بررسی بازی Total War: Warhammer 3
خب بالاخره به پایان سه گانه ی دوست داشتنی ای رسیدیم که 6 سال پیش نسخه ی اولش را بازی کردیم. حالا، بعد از بررسی بازی Total War: Warhammer 3، باید اعتراف کنم که این بازی یک عنوان شایسته برای به پایان رساندن این سری دوست داشتنی است. اگر شما هم مانند من یکی از طرفداران این سری بازی های دوست داشتنی هستید، در این قسمت از وبلاگ آرسان گیم با ما همراه باشید.
شروع بررسی بازی Total War: Warhammer 3
بازی Total War: Warhammer 3 با معرفی مکانیک های جذاب و تازه در قسمت داستانی اش، بین کاراکترهای اصلی اش و چندین ارتش تازه ای که تا به حال شبیهشان را در این سری بازی ها ندیده ایم، چنان رقابتی ایجاد میکند که باعث شده از هر لحاظ، چه استراتژی و چه تاکتیکی از نسخه های قبلی اش بهتر باشد. ضمن اینکه یک سری بهبود هایی که از بازی های Total War قبلی به این بازی راه پیدا کرده اند هم باعث بهبود کلی تجربه ی حالت تک نفره ی بازی شده اند.
حالت تک نفره ی بازی Total War: Warhammer 3 خیلی به داستانش تکیه دارد، حتی بیشتر از حالت داستانی Warhammer 2 که نامش Eye of the Vortex بود. البته چنین چیزی میتواند هم خوب باشد و هم بد. از نظر من که تا به حال برای بررسی بازی Total War: Warhammer 3 سه بار آن را تمام کرده ام، این بازی آن ارزش بازی کردن دوباره و دوباره ای که Mortal Empires در دو نسخه ی اولیه ی بازی داشت را ندارد و با اینکه Warhammer 3 نهایتا نسخه ی خودش از آن ایده را هم دریافت خواهد کرد، Creative Assembly گفته که برای آن باید مدتی انتظار بکشیم.
در حال حاضر حتی نمیتوانید در حالت Skirmish از نژادهای بازی های 1 و 2 استفاده کنید، گرچه این نژادها در قسمت داستانی روی نقشه به صورت دشمن ظاهر شده و باید آنها را از بین ببرید.
پس اگر دوست دارید که بتوانید فقط یک نژاد را برداشته و دنیای بازی را با سرعت دلخواه خودتان فتح کنید، بهتر است که کماکان به همان Mortal Empires بچسبید. سرعت این حالت داستانی جدید تقریبا زیادی بالاست، آنهم وقتی باید با چهار جناح دیگر بازی برای بدست آوردن روح چهار Daemon Prince رقابت کرده و برای آزاد کردن، کشتن یا شاید حتی بلعیدن Ursun – الهه ی خرس مانند – تصمیم بگیرید.
البته تا مقداری میتوانید اهدافی برای خودتان تعریف کرده و دنبالشان کنید، اما آنقدرها وقت آزاد برای پیشبردشان نخواهید داشت. البته این نکته خوبی های خودش را هم دارد، مثلا میتوانید به ژنرال های درجه دو و سه ی خودتان بگویید که کارهای جمع آوری Reputation و ساختن ارتش ا به عهده بگیرند و در عین خال با Skarbrand یا Miao Ying نصف ئقتتان را به جتگیدن در Chaos Realms بگذرانید. یا حتی بهتر، رهبر جناحتان را تماشا کنید که در آتش از خشم وارد خط مبارزه برای پس گرفتن نواحی ای میشود که در نبودتان از دست داده اید.
اما چیزی که من چندان دل خوشی از آن در طول بررسی بازی Total War: Warhammer 3 نداشتم این بود که تمام مدت حس میکردم نیرویی خارج از کنترل من دارد من را به سمت قسمت پایانی بازی و آن مبارزه ی آخر هول میدهد – مسلم است که اگر دارد به شما خوش میگذرد و فردی به زور شما را به جلو هول داده و از آنجا دورتان کند، شما از آن فرد عصبانی خواهید شد…به خاطر خدا بگذارید این انسان های دست و پا چلفتی را بکشم.
این نیروی غیر قابل کنترل به شکل چیزی بین تجربه ی کلاسیک یک بازی Total War و حالت بازی تک نفره ی یک بازی RTS مانند Warcraft 3 پیاده شده است و اگر از این زاویه به آن نگاه کنید، خیلی هوشمندانه هم هست. هر Chaos Realm ای که باید به آنها حمله کنید، چالش های مخصوص به خودش را دارد که باید حلشان کنید و این چالش ها مستقیما به توانایی های موجود تاریکی که آن منطقه را در اختیار دارد وابسته هستند.
در نهایت هم هرکدام از این مناطق به یک نبرد پایانی پر هیجان و بیمانند تبدیل میشوند که باید در برابر یک ارتش ایستاده و با استفاده از توانایی هایتان مناطق دفاعی ساخته یا نیروی پشتیبانی احضار کنید. این مکانیک ها باعث شده اند که سناریوهایی در بازی Total War: Warhammer 3 خلق شوند که این سری تا به حال هرگز سمتشان نرفته بود، ضمن اینکه تماشای عملکرد یک فرمول قدیمی با روشی جدید هم خالی از لطف نیست.
خودمان میسازیم
مبارزات معمولی ای که در آنها شهری را محاصره میکنید هم طوری دستکاری شده اند که بتوانند از این مکانیک های جدید استفاده کنند، که باعث شده از نظر تاکتیکی مبارزات جالبی باشند و هیچکدامشان مانند دیگری نشود – چیزی که در بازی Warhammer 2 شاهدش بودیم. با این حال به نظرم حالا انگار بیش از حد راه های مختلفی برای رد شدن از یک دیوار وجود دارد و این موانع بیشتر نقش یک سرعت گیر را دارند تا متوقف کننده.
به شخصه بیشتر دوست داشتم این خطوط دفاعی آنقدر قدرت داشته باشند که بتوانند مهاجمان ضعیفتر را متوقف کنند، گرچه این را هم درک میکنم که نفوذ سریع به یک شهر چقدر میتواند هیجان انگیز باشد.
اما نقشه های میادین مبارزه واقعا زیبا هستند. خب، البته بجر آنهایی که قرار بوده ترسناک باشند – مانند مرداب های چندش آور Nurgle یا برج های بهم پیچیده ی Tzeentch، که هرکدام به سبک خودشان هوش از سر میبرند. با این حال نقشه ی حالت داستانی کمی کم جزئیات تر از Warhammer 2 است. بعضی از جزئیات و بافت های زمین به شکل قابل توجهی کمتر هستند و بعضا به نظر میرسد که در ساخت بعضی درخت ها و گیاهان کم کاری شده است، حتی اگر سطح جزئیات بازی را روی بالاترین حد ممکن گذاشته باشید.
چیز دیگری که در طول بررسی بازی Total War: Warhammer 3 متوجهش شدم این است که نقشه ی این بازی به شکل قابل توجهی از Mortal Empires است، پس شاید بتوان گفت که برخی افت کیفیت ها برای حفظ عملکرد بازی در این نقشه ی عظیم رخ داده اند. همچنین این بازی روی سیستم من که مجهز به Ryzen 7 3700X و گرافیک RTX 2060 است به شکلی عالی اجرا میشود و با وجود اینکه همه چیز را تا حد ممکن بالا برده ام اما به ندرت شاهد افت نرخ فریم تا 30، آنهم با رزلوشن 1080 هستم.
با اینکه نقشه ی حالت داستانی همیشه بهترین چیزی که تا به حال دیده ام نبود، اما قابلیت های دیپلوماتیک و برخی بهبود های دیگری که با این نقشه به بازی Warhammer 3 اضافه شده اند، بهترین قسمت های این بازی هم هستند. اگر یکی از بازیکنان تازه وارد به دنیای Warhammer باشید، احتمالا هیچوقت متوجه وجود این بهبودها نخواهید شد، اما به عنوان یکی از قدیمی های این سری باید اعتراف کنم اگر بعد از بررسی بازی Total War: Warhammer 3 به Warhammer 2 برگردم قطعا دلم برای این تغییرات تنگ خواهد شد.
مثلا قابلیت Quick Deal که برای اولین بار در Total War: Three Kingdoms معرفی شد، به شما اجازه میدهد که به راحتی ببینید چه کسی حاضر به امضای یک قرارداد تجاری با شماست و دیگر لازم نیست به تک تک این همسایه ها نامه نوشته و نظرشان را بپرسید. یا دکمه ی Balance Deal به من کمک کرد که ساعت ها وقتی که برای فهمیدن بیشترین سود ممکن از امضای یک صلح نامه را برای کارهای دیگری بگذارم. حالا دیگر میتوانیم از این جزئیات گذشته و یکراست برویم سراغ اصل ماجرا.
علاوه بر این، متحد شدن با دیگران در بازی Warhammer 3 بیشتر از تمام نسخه های قبلی سودمند است؛ آنهم به این دلیل که حالا این متحدان اجازه میدهند که در خاکشان پایگاه نصب کرده و از ساکنین خودشان به عنوان نیرو در ازای سود معامله استفاده کنید. پس مثلا اگر به عنوان Daemon of Khorne بازی میکنید و دنبال راه حلی برای رفع مشکل تمرکز شدید ارتشتان روی نیروهای پیاده نظام هستید، میتوانید با Tzeentch متحد شده و با بدست آوردن 4 خانه ی خالی جدید، آنها را با نیروهای کمان دار پر کنید.
ضمنا حالا یک سری قابلیت ها مانند قابلیت درخواست لطف هم به بازی اضافه شده که در صورت تمایل میتوانید با استفاده از آن یک ارتش کامل را به صورت موقت از دوستتان قرض بگیرید – البته این یکی از راه های استفاده از این قابلیت است و احتمالا دوستان بازیکن راه های خلاقانه تری برای این قابلیت پیدا خواهند کرد.
اما در بررسی بازی Total War: Warhammer 3 باید این موضوع را هم ذکر کنم که جدای از قابلیت بکار بردن نیروهای جناح دیگر، تمام جناح های جدید بازی خلاقانه، تازه و جذاب هستند. Slaanesh میتواند نیروهای دیگر را گول زده و آنها را در اختیار خودش بگیرد – حتی میتواند یک جناح کامل را تحت کنترل داشته باشد. Cathay میتواند کاروان هایی به گوشه های دور نقشه اعزام کند که این کاروان ها چیزهای نایابی را برایش ارسال میکنند، حتی در برخی موارد ممکن است قهرمان های جناح های دیگر را برای خدمت به شما برایتان بفرستند.
Khorne هم وقتی یک پایگاه بدست میآورد میتواند در آنجا به صورت رایگان ارتش بسازد، ارتشی که میتواند پیشروی کرده و با فتح پایگاهی دیگر یک ارتش جدید برایتان بسازد و در نهایت یک جناح خشن بسازد که در دنیای بازی خشن ترین ارتش را دارد. باید اعتراف کنم که در ابتدای بررسی بازی Total War: Warhammer 3، سخت ترین انتخاب برایم این بود که کدامشان را بردارم!
پایان دنیای من
تازه این فقط از نظر استراتژیک بود؛ هرکدام از این جناح ها ماجرای خودش را در میدان نبرد هم دارد. Tzeentch ها سپرهایی دارند که وقتی از مبارزه فاصله بگیرند دوباره پر میشود، این باعث شده که این واحد ها برای تاکتیک های بزن و در رو مناسب باشند. Cathay ها یک سیستم منحصر به فرد دارند که برای نگه داشتن نیروهای دور برد و پیاده نظام در کنار هم به شما جایزه میدهد، که آنها را تبدیل به بهترین نیروهای نظامی ترکیبی بازی کرده.
نیروهای Ogre Kingdom هم پیاده هایی دارند که میتوانند توپ های جنگی را مانند اسباب بازی هایی با خود حمل کنند؛ همین نیروها باعث شدند برحی از خنده دار ترین و سرگرم کننده ترین بازی هایم را داشته باشم. اما ستاره ی اصلی حالت داستانی بازی Warhammer 3 نیروهای Daemons of Chaos هستند. این جناح توانایی به خدمت گرفتن نیرو از تمام چهار خدای Chaos را دارد.
اما این تمام ماجرا نیست. جناح Daemons of Chaos به شما اجازه میدهد که Prince of Apocalypse قاتل خودتان را ساخته و او را کاملا شخصی سازی هم بکنید. از انتخاب دست هایی داس مانند تا پاهایی شبیه به سم های آهنین و بال هایی شبیه به بال کلاغ که البته هرکدام از اینها توانایی های خاصی را هم به این قاتل اضافه میکنند. شما حتی میتوانید اسمش را هم مشخص کنید. مثلا شاهزاده ی قاتل من Ragnarr نام داشت که خودش را وقف تخت پادشاهی Khorne کرد و در نهایت هم شمشیری بدست آورد که تقریبا یک میلیارد Damage میزد و هروقت کسی در اطرافش میمرد، جانش پر میشد.
هیچ چیز مثل یک حمام گرم متشکل از خون دشمنان آرامش بخش نیست. اما چیزی که از همه جذاب تر است، این حس مالکیت و قابلیت شخصی سازی است؛ همین احساسات بود که باعث شد به راحتی من به سمت این جناح کشیده شوم. ضمن اینکه به این روش شما به شکلی کاملا جدید به شاهزاده ی آینده معرفی میشوید، شکلی که از نظر من بهترین در بین تمام بازی های Total War برای تازه واردان است.
بررسی بازی Total War: Warhammer 3: جمع بندی
در انتهای بررسی بازی Total War: Warhammer 3 بگذارید بگویم که قسمت تک نفره ی این بازی شامل حالت داستانی ای است که داستانی عالی، چند لایه و عمیق دارد و شخصیت هایش واقعا در خاطر میمانند. دنیای Chaos Realms به شکلی هوشمندانه این شخصیت های عظیم را دور هم آورده و برای همین هم تمام افراد؛ حتی آنهایی که در گوشه هایی دور از دنیا هستند، میتوانند مهارت همدیگر را محک بزنند.
و با اینکه اگر از بازی Mortal Empires آمده باشید احتمالا تعداد جناح های حال حاضر موجود در بازی کمی برایتان مایوس کننده خواهد بود، اما تمام جناح های جدید به طور شگفت انگیزی خلاقانه ساخته شده اند و بازی با آنها هم دلچسب است. اما آزمون اصلی بازی Warhammer 3 هنوز پیش نیامده، آن هم وقتی است که بتوانیم تمام جناح ها از تمام سه بازی را روی نقشه ای عظیم، در کنار هم بازی کنیم.
اما حتی اگر این تنها دلیلی است که شاید باعث شود بخواهید این بازی را تجربه کنید و فعلا به دلیل وجود نداشتن این قابلیت از آن دلسرد شده اید، باید بگویم که همین الان هم چیزهای خیلی هیجان انگیزی در بازی Total War: Warhammer 3 هست که ارزش وقت گذاشتن برایش را دارد.
پس اگر شما هم مانند من علاقمند به خرید بازی Total War: Warhammer 3 هستید، میتوانید آن را از فروشگاه آرسان گیم تهیه کنید.
منبع: آرسان گیم.