بررسی بازی Darksiders Genesis
در این تاپیک به بررسی بازی Darksiders : Genesis پرداختیم.
سری بازیهای Darksiders همیشه از آن دسته بازیهایی بودهاند که از بازی دیگری الهام گرفته شدهاند. اولین بازی دارکسایدرز شباهتهای واضحی به سری بازیهای Zelda شرکت نینتندو داشت؛ بعد از آن نوبت Darksiders 2 بود – که نسخهای خندهدار از شخصیت Death به نمایش گذاشت. دارکسایدرز2 حالت دویدن افقی روی دیوار (wall running cue) خود را بوضوح از نسخه ریبوت بازی Prince of Persia تقلید کرده است. در سال 2018 شرکت بازی سازی Gunfire Games تصمیم گرفت Darksiders 3 را به لیست طویل بازیهایی که سعی کردهاند کپی درجه دوی بازی Dark Souls باشند اضافه کند. با توجه به سابقه مجموعه بازیهای Darksiders، تغییر سبک دادنهای اساسی اتفاق دور از انتظاری نیست.
بازی Darksiders Genesis، با موجهای عظیمی از دشمنان و جمعآوری غنائم (loot)، شبیه بقیه بازیهای سبک اکشن-نقش آفرینی ( action-RPG ) است اما نکته جالب این است که از همان ابتدای تا پایان همچنان حال و هوای بازیهای دارکسایدرز حفظ کرده است. در Darksiders Genesis ما برای اولین Strife را میبینیم و اتفاقات پیش درآمد اولین بازی مجموعه دارکسایدرز را بههمراه دو شخصیت اصلی War و Strife دنبال میکنیم. لوسیفر (Lucifer) پادشاه حقهباز شیاطین نقشه شرورانهای کشیده است و اعضای The Council یادشان رفته به دو پیشروی آخرالزمان دلبندشان چیزی درباره این نقشه بگویند.
علاقه واقعی و خالص شرکت توسعه دهنده Airship Syndicate به مجموعه دارکسایدرز بهوضوح در نحوه ساخت بازی Darksiders Genesis دیده میشود؛ بخصوص که این شرکت از اعضای سابق Vigil Games، سازندگان دو نسخه اول بازیهای Darksiders تشکیل شده است. نه تنها شخصیتهای قدیمی و محبوبی مثل Samuel و Vulgrim برگشتهاند، سلاحها و قابلیتهای (ability) اساسی بازیهای قبلی هم بهدقت جاسازی شدهاند. مثلا War هنوز شمشیر دولبه بومرنگیاش را دارد، هر دو سوارکار (horseman) میتوانند بهکمک یک بازوی شبحگونهInspector Gadget اجسام را از دور بقاپند و Strife از اول بازی میتواند با Void Bomb پورتال ساختن را شروع کند. دوستان هوادار Darksiders بهتون تبریک میگم؛ دوران خوشی ما شروع شد.
شخصیت Stifle بهعلت اولین حضورش در بازی فورا نظرم را جلب کرد و بعد از مدتی فهمیدم او به اندازه کافی با سبک بازی کردنم هماهنگ است و میتواند قهرمان انحصاری من شود. اگرچه Strife در مبارزههای melee خوب عمل میکند، اما تخصص او تیراندازی همزمان با دو دست است که برای جنگیدن از مسافتهای دورتر بهکار میرود. تیرهای نامحدود تفنگهای معمولی Strife کار خودش را انجام میدهد اما انواع دیگری از مهمان (ammo) وجود دارد که با جستوجو پیدا میشوند. شما با استفاده از این ammoها میتوانید شلیک پرقدرتتری بکنید از این رو، نمیتوانید تا آخر بازی به تیرهای عادی بینهایت بسنده کنید.
در بررسی بازی Darksiders Genesis : سبک مبارزه War نقطه مقابل Strife است؛ در فاصلههای دور تقریبا هیچ کاری از دستش بر نمیآید. بنابراین تنها راه حل ضربه زدن به دشمنان با یک شمشیر غولآسا است. در حالت سختی Casual، پشت سرهم روی دکمههای کیبورد زدن برای کشتن دشمنان کافی است اما در سختیهای بالاتر باید نکات جزئی اما تاثیر گذار هر نبرد را کشف کنید. War هیچ وقت شخصیت مورد علاقه من نبوده است بااینحال سبک بازی او برایم لذتبخش است. یکی از تواناییهای جالب او مسدود کردن راه ضربه و دفع حمله است. شاید بنظر شما این کار خیلی هم جالب نباشد اما وقتی در جنگ تنگاتنگ با یک شیطان آتشین که انگار قصد مردن ندارد، ذرهای از جانتان کم نشود، خودتان میبینید منظورم چیست. abilityها، comboها و power upهای مختلفی برای War و Strife وجود دارد و با انتخاب هر کدام از این دو شاهد تغییرات دلچسبی در طول بازی خواهید بود.
زندگی به سبک Darksiders
در بررسی بازی Darksiders Genesis : سبک مبارزه ( play style ) کاراکترهای بازی تنها تفاوت بین آن دو نیست؛ صفات اخلاقی و شخصیتی آنها نیز باهم فرق دارد و این یکی از بخشهایی است که من را کمی ناامید کرد. بازیهای Darksiders همیشه داستان مضحکی داشته اند اما مسخرگی آن هیچوقت بیش از اندازه نبوده ( حداقل در دو نسخه اول دارکسایدرز) و جدی گرفتن پرت و پلاهای بامزه جلوی خستهکننده شدن بازی را میگرفته؛ اما بنظر میرسد دیگر اوضاع از کنترل خارج شده است. طنز بازی مصنوعی است و انگار هرلحظه آماده گفتن یا انجام دادن کاری خندهدار هستند؛ البته اینکار بازی را بیمزه نمیکند و سازندگان بازی صرفا نوع داستان را از فانتزی کلیشهای به کمدی صریح تغییر دادهاند. Strife مثل یک پلیس رند خودسر حرف میزند درحالی که War مثل تفلون نچسب و جدی است. شخصیت Strife ترکیبی از Axel Foley (بازیگر فیلم پلیس بورلی هیلز) و Peter Quill ( شخصیت اصلی فیلم نگهبانان کهکشان( است درحالی که War خلق و خویی مشابه Drax (از شخصیتهای جانبی فیلم نگهبانان کهکشان) و پیرمرد بازنشسته و خسته دارد. بدتر از همه این که تنها یکی از جوکها و شوخیهای بازی توانست من را بخنداند و من بشخصه آدم خوش خندهای هستم.
اگر بخواهید میتوانید سکانسهای داستان را رد کنید و به بخش اکشن بازی برگردید که خداراشکر فرسنگها از فیلمنامه بازی جلوتر است. بازی Darksiders Genesis در مجموع 16 فصل دارد؛ هر فصل (به استثنای 5 فصل که مربوط به boss fightهای اصلی است) دارای نقشه باز با طراحی فوقالعاده است. شما اجازه ندارید برای عبور از بخش اعظم مناطق سوار اسب شبحی خود شوید، ناسلامتی همه هیجان مبارزه به پای پیاده آن است. البته این فقط نیمی از داستان است؛ در بقیه اوقات ممکن است با هجوم دسته شیاطین بدجنس مواجه شوید و با حل کردن یک پازل کوچک بتوانید نابودشان کنید.
در در مرحله سوراخ سفنبهها و مخفیگاههای زیادی وجود دارد و ممکن است نتوانید بار اول آنها را کشف کنید. مثلا ممکن است ability لازم برای خرد کردن یک مانع یا فعالسازی تخت پرشی مرحله Apocalyptic را نداشته باشید. بعضی از این مکانها پشت درهای پیچیده مخفی شدهاند؛ معمولا برای پیدا کردن و باز کردن این درها نیاز به جمعآوری تعدادی کلید مخصوص دارید و احتمال دارد پشت این درها با گنجها و جوایز یا تعداد معقولی از دشمنان مواجه شوید. جستوجو برای پیدا کردن این مکانهای مخفی کاملا ارزشش را دارد. بعد از اینکه یک پازل اختیاری را صرف کمی وقت بیشتر حل کردم، پاداش تلاشم را با نوع خاضی از ammo گرفتم که باعث میشد گویهای( orb ) health از دشمنان فوران کند و در نبرد نهایی همین نجاتم داد.
درست است که بهچنگ آوردن هر چیزی که درون صندوقها، جعبههای شکسته و دشمنان مقلوبشده بیرون میریزد – مانند souls ( واحد پول بازی)، ammo، Wrath orb برای فعالسازی abilityهای محدود – کار مهمی است؛ از آن مهمتر orb creatureها هستند. امکان ارتقا (level up) شخصیتهای بازی بهروش همیشگی وجود ندارد در عوض هر کدام از دشمنان بازی یک orb مخصوص به خود دارد که شما با استفاده از آن در نمودار درختی مهارتهایتان (skill tree ) میتوانید علاوه بر افزایش درصد قدرت کاراکترهای بازی، buffهای تکی دریافت کنید. این orbها بطور تصادفی پخش شدهاند ( بهاستثناء bossها) ولی بدست آوردن و قرار دادن آنها در منو از چیزی که فکر میکنید سختتر است.
هر orb چند درجه قدرت ( power level) دارد. دریافت یک orb بصورت اتوماتیک level اول آن را برایتان فعال میکند اما برای رسیدن به levelهای بالاتر معمولا لازم است تعداد زیادی از همان نوع orb جمع کنید. استفاده از orbها پیچیدگیهای دیگری هم دارد. مثلا تطبیق دادن بعضی چیزها درون خود درخت bonus اضافه میدهد و بعضی گرههای اتصال پتانسیل یک orb را محدود میکنند. بنابراین اگر بخواهید attack power خود را به بیشترین حد ممکن برسانید، باید از orbهای درست در جای درست استفاده کنید و مرتبا به levelهای پرجمعیت برگردید تا دشمن مد نظر خود را پیدا کنید.
خودتان را برای انجام کارهای تکراری آماده کنید
در بررسی بازی Darksiders Genesis : ممکن است با دیدن تریلر بازی فکر کرده باشید قرار است چیز پیچیده و پر از کارهای تکراری (grind) باشد. نبوغ Darksiders Genesis در همین نکته نهفته است؛ این بازی پیچیده نیست و مقدار grind کردن آن به خودتان بستگی دارد. سازندگان بازی میدانستند که این بازی ممکن است هواداران دارکسایدرز را به خود جذب کند و اکثر این افراد علاقهای به بازیهای اکشن RPG ندارند. از این رو برای بازیکنانی که میخواهند از اول تا آخر بازی را بدون برگشت به عقب تمام کنند تدارکاتی آماده کردند. حالت سختی Casual با مهربانی بیشتری با شما رفتار میکند و اهمیت کمتری به جزئیات orbها و skill-tree میدهد. من با درجه سختی بازی را روی Normal قرار داده بودم و بدون اینکه به grind کردن زیاد نیازی پیدا کنم، به لطف tree orbها توانستم بازی را تمام کنم. در حقیقت اکثر اوقات power levelهای پیشنهادی هر فصل را نادیده میگرفتم و احتمالا اگر سعی میکردم ممکن بود بدون grind کردن بتوانم بازی را تمام کنم. درجه سختی Hard کمی متفاوت است و باید با احتیاط بیشتری عمل کنید اما کسانی که بدنبال grind کردن هستند از لحظه شروع بازی تا پخش تیتراژ پایانی امکان آن را پیدا خواهند کرد.
در پایان بازی، پس از نابودی غول بدجنس داستان ،( که اتفاقا کار خیلی دشواری است.) حالت سختی Apocalyptic برای شما باز میشود. این حالت با کسی شوخی ندارد و اگر آمادگی لازم را نداشته باشید و بیگدار به آب بزنید در کمتر از چند دقیقه میمیرید. حالا شما بازی را یک بار تمام کردهاید و همه فصلها را در اختیار دارید؛ پس زمان آن رسیده که بهترین orb tree ممکن را بسازید و هر مرحله را دوباره و دوباره تکرار کنید. تک تک مسیرها و گنجها را پیدا کنید؛ orb tree خود را کامل کنید، تمام upgradeهای لازم را بگیرید. خب، حالا یک نفس عمیق بکشید و همه این کارها را دوباره در حالت Apocalyptic انجام دهید.
در بررسی بازی Darksiders Genesis : در اواسط مسیر ماجراجوییتان بخش میدان مسابقات (Arena) برایتان باز میشود. Arena از یک سری چالش تشکیل شده که باید برای بقا در آنها بجنگید. هر کدام از این چالشهای survival شامل 10 موج دشمنان میشود و پس از اتمام همه مراحل، حالت بیپایان ( endless mode ) برایتان خواهد شد. Arena فضایی برای همه است؛ هم بازیکنانی که میخواهند Grind کنند و هم کسانی که فقط بهدنبال creature orbها و souls هستند. هرچقدر پیشروی کنید چالشها نسبتا سختتر میشوند و شما ملزم به افزایش مداوم قدرت خود برای بدست آوردن شانس موفقیت میشوید.
با این حساب انگیزههای زیادی برای بازگشت مداوم به صحنه نبرد ساده و در عین حال لذتبخش Darksiders Genesis وجود دارد. کشف کردن تمام اسرار و نکات هر مرحله زمان زیادی نمیبرد اما اگر زمانی هوس grind درست و حسابی کردید یادتان باشد که همیشه میتوانید به حالت Apocalyptic سر بزنید.
شما می توانید از فروشگاه سی دی کی اورجینال آرسان گیم بازی Darksiders Genesis را خریداری کنید.
منبع : آرسان گیم