانی در حد داستان های بازی های کمپانی Bethesda نداشته و ندارد. همچنین این بازی هم دارای علائم حیات روی سیاره های دیگرش هست، اما نه در حد و اندازه های شهرهای موجود در Starfield و پایگاه هایی که ممکن است بتوانید در آن بسازید.
اشتباهات No Man’s Sky در زمان ارائه
ممکن است بپرسید که وقتی میگویم که Starfield باید از اشتباهات No Man’s Sky اجتناب کند، منظورم دقیقا چیست، بگذارید توضیح بدهم. دلیل اصلی معروف شدن بازی No Man’s Sky وعده هایی است که داده بود و نتوانست هیچ کدام را در زمان ارائه اش داشته باشد. این بازی قول داده بود که یک کهشکان زنده و شاداب را ارائه دهد، اما چیزی که در نهایت نصیب بازیکنان شد، از خیلی جهات نقص داشت.
سیاره های خالی از سکنه و چرخه ی گیم پلی ای که بعد از چند بار وارد شدن به یک کهکشان جدید به سرعت خسته کننده میشد. بازیکنان وارد یک کهکشان جدید میشدند، روی یکی از سیاره هایش فرود میامدند، چند چیز را ثبت میکردند، سوخت سفینه را با حفاری بدست میاوردند و بعد به سیاره ی بعدی میرفتند تا تمام این کارها را تکرار کنند. با اینکه سطح و بافت هر سیاره ممکن بود کمی از دیگری متفاوت باشد، اما تمام آنها هدفی کاملا یکسان داشتند و بعد از مدتی دیگر دلیلی برای بازیکنان وجود نداشت که بخواهند توقف کرده و چیز جدیدی کشف کرده باشند.
استودیو Hello Games قول داده بود که هر سیاره یکتا باشد و بازی No Man’s Sky هم یک اکتشافات فضایی باشد، بازی ای که همه همیشه منتظرش بوده اند. سیاره های قرار بود اکوسیستم خاص خودشان را داشته باشند، قرار بود شاهد جنگ جناح های مختلف روی این سیاره های باشیم و قرار بود بازیکنان بتوانند طرز بازی کردنشان را خودشان انتخاب کنند. این بازی قرار بود رویای اکتشافات 18 تریلیارد سیاره ی یکتا و خاص را محقق کند.
با اینکه بازی No Man’s Sky بعد از بروز رسانی های متعدد و اضافه کردن برخی از آن وعده ها در بسته های الحاقی، حالا وضعیت بهتری دارد، اما هنوز با آنچه قول داده شده بود فاصله ی زیادی دارد و شاید هم هیچوقت نتواند تبدیل به چیزی که تبلیغ شده بود شود.
Bethesda چطور باید در Starfield از اشتباهات No Man’s Sky اجتناب کند؟
Bethesda هم قول یک بازی فضایی در مقیاس عظیم را داده و به نظر میرسد چشم به بازاری دوخته که فعلا No Man’s Sky به خود اختصاص داده. Starfield قول یک کهکشان کامل با هزار سیاره یکتا را داده که در هرکدامشان زندگی در جریان است. این بازی قرار است به بازیکنان اجازه بدهد که هرطور که دلشان خواست رفتار کنند و هرکه دوست داشتند، باشند، درست مانند بقیه ی بازی های Bethesda که در سبک RPG هستند.
با این حال، دقیقا همین حرف ها درباره ی No Man’s Sky زده شده بود و این بازی به هیچ عنوان نتوانست اهداف و وعده هایش را محقق کند.
چیزی که مسلم است این است که Starfield باید از اشتباهات No Man’s Sky اجتناب کند و اگر Bethesda میخواهد این کار را به درستی انجام داده و خودش را از سرنوشت Hello Games نجات دهد، باید مطمئن شود که بازی جدیدش هر آنچه گفته را عملی میکند. تمام سیاره ها باید حس زنده بودن داشته و ارزش وقتمان را داشته باشند. آنها باید یکتا باشند و نه مانند سیاره های No Man’s Sky همگی شبیه هم بوده و فقط تفاوت هایی جزئی آنها را از هم متمایز کند.
بازیکنان باید دلیلی برای توقف روی هر سیاره داشته باشند و باید حس کنند که در کهکشانی با کلی ماجراجویی فراستاره ای هستند. دنیای این بازی باید عناصر تمدن را در خود داشته و آثاری از جستجوگران گذشته را هم در کنار گیاهان خاص هر سیاره نمایش دهد؛ ؛ این سیاره ها نباید مانند سیاره های No Man’s Sky در زمان ارائه، خالی باشند.
اگر Starfield باید از اشتباهات No Man’s Sky اجتناب کند، یکی دیگر از کارهای Bethesda این خواهد بود که باید سعی کنند گیم پلی بازی خیلی جذاب تر از صرفا پیاده شدن روی یک سیاره و انجام یک سری کارها قبل از پرواز دوباره به فضا باشد. گرچه از نمایش گیم پلی بازی به نظر میرسد این دقیقا کاری است که بازیکنان بعد از پیاده شدن و مبارزه باید انجام دهند. به نظرم گیم پلی بازی Starfield باید چیزی بیش از این باشد، وگرنه بازیکنان به زودی از آن خسته خواهند شد.
با اینکه میدانیم بازی Starfield قابلیت هایی مانند ساخت پایگاه های فضایی و شخصی سازی سفینه ب فضایی را از همان ابتدا خواهد داشت، اما چنین ویژگی هایی باید این حس را به بازیکنان بدهند که ارزش وقتشان را دارند و این نوع ویژگی ها تنها نباید به همین دو قسمت ختم شوند.
Starfield باید از اشتباهات No Man’s Sky اجتناب کند: نتیجه گیری
کمپانی Bethesda وعده های بزرگی برای Starfield داده و با توجه به گذشته ی صنعت بازی های کامپیوتری، بهتر است که از پس ارائه ی آنها بربیاید. خیلی از چیزهایی که در این بازی دیده ایم، به نظر شبیه به بازی No Man’s Sky است و آن بازی هم وعده های زیادی داده بود. در نهایت اگر همگی قبول داریم که Starfield باید از اشتباهات No Man’s Sky اجتناب کند پس باید از Bethesda انتظار داشته باشیم که دنیا و کهکشانی زنده را ارائه کند که شامل تمام وعده هایش خواهد بود – آنهم از همان روز اول ارائه ی بازی.
و اگر Bethesda موفق به انجام این کار نشود، احتمالا شاهد ارائه ی نسخه ی دوم No Man’s Sky توسط Bethesda خواهیم بود…که امیدوارم اینطور نشود.
بازی Starfield قرار است در اوایل سال 2023 برای PC و Xbox Series X|S ارائه شود.
منبع: آرسان گیم.