بررسی بازی Anno 1800
در همان ابتدای بررسی بازی Anno 1800 به راحتی میتوان دید که این بازی به آن دسته از بازی ها تعلق دارد که من دوست دارم اسمشان را “چشم بزنی ساعت 2 صبح شده” بگذارم. مثلاً ممکن است یک روز به امید اینکه اولین ریخته گری خود را احداث میکنید شروع به بازی کنید. ولی چشم بهم میزنید و ساعت 2 صبح شده و معلوم نیست چطور یک جامعه ی جدید را احداث کرده اید! یا میخواهید به میزانی مشخص از جمعیت ساکن در شهرتان برسید تا ساختمان بعدی برای شما باز شود، اینکار را میکنید، اما ساختمانی که قرار بود برای شما باز شود یک باغ وحش از آب درمیاید. با چندین منطقه ی جدا از هم برای پرورش و نگهداری انواع و اقسام حیوانات.
و باز چشم بهم میزنید و 2 صبح شده!
بازی Anno 1800 به راحتی غرق کننده ترین بازی شهرسازی ای است که بعد از بازی Cities: Skylines تجربه کردم. این بازی، تمی جذاب را با خطوط تولید لذت بخش و اصول بازرگانی ترکیب میکند. همچنین تعداد بسیار زیادی ساختمان و مواد اولیه در بازی هست که باید ساخته و تولید شوند، که به شما اجازه ی ساخت شهرهای بسیار بزرگ را میدهد.
بازی Anno 1800 شما را جای یکی از سلاطین بازرگانی دوران انقلاب صنعتی قرار میدهد. 3 حالت مختلف برای بازی وجود دارد، داستانی، آزاد و یا چند نفره. البته از نظر ساختار همه مثل هم هستند ــ حالت داستانی همان حالت آزاد است که چند مأموریت به آن اضافه شده.
در هر صورت، در ابتدا بازی Anno 1800 را به عنوان صاحب جزیره ای در مناطق غرب اروپا شروع میکنید که چیزی بجز یک نقطه ی بازرگانی ندارد. اولین هدفتان هم این است که یک دهکده ی زراعی بسازید، که این دهکده به عنوان بنیان شهرتان عمل خواهد کرد. از اینجا به بعد هم هدفتان ساخت شهری عظیم خواهد بود که مرزهایش را تا افق ها گسترش خواهید داد.
در ابتدای بررسی بازی Anno 1800 ، این عنوان خود را به صورت یک بازی شهرسازی صاف و ساده معرفی کرد. پیشروی در آن هم به 2 چیز بستگی دارد: میزان رشد جمعیت و برآورده کردن احتیاجات شهروندانتان. هر طبقه شخصیتی نیازهای متفاوتی دارد که باید برآورده کنید. مثلاً کشاورزان به لباس و ماهی احتیاج دارند تا راضی باشند. ولی اگر میخواهید خیلی خوشحالشان کنید میتوانید به آنها نوشیدنی الکلی بدهید. برای این کار به چندین هکتار مزارع سیب زمینی احتیاج دارید که بعد بتوان به مشروب تبدیلشان کرد، و در عین حال باید مطمئن شوید کشاورزان از جایی که به آنها نوشیدنی میدهد زیاد دور نیستند.
هرچه بهتر این نیازها را در بازی Anno 1800 برآورده کنید، مردم بیشتری به شهر شما میایند. وقتی میزان ساکنین شهر به حد نهایت گنجایش آن رسید، میتوان شهر را برای سکونت نوع ساکنین بعدی ارتقا داد، که در این مثال کارگران هستند. این ارتقا باعث میشود به طبقات بعدی ساخت و ساز دسترسی داشته باشید و بتوانید ساختمان های پیچیده تری مثل آجرسازی و ریخته گری بسازید. ولی کارگرها به شدت در خواسته های خود پر دقت هستند، و حتی از شما صابون هم میخواهند…سوسول ها!
در عین حال خطوط تولیدتان هم به طرز عجیبی پیچیده تر میشوند. مثلاً تولید چوب برای ساخت خانه ها احتیاج به یک کارگاه برش چوب، یک انبار برای ذخیره ی چوب و مکانی برای پرورش و برداشت چوب دارد. از آن طرف، ساخت ستون های فلزی نیازمند معدن سنگ آهن و معدن زغال سنگ است تا فقط مواد اولیه ی آن را بدست آورید، بعد از آن باید این مواد را به کارگاه ذوب آهن بدهید تا شمش فلز بدست آورید، و بعد هم کارگاه ریخته گری تا برای شما ستون ها را بسازد. کارگاه ها و کارخانه های بزرگتر به ده ها، و یا حتی صدها، کارگر نیاز دارند، که برای سیر کردن و برطرف کردن نیازهای آنها در بازی Anno 1800 نیاز به پایه هایی قوی دارید.
اینجاست که قابلیت های ” چشم بهم بزنی ساعت 2 صبح شده” ی بازی Anno 1800 خود را نشان میدهند. وقتی سومین طبقه ی اجتماعی “صنعتگران” را باز کردین، احتیاج به زیرساخت هایی دارید که بتوانند ماشین های دوزندگی، لباس های پشمی، و مشروب تولید کنند. آخرین مورد نیاز به مواد اولیه ای دارد که در خاک اروپا بدست نمی آید. برای بدست آوردن این مواد باید کشتی هایی بسازید که برای شما در دنیای بازی به دنبال این مواد بگردند.
این دنیای جدید در نقشه ای کاملاً متفاوت نمایش داده میشود، همچنین ساکنینی کاملاً متفاوت، خطوط تولید، و مواد اولیه ای کاملاً جدید دارد. این به این معنیست که بازی Anno 1800 روی 2 نقشه ی جداگانه انجام میشود، که این باعث میشود انواع و اقسام تصمیمات تاکتیکی در نتیجه ی حالت آنلاین بازی نقش داشته باشند. در دنیای قدیم شاید سلطان فلز بوده اید، ولی ممکن است در دنیای جدید متوجه شوید فردی با تصاحب یک جزیره و ساخت تمام پارچه ی کتان مورد نیازتان در آن، باعث سقوط امپراطوری شما شده!
به هر حال باید مسیرهای تجارتی تأسیس کنید که این کالا ها را به ساکنین در حال افزایش شما برسانند، همانطور که من در طول مدت بررسی بازی Anno 1800 این کار را کردم. باید بگویم که تماشای ساخت و ساز در هر 2 نقشه ی بازی، در این نقطه ی آن بسیار سرگرم کننده است. جلوه ی بصری بازی، شامل لایه ای نقاشی مانند میشود که به خوبی انیمیشن ها و مدلهای آن را به تصویر کشیده. مزارع گندم و نی شکرتان مثل لانه های زنبور پر از کارگر است، در حالی که ارابه هایی که با اسب حرکت میکنند مواد تولیدی این مزارع را به خطوط بعدی تولید میبرند.
این جزئیات همراه با پیشرفت های شهر شما، پیشرفت میکنند. مد لباس افراد بر اساس پیشرفته تر شدن شهرتان، جدیدتر میشود، و ارابه هایی که توسط اسب کشیده میشوند به ارابه های ریلی و یا حتی موتورها تبدیل میشوند. اینجور جزئیات دقیق به معنی این است که بازی Anno 1800 بار زیادی برای اجرا هم با خود به همراه دارد. از دور نگاه کردن از زوایایی خاص به شهرتان باعث کند شدن بازی روی سیستم های کم قدرتتر میشود.
در طول بررسی بازی Anno 1800 متوجه شدم که همانطور که خطوط تولیدتان و در کنارش خواست های مردمتان پیشرفت میکنند، وجه استراتژیک بازی Anno 1800 خود را کم کم نشان میدهد. اینجا بود که فهمیدم جزیره ای که بازی را در آن شروع کردم نمیتواند آب جو تولید کند، برای اینکه خاکش جوری نبود که بتوان در آن جو پرورش داد. ساکنین شهرم خیلی آرام این قضیه را به گوشم رساندند، آنهم با انجام شورشی عظیم که باعث از بین رفتن خطوط تولیدم و تقریباً از دست رفتن بازی برایم شد!
این مجبورم کرد که جزیره ای دیگر را تصاحب کنم و تقریباً تمام آن را به تولید آب جو اختصاص دهم، بعد هم راه تجاری ای برای رساندن این ماده ی حیاتی! از طریق دریا به جزیره ی خودم تاسیس کنم.
طرز کار باهم تمام سیستم های مختلف تجاری در بازی Anno 1800 جالب است. اگر با ساخت مواد اولیه ای مشکل دارید، میتوانید آن را از نقاط بازرگانی بخرید. با این حال این کار شما را به دیگر بازیکنان (در حالت آنلاین) و یا هوش مصنوعی (در حالت تک نفره) وابسته میکند. در عین حال میتوانید مواد اولیه ی اضافی خود را هم برای بدست آوردن درآمد به فروش برسانید. ولی حتی این سیستم اقتصادی در حال رشد سریع هم راه موفقیت قطعی ای نیست. باید بتوانید مواد اولیه ی لازم را تولید یا به نحوی بدست آورید تا بتوانید شهرتان را بیشتر در اعماق دوران انقلاب صنعتی پیش ببرید.
در مراحل بالاتر، بازی Anno 1800 تبدیل به ترکیبی از شهرسازی ای صنعتی و بازی ای استراتژی میشود. همینطور که رقابت بر سر مواد اولیه شدیدتر میشود، ممکن است مجبور شوید کنترل جزایر دیگر را از حریفتان بگیرید. میتوانید بوسیله ی نیروی نظامی، و با فرستادن قایق های مسلح و کشتی های جنگی اینکار را انجام دهید. و یا میتوانید قسمت هایی از جزیره ای که میخواهید را بخرید و کم کم کل آن را تصاحب کنید.
اگر نظرم را بخواهید باید بگویم که سیستم های اصلی بازی Anno 1800 به خوبی طراحی و تولید شده اند. بعضی وقتها ممکن است باعث شوند حس کنید کمی گیج شده اید، مخصوصاً وقتی اتفاقاتی مثل آتش سوزی به صورت همزمان در چند نقطه ی مختلف رخ دهند. با این حال، حتی وقتی در حال ارتقای چند خانه بودم و یا جا به جا کردن یک مزرعه ی کوچک، هیچوقت خودم را خیلی درگیر کارهای جزئی ندیدم.
با تمام این احوال باید بگویم که بعد از انجام بررسی بازی Anno 1800، میتوان گفت که یک انتقاد بزرگ به این بازی وارد است. با اینکه بازی در زمان انقلاب صنعتی و تبدیل دنیای قدیم به جدید رخ میدهد، جای تعجب است که اشتغال یکی از نقاط مانور طاراحان بازی نیست. در حقیقت رویکرد بازی Anno 1800 نسبت به این امر کاملاً خلاف اتفاقات دوران انقلاب صنعتی است. هر خانه ای که در شهر شما باشد، بدون ربط به اینکه ساکنینش شاغل هستند یا نه، مقداری پول برای شما به همراه دارد. این باعث میشود شما تشویق به داشتن تعداد زیادی ساکنین بیکار شوید. هر خانه ی جدیدی که بسازید با خود برای شما درآمد دارد، پس تا وقتی که نیازهای ساکنین را براورده کنید، چه اهمیتی دارد که آنها شاغل هستند یا بیکار؟
فکر نکنم ایرادی بنیادی باشد، چون به هر حال بازی Anno 1800 با آن نیازهای مردمش و وظیفه ی شما برای فراهم کردن نیازهای آنها به اندازه ی کافی پیچیده هست. فقط کمی عجیب است، مخصوصاً که بازی در بقیه ی موارد تغییرات را به خوبی به تصویر کشده. مشکل بعدی این است که بازی Anno 1800 وسیله ای برای ردیابی معاملاتتان به شما نمیدهد. بده بستان های شما مدام در حال رشد هستند، ولی سیستمی برای اینکه بدانید اقتصاد شهر شما چقدر در حال رشد است ندارید. معمولاً اهل این نیستم که نمودار آماری چیزی را دنبال کنم، ولی این بازی میتواند از وجود این نمودار ها سود ببرد.
اما بزرگترین ضعف بازیAnno 1800 ، چیزی جز بازیکنان هوش مصنوعی تکراری آن نیستند. حالت داستانی بازی شامل کاراکترهایی صداگذاری شده است. که واقعاً کاش نبود. صداپیشگی این کاراکترها به شدت مصنوعی است. مخصوصاً صداپیشه ی شخصیت منفی بازی به نام Edvard Goode، که اگر سبیلی داشت آن را از بس میپیچاند تا به حال آن را از جایش کنده بود!
گفتارهای کاراکترهای هوش مصنوعی از این هم بدتر است، مثلاً یک کاراکتر هر 5 دقیقه فریاد میزند “بلاخره میتوانم از شر این گاز خلاص شوم”. ممکن است چیز زیادی به نظر نرسد ولی بازهم حواس شما را از دنیای زیبای بازی و کارتان منحرف میکند.
مشکلات نویسندگی به کنار، بازی Anno 1800 یک بازی شهرسازی پر عمق و پیچیده است، به راحتی پیچیده ترین و عمیقترین بازی از سری بازی های Anno تا به حال. شروعش آرامش بخش و جذاب است، در حالی که مراحل بالاتر باعث میشود موهای خود را از جا بکنید و بعد با کمال میل همان مو ها را به سر جایشان بچسبانید.
اگر علاقمند به تجربه ای این بازی هستید، میتوانید بازی Anno 1800 را از فروشگاه سایت تهیه کنید. یادآور میشود که این بازی در ریجن های مختلف برای پلتفرم استیم در فروشگاه آرسان گیم موجود است.
منبع: آرسان گیم.