بررسی بازی Godfall
عناوینی مثل Warframe و Destiny در طول تاریخ خود موفق شده اند درآمد زیادی برای سازندگانشان داشته باشند. لذت حرکت سریع در یک نقشه در حالی که در حین همان حرکت دشمنانتان را از پا درمیآورید و کلی آیتم جمع میکنید چیزی است که بر اساس تجربه ثابت شده و همه میدانیم چقدر طرفدار دارد. در حالی که عناوینی که گفتیم برای مبارزاتشان بیشتر روی شلیک تفنگ تکیه دارند، بازی Godfall بیشتر شبیه یک بازی Dark Souls ساده شده است. این بازی مسلما برای کسی که علاقه ای به سبک بازی های Looter ندارد جذاب نخواهد بود، و هنوز آنقدر قوی نیست که بتواند با غول های این ژانر رقابت کند. ولی سیستم مبارزات قوی و سرگرم کننده، و ظاهر بسیار زیبایش باعث شده تجربه اش لذت بخش باشد. البته اگر سیستم مبارزاتش را بپسندید.
تمام ماجرای بازی Godfall درباره ی دو برادر است، که البته رابطه ی خونی باهم ندارند! Orin و Macros هر دو از نژادی به اسم Valorian هستند – موجوداتی مثل روح که توسط Archon خلق شده و در زره خود زندگی میکنند. واقعا نمیدانم، و صادقانه بگویم: برایم مهم هم نیست. بازی با ماجرای جنگ Orin و Macros شروع میشود، که البته Macros پیروز جنگ است. او بعد از شکست دادن Orin او را به دریا پرت کرده و رهایش میکند تا بمیرد، که البته Orin زنده میماند و با کمک موجوداتی به نام Seventh Sanctum به مبارزه برمیگردد. این موجودات و Orin با کمک هم میخواهند جلوی Macros را گرفته و نگذارند او اعمالی به نام Rites of Ascension را به پایان برساند تا در نهایت جلوی رسیدن او به مقام خدایی را بگیرند و نگذارند او جهان هستی را نابود کند.
هیچکس این بازی ها را بخاطر داستانشان بازی نمیکند. البته من فکر نمیکنم داستان Godfall یا طرز گفته شدن آن بدتر از رقبا باشد. حداقل از همان اول برایتان مشخص است که نقش چه کسی را به عهده دارید و هدفتان چیست. ولی چیزی که در داستان بازی حس نمیشود، داستان گویی است – چون تقریبا تمام داستان در گفتگوهای بین شما و یکی دوتا کاراکتر روایت میشود. Orin بین سرزمین های Earth، Water و Air سفر میکند و زره ای به تن دارد که نامش Valorplates است، که میتوانید این زره را با جمع کردن مواد اولیه بسازید. اگر زره او را مردانه انتخاب کنید، صدای او هم مردانه خواهد شد. و اگر زره زنانه باشد، صدای او هم مطابق با زره تغییر خواهد کرد.
مناطق و مراحل
بازی Godfall در سه منطقه ای که گفتم رخ میدهد، شما میتوانید در این مناطق پرسه بزنید و دنبال آیتم و Experience بگردید یا برای بدست آوردن یک جایزه ی خاص از آن نقشه شروع به انجام Quest های آن کنید. حالت داستانی بازی Godfall روی Orin و مبارزاتش با چندین افسر ارتش Macros تمرکز دارد. به طور ساده بگویم، شما وارد یک نقشه شده و بعد یک سری علامت ها را روی نقشه دنبال میکنید که این علامت ها منتهی به چند نوع مبارزه مختلف میشوند. وقتی در نقشه پرسه میزنید میبینید که دشمنان به همان شکل معمول ظاهر میشوند، ولی در مبارزات مختلف مثلا میبینید که باید در مدت چند دقیقه با امواج زیادی از دشمنان مبارزه کنید، یا سنگ هایی جادویی را که یک پورتال را سرپا نگه داشته اند از بین ببرید.
مناطق بازی حاوی صندوق های گنج هم هستند که در آنها آیتم و زره هست، همچنین جعبه هایی به اسم Motherlode که حاوی منابع مورد نیاز برای ساخت Valorplate شما هستند. شما بازی را با یک تکه Valorplate شروع میکنید و دقیقا بعد از مرحله ی معرفی هم یک تکه ی دیگر بدست میآورید، ولی برای ساخت بقیه ی قطعات باید خودتان دست به کار شده و Valor Core ها و مواد اولیه ی لازم را از زره ها و جعبه های افتاده در گوشه و کنار نقشه پیدا کنید. در حقیقت زره های Valorplate مختلف آنقدرها باهم متفاوت نیستند، که این یک تفاوت بزرگ بازی Godfall با بازی Warframe است. هر Valorplate یک قابلیت خاص دارد، مثل قابلیت کم کردن صدمه ای که میخورید، یا افزایش شانس ایجاد صدمه ی بیشتر به دشمنان. و هرکدام یک قابلیت منحصر به فرد در حالت Rage هم در اختیار میگذارند – درباره ی این حالت توضیح خواهم داد.
شما بارها و بارها به مناطق مختلف بازی Godfall برمیگردید، که این باعث میشود مناطق بازی برای افرادی که به تعداد مناطق متنوع تر در بازی های دیگر عادت کرده اند، تکراری شوند. ولی حداقل این مناطق در بازی Godfall نسبت هم خیلی متفاوت هستند و خیلی هم زیبا طراحی شده اند. داستان بازی شما را به این مناطق میفرستد تا ماموریت های مختلفی را انجام دهید، انجام این ماموریت ها لوحی جادویی به شما میدهد که برای روبرو شدن با افسرهای ارتش Macros به آن نیاز دارید. اگر انتظار یک سری ماموریت های با معنی و داستان خاص داشتید، احتمالا مایوس خواهید شد. بیشتر وقتتان در مراحل بازی Godfall به این میگذرد که از نقطه ی A به نقطه ی B بروید تا با یک باس مبارزه کنید که آن باس بعد از کشته شدنش به شما یک لوح خواهد داد و آن لوح راه را برای مبارزه با باس بعدی باز میکند.
دشمن شکن
سیستم مبارزات بازی Godfall، حداقل از نظر من خوب است. چندین نوع اسلحه هست که هرکدام استفاده ی خودش را دارد، مثل شمشیر های بلند، شمشیرهای بزرگ و عظیم، دو شمشیر، پتک و گرز، نیزه ها، هرچه فکرش را بکنید اینجا هست. Orin یک حمله ی معمولی و یک ضربه ی قوی دارد. ضربه زدن به دشمنان مقداری از جانشان را باقی میگذارد که بر اساس شرایط میتوانند جان از دست رفته شان را برگردانند، ولی اگر از ضربه ی قوی استفاده کنید کل خط جانشان از بین میرود. اما اگر بخواهید با ضربات معمولی آنها را بکشید، باید چندبار دیگر به آنها ضربه بزنید. اگر مقدار کمی از جانشان مانده باشد و شما از ضربه ی قوی استفاده کنید هم متوجه میشوید که بدنشان در هم میشکند، که در این صورت سریعتر کشته میشوند.
Orin یک سپر هم دارد که میتوانید از آن برای دفاع یا دفع کامل ضربات استفاده کنید. دفع ضربات جز اینکه دشمنتان را برای چند لحظه بی دفاع میکند فایده ی دیگری ندارد؛ ولی آیتم ها و مهارت هایی در بازی Godfall هستند که موارد استفاده ی سپر را بیشتر میکنند. مثلا میتوانید سپرتان را پرتاب کنید، این کار دشمنانتان را به کل گیج کرده و به شما اجازه میدهد به آنها حمله و کارشان را یکسره کنید. حتی مهارتی در بازی هست که به شما اجازه میدهد تحت شرایطی خاص و بعد از دفع ضربه، دشمن را با یک ضربه بکشید. اگر دکمه ی سپر را نگه دارید هم انتخاب های دیگری برایتان نمایش داده میشود، مثل پرتابش به سمت چند نفر یا کوبیدنش به زمین.
وقتی به دشمنان ضربه میزنید هم یک نشانه در بالای آیکون اسلحه ی شما شروع به پر شدن میکند، و وقتی پر شد شما میتوانید یک حمله ی مخصوص انجام دهید. این حمله های مخصوص هم چند نوع دارند، مثلا Orin برای هر نوع ضربه، حمله ی مخصوص به خودش را دارد، یا حرکت مخصوصی که جان دشمنان را برای خودتان میدزدید. در نهایت حالت Archon را داریم، که همان حالت Rage ای است که قبلا گفتم. این حالت چند لحظه ای طول میکشد و در طول مدتش به Orin مقدار زیادی Armor میدهد – که یعنی باعث میشود شما در دوره ی آن صدمه ی کمتری بخورید – همچنین یک قابلیت ویژه ی Valorplates شما را هم فعال میکند. مثلا با یکی از این Valorplates ها میتوانید نیروهای کمکی احضار کنید.
سخن آخر
تمام چیزهایی که گفتم، بازی Godfall را به طور خلاصه بیان میکنند. اگر مبارزه با یک عده دشمن و ارتقای مهارت ها و قابلیت هایتان را دوست دارید، این بازی یک انتخاب عالی برای شماست. سیستم مبارزات خیلی خوب است، به شما قابلیت جاخالی دادن، دفع ضربات، و انجام خیلی کارهای جذاب دیگر را میدهد. اگر هربار که میمردید بازی شما را 2 متر آنطرف تر به میدان مبارزه برنمیگرداند، بازی Godfall میتوانست بازی بسیار سختی باشد؛ اما حالا بیشتر شبیه یک بازی Arcade با بینهایت فرصت دوباره است. مبارزه با باس های بازی هم لذت بخش است و تا وقتی به دومی برسید جان اولی پر شده، که این چالش بازی را کمی بیشتر میکند – و البته وجود این چالش به نفع بازی هم تمام میشود. شما هم یک آیتم دارید که با گوی های سبز رنگی که از دشمنان میافتند شارژ شده و میتواند جانتان را پر کند، پس بالانس سیستم هم خوب است.
مشکل این است که بازی Godfall چیزی بیشتر از این سیستم مبارزه ی خوب ندارد. آیتم های زیادی برای Loot هست، که البته همه ی آنها زره نیستند. میتوانید انگشتر، طلسم، و پرچم های مختلفی را استفاده کنید. همچنین خانه های زیادی وجود دارند که با Level Up شدن شما باز شده و به شما اجازه میدهند قابلیت های خودتان را ارتقا و گسترش دهید. حتی آیتم های شما هم قابل ارتقا هستند، ولی انجام این کار اگر به اواخر بازی نرسیده باشید بی معنی است؛ چون بعد از خرج کردن مقدار زیادی مواد اولیه بازهم شاهد جهش زیادی در قابلیت آیتم ها نیستیم. بازی Godfall مقدار زیادی محتوا دارد، ولی کسی که از سیستم مبارزات آن خوشش نیاید متاسفانه خیلی زود از کل بازی خسته خواهد شد.
این را هم بگویم که بازی Godfall یک بازی زیبا با مناظری عالیست، و من از زمانی که برایش صرف کردم لذت بردم. ولی یک بازی انقلابی نیست، باعث شوکه شدن مخاطب نمیشود، ولی من سیستم مبارزاتش را بیشتر از سیستم مبارزات رقبایش دوست دارم. نکته ی آخر اینکه دوربین بازی در تمام لحظات به پشت کاراکتر چسبیده، پس به نظر میرسد تجربه ی Godfall با موس و کیبورد حس بهتری نسبت به گیم پد داشته باشد. شما هم اگر قصد خرید بازی Godfall را دارید، میتوانید آن را از فروشگاه آرسان گیم تهیه کنید.