بررسی بازی Battlefield V
به جنگ خوش آمدید
با توجه به اینکه بازی Battlefield V درست بعد از بازی Star Wars Battlefront 2 ارائه شد – که بازی ای دردسرساز برای ناشر و سازنده اش بود – شاهد ماجراهای عجیبی در پروسه ی ارائه ی آن بودیم. ولی آیا این بازی واقعا از همان ابتدا شکست خورده بود؟ در ادامه با بررسی بازی Battlefield V همراهمان باشید.
این چند وقت اخیر احساس میکردم که غلظت بازی های اول شخص آنلاین خونم کمی افتاده، دلم برای دورانی که بازی های سبک FPS انقدر حول تکنولوژی و سرعت نمیگشتند تنگ شده بود. تا اینکه یاد جواهری به اسم Battlefield V افتادم و به خودم گفتم وقتش رسیده که سری به دنیای زمان جنگ جهانی دوم بزنیم. این روزها که مشغول تجربه ی نبردهای هوایی در کهکشانی خیلی خیلی دور بودم (بله منظورم Star Wars: Squadrons است) گاهی وقت ها حس میکردم دلم میخواهد کمی هم رانندگی تانک یا شلیک با مسلسل های قدیمی را هم تجربه کنم. در عین حال دلم میخواست این تجربه از نظر تکنولوژی کامپیوتر کمی جدید هم باشد. پس چه کاندیدی بهتر از بازی Battlefield V؟
ستون فقرات تمام بازی های Battlefield همان قسمت آنلاینشان است، در بررسی بازی Battlefield V مشخص شد که این عنوان هم از این قاعده مستثنا نیست. اوایل عرضه ی بازی، فقط شاهد ارائه ی هست نقشه بودیم. ولی این نقشه ها با آن کیفیت عالی شان، بازیکنان را کاملا راضی میکنند. در واقع هر نقشه یک عنصر خاص را در طراحی خودش دارد و بخاطر همین، هر نقشه ی بازی میتواند انواع مختلفی از بازیکنان را سرگرم کند. بازیکنانی مثل من که دلشان برای کمی پیاده روی تنگ شده، میتوانند ساعت ها در نقشه ی the Grand Operations of Rotterdam سرگرم باشند. این نقشه شامل چندین طبقه بوده و مبارزات از فاصله ی نزدیک انجام میشوند. برای بازیکن های دیگر که هنوز هم دوست دارند به صندلی هدایت وسایل مختلف تکیه دهند هم میتوانند نقشه هایی مثل Hamada و Arras را امتحان کنند. راز دلچسب بودن نقشه های بازی Battlefield V این است که شما را در خود غرق میکنند، انگار که واقعا یک سرباز هستید که دارد با چنگ و دندان برای زنده ماندن میجنگد. بعد از آن همه پرواز در فضا واقعا از نبرد در کنار تیمم و فتح پل در نقشه ی Twisted Steel لذت بردم، بعدش هم نقشه ی Arras را با یک حمله ی هوایی به آتش کشیدیم تا شهر و کلیسایش را از حمله ی نیروهای دشمن حفظ کرده باشیم.
یکی از مکانیک های جالب و جذاب بازی Battlefield V که باعث شده طرز پیشروی بازیکنان در نقشه های این بازی با تمام عناوین دیگر متفاوت باشد، این است که میتوانید از نقاط مورد نظرتان با درست کردن کیسه ی شن، کندن نهر، و مشخص کردن نقاط کمکی دفاع کنید. با این روش هر دو تیم میتوانند نقشه را طوری تغییر بدهند که به نفع خودشان باشد. همچنین برای این کار احتیاج به نوع نیروی خاصی ندارید، در واقع تمام نیروهای شما میتوانند اینکار را انجام دهند. بله، بازیکن های کمکی با سرعت بیشتری این کار را انجام میدهند، ولی بقیه ی بازیکن ها هم میتوانند با کمک هم این کار را انجام دهند تا کار با سرعتی بیشتر تمام شود.
در نسخه ای که برای بررسی بازی Battlefield در اختیار آرسان گیم قرار گرفت، همکاری تیمی نقشی حتی مهمتر را هم بازی میکند. کاراکترها در ابتدای هر مسابقه با مقداری محدود مهمات، یک بسته کمک های اولیه، و تعداد کمی از هر وسیله ی متناسب با کلاس انتخابی خودشان ظاهر میشوند. این یعنی اگر تیم ها میخواهند برنده مسابقه باشند باید در انتخاب کلاسشان دقت کرده و در همکاری با هم هیچ چیز کم نگذارند. این مکانیک برای بازیکنی مثل من که دوست دارد نقش بازیکن پشتیبان را بازی کند عالی است، ولی آن بازیکن های تک پر، مثل تک تیراندازها، احتمالا از اینکه مجبورند برای پر کردن جان و مهماتشان نزدیک تیمشان حرکت کنند، چندان راضی نخواهند بود. و با اینکه این مکانیک یک همکاری قدرتمند را بین بازیکنان میسازد، ولی دوست داشتم فکری هم برای ارتباطی دقیقتر برای تیم هایی که به صورت اتفاقی چیده شده اند میکردند.
نکته ای که در بررسی بازی Battlefield V متوجهش شدیم این بود که سیستم کلاس بندی بازی با توجه به تعداد زیاد و مختلف سلاحی که در آن پیدا میشود، به شکل تعجب آوری کم عمق است. با اینکه قابلیت دستکاری اسلحه و شخصی سازی آنها هنوز هم به همان میزان قبل عمیق و پرجزئیات است، در مورد کلاس ها حس میکنم که انگار در یک استایل و تعداد محدودی تجهیزات قفل شده اند. بازیکنان نیروهای تهاجمی از موشک اندازها و مسلسل های تهاجمی استفاده میکنند تا پیاده نظامی با نهایت قدرت تخریب را تشکیل دهند، بازیکنان پشتیبان با خود یک کیف تیر بدون محدودیت و یک تیربار سبک دارند، کلاس شناسایی بازیکنانی هستند که تخصصشان مبارزه از راه دور است، آنها میتوانند مواضع دشمن را شناسایی کرده و نقطه های برگشت به بازی جدیدی را روی نقشه ایجاد کنند. تنها کلاسی که به نظرم ضعیف آمد، دکترها بودند که از نظر برد واقعا به آنها کم لطفی شده بود. با اینکه این کلاس برای برگرداندن بازیکنان به بازی و مداوای مجروحین خیلی عالی است ولی اسلحه ی آنها از نظر من خیلی ضعیف بود. این ترکیب باعث میشود کلاس Medic تبدیل به یک نیروی مبارزه ی نزدیک عالی شود که فقط میتواند در چند نقشه ی محدود مهارت های خودش را به نمایش بگذارد. گرچه مطمئنم کمپانی Dice در بروزرسانی Tides of War این کلاس ها را بهینه سازی کرده، ولی کاش از همان ابتدا شاهد تنوع بیشتری در استایل آنها بودیم
چیزی که از همان ابتدای کار مشخص است این است که Dice میخواهد شما همیشه مشغول باز کردن قفل چیزهای جدید و پیشرفت دادن سربازهای تیم خودتان در بازی Battlefield V باشید. بازیکن ها میتوانند با بازی در کلاسی خاص برای آن کلاس اسلحه ی جدید آزاد کنند، همچنین پوسته های ظاهری وسایل شما هم با ماموریت های روزانه قابل خریداری هستند. تکه ی آخر ماجرا هم پیشرفت شما در آپدیت Tides of War و فصل های آن است. این نسخه تقریبا از همان ابتدای کار با فصل اولش شروع میشود، که اسم فصل هم Overture است. با انجام ماموریت های تازه ی هر هفته، بازیکنان شانس دریافت Experience اضافی و باز کردن قفل وسایل مختص کلاس خودشان را دارند. با وجود این سه سیستم پیشروی که باهم و در کنار هم کار میکنند، بازیکن ها باید بتوانند خیلی سریع کاراکتر و اسلحه های خود را ساخته و شخصی سازی کنند.
نسخه ی Tides of War یک بسته ی الحاقی برای بازی Battlefield V به شمار میرود و از همان ابتدا به صورت رایگان در دسترس همه بوده است. ضمنا بروزرسانی های دیگری را هم برای بازی شاهد بوده ایم که در برنامه ای هفته ای ارائه شدند و هرکدام شامل مدهای جدید بازی و نقشه های جدید برای حالت آنلاین بودند. کمپانی Dice حتی در سال 2018 نقشه ای بلند مدت را برای ارائه ی سه فصل جدید را هم ارائه داد که شامل سه فصل Overture، Lightning Strikes، و Trial by Fire میشود. فصل آخر مد حالت Battle Royal را به بازی اضافه کرد، که Firestorm نام داشت. بازیکنان در همان ابتدا شاهد ارائه ی نقشه ای جدید برای فصل Overture بودند که Panzerstorm نام گرفت. از اسم این نقشه مشخص است که باید تمرکز اصلی آن روی تانک ها و مبارزه با وسایل زرهی خواهد بود، ولی تمام ماجرا این نیست، در واقع این نقشه یک قسمت داستانی جدید را برای بازیکنان در دسترس میگذارد و همچنین یک مکان تمرین تیراندازی جدید را هم شامل میشود.
این بازی کمی بعد از Star Wars Battlefront 2 به بازار آمد که اگر تعارف نکنیم باید بگوییم از نظر جامعه ی بازیکنان یک افتضاح کامل بود، برای همین در زمان ارائه ی بازی Battlefield V چندان تمایلی به آن نشان داده نشد. ولی در طول زمان کمپانی Dice نشان داد که توانسته تغییراتی ایجاد کند و راه های ارتباطی خودش با بازیکنان را بهبود بخشیده تا بتواند دقیقا به آنها بگوید که در چه زمانی میتوانند منتظر چه محتوایی باشند. در انتها باید بگویم خوشحالم که این سرویس برای تمام بازیکنان رایگان است و مثل بقیه ی بازیهای FPS کاربران خودش را طبقه بندی نمیکند.
آخرین قسمتی که در بررسی بازی Battlefield V میخواهم درباره اش صحبت کنم، قسمتی است که حتی ذره ای هم مرا جذب خود نکرد، و متاسفانه درست حدس زده اید، منظورم War Stories است. برای افراد نا آگاه باید بگویم که War Stories حالت تک نفره ی بازی Battlefield V است که در آن سعی شده داستانی احساسی و متفکرانه درباره ی جنگ، از نقطه نگاه مردم مختلف بیان شود. روی کاغذ همه چیز خوب است، ولی من از همان ابتدا با این حالت چند مشکل داشتم. اولا، نمیخواهم بعد از هر مرحله از یک کاراکتر به کاراکتر دیگری بپرم، چون با این کار احساسی به آنها یا اهدافشان در من شکل نمیگیرد. این مراحل چهل و پنج دقیقه ای به نظرم خیلی هم کوتاه هستند و در ابتدای امر فقط سه تا از آنها وجود داشت – با احتساب The Last Tiger که چند ماه بعد آمد چهارتا. بیشتر دوست دارم که کمپانی Dice به ساختن یک حالت داستانی کامل، مثل Battlefield 3 برگردد. حالت داستانی ای که از نقشه های حالت آنلاین مثل ستون فقرات خودش استفاده نکرده و واقعا زمان و زحمت زیادی برای طراحی و ساخت تک تک سربازها و افرادی که میبینم صرف شده باشد. حالت War Stories مطمئنا برای بازیکنانی که از این حالت در Battlefield 1 لذت بردند، سرگرم کننده خواهد بود، ولی بگذارید راحت بگویم: این مد، حالت داستانی ای نیست که من علاقه ای به بازی کردنش باشم.
پایان بررسی بازی Battlefield V
مصاحبه ها و شکل بازاریابی کمپانی سازنده که در نهایت به ارائه ی بازی Battlefield V ختم شد، یک آشوب بزرگ بود، بازیکنان و مسئولین کمپانی EA تمام مدت مشغول بحث و جدل بودند، که در نهایت این بحث ها به پروسه ی فروش بازی صدمه زد. با وجود تمام اینها من به تیم Dice اعتماد داشتم و حتی حالا هم که در بررسی بازی Battlefield V به دستاوردشان نگاه میکنم هم میتوانم بگویم آنها موفق شده اند. بازی Battlefield V یک بازی اول شخص عالی است که تیم سازنده با گوش دادن به حرف بازیکنان توانسته خیلی از نواقصش را برطرف کند. با اینکه در زمان ارائه، بخاطر اتفاقات بدی که در دوره ی Star Wars Battlefront 2 رخ داد، شاهد برخی نواقص بودیم ولی در طول مدت ارائه ی بسته های الحاقی Dice نشان داد که سیر تحول یک بازی میتواند چطور باشد.
شما می توانید در صورت تمایل از فروشگاه آرسان گیم، سی دی کی بازی Battlefield V را خریداری کنید. یادآور میشود که این بازی در ریجن های مختلف برای پلتفرم استیم در فروشگاه آرسان گیم موجود است.
منبع : آرسان گیم